Maabren Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Bruktspillsperre er griskhet! Er det ikkje på tide at fleire våkner opp! Spill er eit produkt du kan kjøpe for å eige eller leige. Såleis er prisen med på å bestemme kva vi egentlig får. Svadapraten om at digitale media ikkje kan eigast pga manglande forringing er propagandapiss fra griske utgivere som MS. Les meir om operativsystem... PC-spill er nesten bare leige! På pc har mange latt seg overtale til å leige retten til å spille spill, muligens pga lav pris eller manglande forståelse for kva di har rota seg opp i. Heldigvis er det forsatt mulig å kjøpe spill via GoG og nokre få indie-utviklere utan at vi blir påprakka DRM av noko slag. Prisen er lav, samtidig som DRM-frie spill sjeldan er utsatt for piratkopiering. Konsollspill er å eige! Til konsoll har vi betalt full pris for spill og dermed fått eige spilla. Vi har stått fritt til å selge, låne bort eller gi vekk spillet. Om MS og EA pålegge spilla til full pris ei ekstra avgift i form av bruktspillsperre legger di ei ny føring for at full pris kjøp ikkje lenger er å eige. Dette er griskhet der konsollfabrikant(MS) og spillutgiver(EA) vil ha meir penger mens spillutvikler ikkje får ein dritt. Med andre ord er di som støtter opp om dette med på å undergrave sine egne rettigheter samt gi MS og EA ekstra betalt for noko di ikkje har rett på. Håper dette får seg ein real smell, kan aldri tru at EU går med på dette. Vi har makt! Samtidig er eg viss på at Sony ikkje pålegger denne form for DRM. Om spillutvikler dermed kan legge inn DRM er det bare å stemme med visakortet på det aktuelle spillet. Tross alt har vi makt til å skape det markedet vi vil ha. For min egen del bruker eg pc til DRM-frie spill og vil vurdere om XO eller PS4 greier å holde seg på ei linje der eg forsatt har kontroll og kan slå av og på di attributter eg finner verdige for mitt bruk. MS og EA ikkje har peiling på god markedsstrategi! Spillutgivere burde heller bruke tid og penger på å få spillutviklere til å skape gode spill samt gi ut gratis DLC ein gang pr mnd nokre månader etter at spill er gitt ut. Dermed vil ferre selge, låne bort eller gi vekk spilla sine. For min egen del tek eg vare på alle gode spill og selger eller gir bort di eg ikkje liker. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Syns at bruktspillsperre er fint om pengene går til de som lager spillet eller utgir det! Men en god løsning trengs for å ta med spillet til venner, kan jeg kjønne at det er et problem for noen. Hva er problemet med å lagre profilen din på en minnepinne, ta med den til din kammerat, laste ned(eller installere fra fysisk media) spillet der og spille med din profil? Mener du at alle som kjenner noen som har kjøpt spillet burde få spille det gratis? I en verden med digitalt kjøp som en mulighet, burde en spiller kunne dele spillet med sine 5000 "facebookvenner"? Sett at man f.eks. kunne dele spill med alle på vennelisten sin, hva hadde stoppet brukere på gamer.no fra å alle legge hverandre i vennelisten, og dermed vil man alltid kunne spille de nyeste spillene? Eller mener du at vi burde stoppe overgangen til digitalt helt, kreve fysisk media for å spille. Og dermed aktivt blokkere for mulighetene vi har for store tilbud slik vi har på steam i dag. 1 Lenke til kommentar
Flightmare Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Syns at bruktspillsperre er fint om pengene går til de som lager spillet eller utgir det! Men en god løsning trengs for å ta med spillet til venner, kan jeg kjønne at det er et problem for noen. Microsoft har allerde bekreftet at man kan logge på sin egen bruker på en annen xbox, og dermed spille det. Lenke til kommentar
Leonarfd Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Er jo ikke noe problem i det hele tatt da dette med bruktspill sperre om en kan ta med seg sin konto på minnepenn eller lagre den midlertidig hos andre. Men om pengene går til microsoft så er det feil..... De som lager spillene burde få penger av "secondhand" kjøpere! Lenke til kommentar
GloomAndGlow Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 http://www.gamer.no/artikler/145658/sony--vit-at-vi-horer-dere/?utm_source=related_articles Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Er jo ikke noe problem i det hele tatt da dette med bruktspill sperre om en kan ta med seg sin konto på minnepenn eller lagre den midlertidig hos andre. Men om pengene går til microsoft så er det feil..... De som lager spillene burde få penger av "secondhand" kjøpere! Microsoft vil ta sin del av kaka, men den delen vil være langt lavere enn det spillbutikker tar. Utvikler får også sin del av pengene fra Microsoft, noe som ikke er tilfellet med dagens spillbutikker. Praksisen til de store spillbutikkene ble presentert ganske godt av TB: Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Bruktspillsperre er griskhet! Er det ikkje på tide at fleire våkner opp! Spill er eit produkt du kan kjøpe for å eige eller leige. Såleis er prisen med på å bestemme kva vi egentlig får. Svadapraten om at digitale media ikkje kan eigast pga manglande forringing er propagandapiss fra griske utgivere som MS. Les meir om operativsystem... PC-spill er nesten bare leige! På pc har mange latt seg overtale til å leige retten til å spille spill, muligens pga lav pris eller manglande forståelse for kva di har rota seg opp i. Heldigvis er det forsatt mulig å kjøpe spill via GoG og nokre få indie-utviklere utan at vi blir påprakka DRM av noko slag. Prisen er lav, samtidig som DRM-frie spill sjeldan er utsatt for piratkopiering. Konsollspill er å eige! Til konsoll har vi betalt full pris for spill og dermed fått eige spilla. Vi har stått fritt til å selge, låne bort eller gi vekk spillet. Om MS og EA pålegge spilla til full pris ei ekstra avgift i form av bruktspillsperre legger di ei ny føring for at full pris kjøp ikkje lenger er å eige. Dette er griskhet der konsollfabrikant(MS) og spillutgiver(EA) vil ha meir penger mens spillutvikler ikkje får ein dritt. Med andre ord er di som støtter opp om dette med på å undergrave sine egne rettigheter samt gi MS og EA ekstra betalt for noko di ikkje har rett på. Håper dette får seg ein real smell, kan aldri tru at EU går med på dette. Vi har makt! Samtidig er eg viss på at Sony ikkje pålegger denne form for DRM. Om spillutvikler dermed kan legge inn DRM er det bare å stemme med visakortet på det aktuelle spillet. Tross alt har vi makt til å skape det markedet vi vil ha. For min egen del bruker eg pc til DRM-frie spill og vil vurdere om XO eller PS4 greier å holde seg på ei linje der eg forsatt har kontroll og kan slå av og på di attributter eg finner verdige for mitt bruk. MS og EA ikkje har peiling på god markedsstrategi! Spillutgivere burde heller bruke tid og penger på å få spillutviklere til å skape gode spill samt gi ut gratis DLC ein gang pr mnd nokre månader etter at spill er gitt ut. Dermed vil ferre selge, låne bort eller gi vekk spilla sine. For min egen del tek eg vare på alle gode spill og selger eller gir bort di eg ikkje liker. Sjønner ikke den med å leie pc spill, de eneste pc spill man leier er WOW og andre MMO med månedsavgift. Nei steam og andre løsninger der du laster ned spill gir ikke mulighet til bruktsalg. Imidlertid har aldri bruktsalg vært vanlig for pc spill. Hovedårsaken er trolig at mange av de som tråler etter brukte spill på konsoll laster ned pirat versjon av pc spillet. Et spill med 8-10 timers spilltid vil være en perfekt kandidat til bruktsalg på konsoll, på pc vil dette spillet lide av veldig stor piratvirksomhet. Er også mer fokus på flerspiller eller moding på pc spill noe som gjør at spillene varer lengere og er lite relevante for bruktsalg. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Praksisen til de store spillbutikkene ble presentert ganske godt av TB: http://youtu.be/2G_f8YBy39M Det der er en ganske dårlig presentasjon. Game (et al) må pushe brukt fordi utgiverne ikke lar dem tjene noe på ubrukt. Skal de overleve har de ikke noe valg. At han har jobba der selv og fremdeles ikke vet det er helt utrolig. Det er ikke mange som kjøper nyutgitte spill brukt bare for å spare en femtilapp kontra ubrukt. Det var _utgiverne_ som begynte praksisen med preorder- bonuser. Utgiverne tjener mer på preorders. De vil på releasedag allerede ha tjent pengene sine. Butikkene sitter med risikoen om dårlig spill, uavhentede eller kansellerte preorders. Etter to uker må de selge spillet til 400,- istedet for 600,- pga overstock og går 200,- i direkte tap per solgte spill. At butikkene har truet med boikott hvis digitale ditributører (DD) setter ned prisene er løgn. DD har høye priser fordi de kan. Hva har utgivere vist til nå som indikerer at de vil senke prisene ved en monopol-/DD- situajon? Ingenting! Så langt har de kun vist det motsatte. De er drevet av ønsket om penger, ikke utvikling. Steam er et delvis unntak, men de er så og si de eneste. De har i det minste skjønt at salget går opp når prisen går ned. Butikkene solgte da PSP Go for Sony. Ikke noe boikott der, på tross av at de ble solgt med tap uten mulighet for å selge spill, på tross av minimalt tilgjengelig tilbehør. Jeg har liker TB sin videoer til vanlig men her bommer han grovt. Han kommer også med grov feilinformasjon som folk svelger uten å blunke. Jeg sier ikke at retail er englebarn. Luselønn, dårlige arbeidsvilkår og -forhold. Sammenlignet med de fleste utgiverne er kan man bli fristet til å kalle dem det. Endret 2. juni 2013 av StorPeder Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 PC-spill er nesten bare leige!På pc har mange latt seg overtale til å leige retten til å spille spill, muligens pga lav pris eller manglande forståelse for kva di har rota seg opp i. Heldigvis er det forsatt mulig å kjøpe spill via GoG og nokre få indie-utviklere utan at vi blir påprakka DRM av noko slag. Prisen er lav, samtidig som DRM-frie spill sjeldan er utsatt for piratkopiering.Sjønner ikke den med å leie pc spill, de eneste pc spill man leier er WOW og andre MMO med månedsavgift.Nei steam og andre løsninger der du laster ned spill gir ikke mulighet til bruktsalg. Imidlertid har aldri bruktsalg vært vanlig for pc spill.Hovedårsaken er trolig at mange av de som tråler etter brukte spill på konsoll laster ned pirat versjon av pc spillet.Et spill med 8-10 timers spilltid vil være en perfekt kandidat til bruktsalg på konsoll, på pc vil dette spillet lide av veldig stor piratvirksomhet.Er også mer fokus på flerspiller eller moding på pc spill noe som gjør at spillene varer lengere og er lite relevante for bruktsalg. WoW og andre MMO abonnerer man på. Steam og andre løsninger som bruker DRM for å forhindre at du eiger spillet gir deg bare retten til å leige spillet så lenge kontoen din består. Salg av bruktspill til pc var mulig før og er forsatt mulig om du kjøper DRM-frie pc-spill. Di spilla som blir piratkopiert har gjerne DRM av eit eller anna slag og er difor eit ynda mål å piratkopiere gjerne fordi DRM'n skal hindre nettopp dette. Men det er klart fordeler for spillutvikler at spillet blir modda og at spillutvikler legger til rette for dette da det både fungerer som reklame og gir spillet lenger levetid. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (...) Jeg har liker TB sin videoer til vanlig men her bommer han grovt. Han kommer også med grov feilinformasjon som folk svelger uten å blunke. Jeg sier ikke at retail er englebarn. Luselønn, dårlige arbeidsvilkår og -forhold. Sammenlignet med de fleste utgiverne er kan man bli fristet til å kalle dem det. TB er en mann jeg vet snakker med utgivere om dette problemet, uten noe bevis er jeg redd for at ditt ord står ganske svakt mot hans ord. Så har du noen bevis for dine påstander? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Hva er problemet med å lagre profilen din på en minnepinne, ta med den til din kammerat, laste ned(eller installere fra fysisk media) spillet der og spille med din profil? Mener du at alle som kjenner noen som har kjøpt spillet burde få spille det gratis? I en verden med digitalt kjøp som en mulighet, burde en spiller kunne dele spillet med sine 5000 "facebookvenner"? Sett at man f.eks. kunne dele spill med alle på vennelisten sin, hva hadde stoppet brukere på gamer.no fra å alle legge hverandre i vennelisten, og dermed vil man alltid kunne spille de nyeste spillene? Eller mener du at vi burde stoppe overgangen til digitalt helt, kreve fysisk media for å spille. Og dermed aktivt blokkere for mulighetene vi har for store tilbud slik vi har på steam i dag. Problemet er at det samtidig vil forhindre deg i å kunne selge, bytte, og låne vekk spillene dine til andre. Dette fører naturligvis med seg at konsollen krever at du er tilkoblet. Dessuten, når en konsoll er avhengig av eksterne servere for å fungere vil den bli helt ubrukelig når serverne til Microsoft går ned, noe som har vist seg å skje. Heldigvis er det bare online-delen på Xbox 360 som blir rammet, og man kan fremdeles spille frakoblet. En annen ting er at en serverbasert konsoll på mange måter bare blir en langvarig leietjeneste. Om noen år blir trolig Microsoft å stenge serverne som holder Xbox 360 oppe, men konsollen vil fremdeles fungere, men det vil trolig ikke Xbox One gjøre når den dagen kommer. Se for deg at hele konsollen og alle spillene du har kjøpt gjennom 10-15 år stenges ved hjelp av et tastetrykk fra Microsoft. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Problemet er at det samtidig vil forhindre deg i å kunne selge, bytte, og låne vekk spillene dine til andre. Dette fører naturligvis med seg at konsollen krever at du er tilkoblet. Dessuten, når en konsoll er avhengig av eksterne servere for å fungere vil den bli helt ubrukelig når serverne til Microsoft går ned, noe som har vist seg å skje. Heldigvis er det bare online-delen på Xbox 360 som blir rammet, og man kan fremdeles spille frakoblet. Kan ikke huske siste gang xbox live serverene var nede i mer en 24 timer, men selvfølgelig kan det skje. Men for meg så er det ganske beroligende å tenke at det er microsoft som vedlikeholder serverene, de har nok blandt verdens beste folk som jobber på dette. En annen ting er at en serverbasert konsoll på mange måter bare blir en langvarig leietjeneste. Om noen år blir trolig Microsoft å stenge serverne som holder Xbox 360 oppe, men konsollen vil fremdeles fungere, men det vil trolig ikke Xbox One gjøre når den dagen kommer. Se for deg at hele konsollen og alle spillene du har kjøpt gjennom 10-15 år stenges ved hjelp av et tastetrykk fra Microsoft. Om 10 år spiller jeg neste genrasjon spill på neste genrasjon konsoll. Som jeg har sagt i ett par tråder her på forumet, jeg er i prinsippet enig, og jeg ville stått ved din side å kjempet for forbrukeren for 10 år siden. Men nå er det 10 år senere, og vi ser resultatet på PC. Vet du definisjonen på galskap? (FC3) Og noe jeg ikke forventet for 10 år siden var noen av de positive sidene, akkurat nå på steam er det tilbud på DMC, ett spill som kom i januar i år nå med 40% rabatt, alan wake fra i fjor med 90% rabatt. Dette er ikke noe vi ser på konsollspill nå i dag. Hvis jeg kan laste ned spill på xbo/ps4 noen månder etter release til nesten halv pris ser jeg på det som langt viktigere enn om spillet slutter å fungere om 10 år. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Retrogaming kommer ihvertfall til å dø ut. Nå kan jeg kjøpe gamle konsoller og spill, men det er veldig liten sannsynlighet for at det vil gå om f.eks 20 år. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 TB er en mann jeg vet snakker med utgivere om dette problemet, uten noe bevis er jeg redd for at ditt ord står ganske svakt mot hans ord. Så har du noen bevis for dine påstander? Jeg jobba i bransjen i bortimot 6 år (ikke på anmelder/journalist- siden) så jeg har hatt jevnlig kontakt med utviklere, utgivere og retail. Og har i det henseende sett tall og avtaler fra både det ene og det andre. Denne videoen er bedre http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/7370-When-The-Starscreams-Kill-Used-Games Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå