AdNauseam Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Med det tror jeg vi kom til konklusjonen om at SSD uansett er anbefalt. Å bruke en billig harddiske til dette formålet vil uansett koste nesten like mye som en SSD. Seperat systemdisk er fint. edit: TS: har du vurdert VMWare Workstation? Da kan du virtualisere flere OS på oppsettet. Det kunne kanskje være nyttig for TS. Men, da vil vel ytelsen være en smule svekket på alle operativsystemene som brukes. Hvis han hadde brukt Windows 7 og vitualisert et annet OS (f.eks. FreeNAS) så ville denne ytelsesdegraderingen bare gjelde det virualiserte OS-et. Han ville altså ikke miste noe når han bruker PC-en til film osv. Spørsmålet her er vel i hvor stor grad Windows 7 ville vært preget av virtualiseringen. Bare litt synsing. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Win8 er bedre til TS sitt formål, pga. "drive pool" Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Dæven for en respons da Kom gjerne med forslag! Jeg er veldig utdatert på hardware-fronten og vet egentlig bare hva jeg har behov for. Ikke hva det kreves som sådan. Det jeg i bunn og grunn har behov for er en boks jeg kan stappe 6 harddisker i. Og et skjermkort, integrert eller ikke, som takler avspilling i 1080p. Så lenge det integrerte skjermkortet ikke sliter med dette så er det for meg godt nok. Jeg skal kun koble den til TVen. Ellers vil jeg sannsynligvis bruke remote desktop eller lignende fra en annen PC. De 6 diskene er på 1TB hver og jeg tenkte vel forsåvidt på å bruke den ene til OS og programvare. Og eventuelt fordele de andre i et RAID. SSD kan jeg vel oppgradere til etterhvert dersom jeg finner det for godt? Tror ikke det er et must sånn sett. RAID er også noe jeg kan tenke på etterhvert, tror ikke det er så viktig enda. Jeg har ikke så sinnsykt mye data foreløpig. Endret 30. mai 2013 av Kenny Bones Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Skal du ha 5 disker i RAID er vel RAID 5 eller RAID 6 å anbefale. Med RAID 6 kan to disker ta kvelden uten at du mister data. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Hmm, da blir plassen betydelig mindre da. Kanskje jeg skal dele inn diskene ut fra formål. Og bruke RAID på halvparten kanskje, og legge det aller viktigste der. Mens resten av diskene kan jeg putte serier og filmer osv på. Ryker de så er ikke det verdens undergang. Edit: Må jeg ha et RAID-kort for å få en sånn funksjonalitet? Kan jeg ikke bare lage meg et script med robocopy som speiler innhold? Endret 30. mai 2013 av Kenny Bones Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Du kan fint brukt software-RAID også. Les her for hvordan dette kan gjøres i Windows 7. Edit: Hvilken type RAID som er raskest og best og hva som er best av hardware og software RAID kan man sikkert diskutere til man blir grønne i ansiktet. Endret 30. mai 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Ah, det der er sannsynligvis bra nok for meg Edit: Men dette med hovedkortet, skjønte meg ikke så mye på akkurat det med kontaktplasser for harddisker. Det står følganes: SATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 SATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin SATA, 2 x 7pin eSATA - 4 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 Må jeg sjekke harddiskene hva slags typer de er først tro? Er ikke sikker på om det er SATA-400 eller 600, eller om det overhodet spiller noen rolle. Bare jeg får koblet til alle 6 diskene så er jeg egentlig fornøyd Endret 30. mai 2013 av Kenny Bones Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Ah, det der er sannsynligvis bra nok for meg Edit: Men dette med hovedkortet, skjønte meg ikke så mye på akkurat det med kontaktplasser for harddisker. Det står følganes: Må jeg sjekke harddiskene hva slags typer de er først tro? Er ikke sikker på om det er SATA-400 eller 600, eller om det overhodet spiller noen rolle. Bare jeg får koblet til alle 6 diskene så er jeg egentlig fornøyd Harddiskene virker like godt uansett hvilken du kobler det til (SATA-300 eller SATA-600). Det er bare hastigheten, eller versjonen på grensesnittet som er forskjellig. Ellers er SATA-600 bakoverkompatibel med tidligere versjoner. Som en regel så kobler du de raskeste diskene til SATA-600, f.eks. en SSD "må" (bør) du koble til SATA-600, ettersom de utnytter hele potensialet lett som bare det! Harddiskene er ikke så nøye med, de er kanskje like alle sammen? Optisk drev kobler du til SATA-300! Lenke til kommentar
Danek Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Nytter ikke å koble til SSD med Sata-300 grensesnitt til Sata-600, bare så det er sagt. Eller det nytter men det er ikke mye vits i. Bare sånn å være obs på hvis du leter etter billige SSD kupp. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Ok, men da går jeg ut fra at alle diskene får kontaktplasser på hovedkortet ihvertfall Lenke til kommentar
Danek Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Ok, men da går jeg ut fra at alle diskene får kontaktplasser på hovedkortet ihvertfall Selvfølgelig får de det. Hvor mange disker har du? Og hvor mange porter finnes det på hovedkortet? Er som epler og bananer, dette. En banan for hvert eple og så er du i mål. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har 6 disker, men er usikker på hvor mange porter det er på hovedkortet ut fra beskrivelsen. Var det jeg ikke helt skjønte. SATA-600 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 SATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin SATA, 2 x 7pin eSATA - 4 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har 6 disker, men er usikker på hvor mange porter det er på hovedkortet ut fra beskrivelsen. Var det jeg ikke helt skjønte. Det er 4, esata er ekstern sata, og kan ikke brukes på vanlige disker, uten en adapter + strekke kabler utenfra til innsiden. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har 6 disker, men er usikker på hvor mange porter det er på hovedkortet ut fra beskrivelsen. Var det jeg ikke helt skjønte. 4 av portene er SATA (2x SATA 600 + 2x SATA 300) som du kan bruke på diskene. de to siste er eSATA. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Aha, så da må jeg ha et annet hovedkort da med andre ord. Med mindre det ikke finnes hovedkort med så mange porter. Skal sjekke litt Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Det finnes kontrollerkort som du kan kjøpe som gir flere SATA-porter. Du finner en slik liste her. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Finnes kun et, og det er dette: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1187795 Du kan da ikke koble til DVD, eller en boot disk, siden du allerede har brukt opp alle 6 på HDDene Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Aha, men jeg trenger ikke optisk drev egentlig. USB-støtte da seff, for å installere OS og plugge til eventuelle disker og minnebrikker. Mener du det er bedre å kjøpe dette hovedkortet i stedet for det andre, og et SATA-kort i tillegg? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg mener Hardware raid alltid er en bedre løsning, så å kjøpe det andre + et raidkort mener jeg er den beste løsningen, og da kan du ha både internt optisk drev, og SSD/HDD boot disk! 1 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Så jeg kan f. eks sette opp 4 av diskene i et RAID 0-oppsett med det eksterne RAID-kortet i så fall da. Og putte de 2 siste rett på hovedkortet. Da har jeg i praksis 2TB med data i RAID-oppsett, og 2TB rett på hovedkortet uten RAID. Høres kurant ut det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå