Gå til innhold

Bygge Mini ITX hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Etter å ha utsatt dette lenge nok har jeg nå bestemt meg for å forsøke å sanke nok informasjon rundt komponenter for å bygge en hjemmeserver. Jeg har fra før 6 1TB-disker liggende hjemmme og tenkte å bruke disse. Men ellers har jeg ingenting fra før.

1. Hva jeg skal bruke den til

-----------------------------------------------------------------------------

Skal brukes som primær lagringsplass for hjemmeserver, oppkobling mot TVen i stua via HDMI eller med PS3 Media Server mot PS3en. Tenker å lagre filmer, serier og bilder på denne og enten spille av direkte på denne, eller streame til PS3en.

Standard Windows 7. Ikke noe spilling, men tenker å eventuelt kanskje hoste en Minecraft-server dersom dette er mulig.

2. Overklokking

Har ikke noen planer om overklokking

3. Budsjett

Har ikke noe direkte budsjett, men hadde vært greit om prisen hadde ligget under 5000,- ihvertfall. 4000,- hadde vært enda bedre.

4. Støy

Støynivå er litt viktig, da denne boksen blir stående på stua mest sannsynligvis

5. OS

Tenker å bruke Windows 7 Professional, som jeg har fra før.

6. Komponentforslag

Jeg kan svært lite om dagens komponenter, men har forsøkt å sette sammen en liste som kanskje duger

Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort - 798,-

Intel® Core i3-2130 Processor -919,-

ASUS P8H77-I, Socket-1155 - 739,-

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - 599,-

Innspill? Utspill? Trekkspill?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nummer en er: skaff ett brett med HDMI hvis du har tenkt å bruke det som medisenter. Kan ikke stresse dette nok, ps3 er og vil aldri bli et komplett mediasenter da det mangler støtte for mkv.

Ellers trenger du ikke tenke på støy, disse brettene bruker så lite kraft at dersom du har et nogenlunde romslig kabinett kan det hele nesten gå på induksjon.

Os ville jeg sterkt anbefale linux av den enkle grunn at det krever mindre kraft og at du dermed har mere kraft til overs, til å bruke til de tingene du liker og vil ha, sånn som spill, film, ol.

Ellers ser det rimelig kurrant ut. Fikk ikke linkene til å fungere men i3 burde holde i lange baner til enkle server/medie formål. Viktig å tenke på at brettet har dedikert GPU også, ikke bare en puslete intel brikke heller, helst noe ala mobile tech fra nvidia eller amd.

Lenke til kommentar

Fungerte ikke linkene? Funker fint til meg, snodig. Men, det står at ASUS P8Z77-I DELUXE har HDMI, eller misforstår jeg? Er også litt usikker på om hovedkortet støtter 6 harddisker?

Mulig jeg bytter ut i5en med i3, skal sjekke litt mer senere i dag

Lenke til kommentar

Fungerte ikke linkene? Funker fint til meg, snodig. Men, det står at ASUS P8Z77-I DELUXE har HDMI, eller misforstår jeg? Er også litt usikker på om hovedkortet støtter 6 harddisker?

Jeg får opp linkene :)

Asus P8Z77-i Deluxe støtter 4 disker

Har sendt deg en PM, BTW!

Kan ikke anbefale i3 til din bruk, dersom du skal ha alt oppe å gå på en gang, dvs MC server + se på TV (Evnt. ta en eller annen backup samtidig), men kan som danek sa anbefale Linux!

Lenke til kommentar

Ville hatt en SSD til OS spesielt på en server da det er den som skal stå og lese/skrive data hele tiden. Om du bruker en vanlig HDD til OS han den dø mye raskere enn en SSD. Om du bruker et MS server OS må den være på minst 160 GB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville hatt en SSD til OS spesielt på en server da det er den som skal stå og lese/skrive data hele tiden. Om du bruker en vanlig HDD til OS han den dø mye raskere enn en SSD. Om du bruker et MS server OS må den være på minst 160 GB.

Tull, det må den ikke!

• Liker 2
Lenke til kommentar

med tanke på at dette er en "mini ITX"-tråd - hva slags kabinett skal du ha med støtte for mini ITX samtidig som det kan huse 6 disker pluss SSD/HDD til OS. Har du tenkt på RAID?

edit: Du trenger egentlig ikke en K-prosessor hvis du ikek ar planer om å overklokke. Hva med heller å se på en mer strømgjerrig prosessor som gir mindre varmeutvikling i kabinettet?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

med tanke på at dette er en "mini ITX"-tråd - hva slags kabinett skal du ha med støtte for mini ITX samtidig som det kan huse 6 disker pluss SSD/HDD til OS. Har du tenkt på RAID?

edit: Du trenger egentlig ikke en K-prosessor hvis du ikek ar planer om å overklokke. Hva med heller å se på en mer strømgjerrig prosessor som gir mindre varmeutvikling i kabinettet?

Du har kanskje ikke lest førsteposten?
Lenke til kommentar

joda, har lest den men leste ikke så mye på specsene for kabinettet. Ser nå det er 6 slots og det holder til harddiskene hans. Hvordan skal han da få festen den 7. disken til OS?

Så lenge han går for SSD, så kan den jo slenges/tapes overalt :p

Men jeg ville sett på denne

Er også litt dumt med dårligere CPU, dersom man skal kjøre MC server, Film, ++ samtidig ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Man måtte det før, men nå er det satt ned til 32GB for Server 2012, og 80GB for Home server, men en SSD anbefales uansett!

Man kan installere de tidligere også, man må bare skru av hardware check.

Enig i at SSD er ønskelig uansett :)

Lenke til kommentar

Kunne FreeNAS i en virtuell maskin vært noe? FreeNAS i seg selv er genialt. Det kan kjøres som eget OS, men siden du skal bruke Windows så kan det kanskje være et alternativ å kjøre det i en virtuell maskin. Du kan sette av en minnepenn til det, ettersom OS-et lastes inn i minnet ved boot.

Hvis du ikke har hørt om FreeNAS før så anbefaler jeg deg å sjekke det ut.

Men, det står at ASUS P8Z77-I DELUXE har HDMI, eller misforstår jeg? Er også litt usikker på om hovedkortet støtter 6 harddisker?

Skal du bruke det integrerte skjermkortet? Hvis ikke så trenger du ikke å bry deg om det. Men, et kort med bare VGA er bortkastet. Hvis du noen gang har prøvd VGA på mange ulike skjermer så vet du at det ikke er uten problemer, og som en HTPC så er HDMI/DisplayPort veldig fint.

i5 er greit om du skal dekode krevende filer i svært høy kvalitet (da snakker man Blu-Ray) på CPU, hvis ikke er i3 fint. Til og med en Core 2 Duo E8500 3,16 GHz er god til dette og takler 1080p relativt greit.

Et alternativ er å dekode video på GPU, men da blir bildekvaliteten lavere. Er det synlig forskjell? Ja, det er det, om du konfigurerer det rett.

Uenig i at OS dør fortere, og må ikke være 160 GB.

Veldig enig i at SSD er en god idè. Her er det egentlig bare til å velge noe av det billigeste.

Velg en av disse og du er trygg.

Samsung 840, 830 (840 Pro er veldig bra, men er kanskje litt overkill).

Intel 330, 335, 520

Kingston HyperX 3K

Crucial M4

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler dere egentlig SSD til dette oppsettet? All data skal jo uansett ligge på de 6 harddiskene hans så han vil ikke merke noe til raskere data sånn sett. Når serveren har skjørt en stund så vil jo det viktigste fra systemdisken uansett ligge på swapfilen eller i RAM'en, iallefall i teorien.

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler dere egentlig SSD til dette oppsettet? All data skal jo uansett ligge på de 6 harddiskene hans så han vil ikke merke noe til raskere data sånn sett. Når serveren har skjørt en stund så vil jo det viktigste fra systemdisken uansett ligge på swapfilen eller i RAM'en, iallefall i teorien.

Mediasenter?
Lenke til kommentar

Joda, men du det er jo ikke direkte smart å legge OS på noen av lagrings-diskene heller, spesiellt dersom han skal har RAID, men det er lenge siden TS har sagt noe :hmm:

uansett om en går for SSD eller snurredisk er det beste å ha det på en separat disk ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...