Gå til innhold

Er dette lovlig oppsigelse fra arbeidstager?

Anbefalte innlegg

Hei.

La oss si at jeg skal ha ferie fra og med 01. juli, og ut hele måneden. Jeg har oppsigelsestid på en måned, og før jeg drar på ferie leverer jeg oppsigelsen min. Det vil si at jeg leverer oppsigelsen min i slutten av juni måned, og sier til arbeidsgiveren min at jeg nå drar på ferie.

I realiteten har jeg jo da "sluttet" i stillingen min allerede fra siste dag i juni. Jeg kommer jo ikke "tilbake" på jobb når jeg er hjemme igjen i august, fordi oppsigelsestiden min kun varte i den ene måneden (juli), der jeg var på ferie.

Det jeg lurer på, er om jeg har lov til å gjøre dette. Eller kan arbeidsgiveren min kreve av meg at jeg kommer tilbake på jobb i august måned, og at oppsigelsestiden ført begynner å løpe fra det tidspunktet? Altså slik at jeg må jobbe ut august?

Det er snakk om en deltidsstilling jeg har ved siden av studiene.

Så vil dette være lovlig, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er regulert av ferieloven, nærmere bestemt § 8 (3) jf. § 6 (3), og den kan ikke fravikes i arbeidsavtale (men man kan selvfølgelig fravike den "der og da", når man faktisk sier opp. Men altså ikke på forhånd).

Den relevante lovteksten lyder:

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...