Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk om pensum? Har dere full oversikt over absolutt alle emner? Hvis det plutselig blir en oppgave om målmerker og dialekter, da tror jeg at jeg sliter litt :/

Føler jeg ikke har peiling på en dritt, men det ordner seg vel på eksamensdagen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg ikke har peiling på en dritt, men det ordner seg vel på eksamensdagen

COPY THAT. Har mer enn nok med å faktisk holde styr på sjangere i det hele tatt, alle de andre fagene som for min del er langt viktigere.

Håper på novelleanalyse så jeg ikke må tenke på andre sjangere, så jeg heller kan fokusere på språket. Håper på en enkel novelleanalyse som sådan.

Lenke til kommentar

Ser i ordboken at debatt blir oversatt til drøfting . Er dette riktig? Tenker da på ''språkdebatten'' mellom Ivar Asen og Knut Knutsen, som kanskje er relevant for eksamen. Vil det da være riktig å skrive språkdrøfting?

Lenke til kommentar

Har veldig kontroll på språkdelen, nasjonsbygging osv., men ikke fullt så mye om alle de litterære periodene.

Omtrent motsatt av meg da. Epokene er det jeg har jobbet mest med og jeg har greie notater der. Har også en god mengde rundt sjanger. Men uansett så blir det største problemet å faktisk skrive bra nok nynorsk.

Lenke til kommentar

Hvordan finner en ut hva 'plutselig' på nynorsk er? Og f.eks 'bemerkelsesverdig', for det er sikkert ikke et ord på nynorsk? Eventuelt hvordan finner en synonymer? Verdt å merke seg kan jo brukes.

Men 'plutselig'? ANYONE?

Lenke til kommentar

COPY THAT. Har mer enn nok med å faktisk holde styr på sjangere i det hele tatt, alle de andre fagene som for min del er langt viktigere.

Håper på novelleanalyse så jeg ikke må tenke på andre sjangere, så jeg heller kan fokusere på språket. Håper på en enkel novelleanalyse som sådan.

Hehe, er såå keen på novelleanalyse selv. Tok novelleanalyse av "Dansar du?" på norsktentamen, og det gikk såpass bra at læreren ville lese den opp i klassen, så vil gjerne fortsette i det sporet.

Lenke til kommentar

Hvordan finner en ut hva 'plutselig' på nynorsk er? Og f.eks 'bemerkelsesverdig', for det er sikkert ikke et ord på nynorsk? Eventuelt hvordan finner en synonymer? Verdt å merke seg kan jo brukes.

Men 'plutselig'? ANYONE?

Plutseleg eller brått.

Lenke til kommentar

Men 'plutselig'? ANYONE?

Akkurat det ordet var ikke så vanskelig, men skjønner likevel hvor problemet ligger. Om det nynorske ordet er noe helt annet som ikke ligner, så er det jo nesten umulig å finne ut av det?

Lenke til kommentar

Akkurat det ordet var ikke så vanskelig, men skjønner likevel hvor problemet ligger. Om det nynorske ordet er noe helt annet som ikke ligner, så er det jo nesten umulig å finne ut av det?

Skumleste litt for fort i ordboka, visst. Men takk for tilbakemeldinger til de to over. Ja, ganske vanskelig. Du kan jo bakerst i ordboka hvor det er en del synonymer, men i bunn og grunn kan det bli litt vanskelig.

Hehe, er såå keen på novelleanalyse selv. Tok novelleanalyse av "Dansar du?" på norsktentamen, og det gikk såpass bra at læreren ville lese den opp i klassen, så vil gjerne fortsette i det sporet.

Det gikk såpass bra, ja! Ja, klart du vil ha det da, ja. :D Gikk kjempebra for min del òg, selv om læreren ikke leste den opp for klassen, haha.

Lenke til kommentar

Skumleste litt for fort i ordboka, visst. Men takk for tilbakemeldinger til de to over. Ja, ganske vanskelig. Du kan jo bakerst i ordboka hvor det er en del synonymer, men i bunn og grunn kan det bli litt vanskelig.

Det er sant, men den lista er dessverre ikke så stor, og har opplevd at den ofte ikke inneholder ordene jeg leter etter.

Det gikk såpass bra, ja! Ja, klart du vil ha det da, ja. :D Gikk kjempebra for min del òg, selv om læreren ikke leste den opp for klassen, haha.

Hehe, hu har ikke lest den opp enda da, men hu hadde lyst :p Men da skjønner jeg også hvorfor du vil ha det også. Like greit å satse på en sjanger som ofte dukker opp på eksamen og som man har positive opplevelser med tidligere.

Litt artig hvordan jeg egentlig ikke har tenkt så mye på å øve før norsktentamener o.l før. Tenkte at det ikke var noe vits i gjøre det, før jeg oppdaget bokmålstråden kvelden før det var eksamen, og innså at det var en del jeg kunne ta med meg derifra. Tenker jeg skal være litt mer føre var i dag, og faktisk gjøre en innsats.

Lenke til kommentar

Det burde jeg kanskje presisert tidligere. Du går inn på verktøy, deretter språk, og endrer språket til norsk (nynorsk). Det er rimelig viktig.

Nein! Ikke no mer språkhistorie, gah.

Dette fungerer ikke på mac i hvert fall. Legger jeg til et ord i nynorsk kommer det automatisk i bokmål også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant, men den lista er dessverre ikke så stor, og har opplevd at den ofte ikke inneholder ordene jeg leter etter.

Hehe, hu har ikke lest den opp enda da, men hu hadde lyst :p Men da skjønner jeg også hvorfor du vil ha det også. Like greit å satse på en sjanger som ofte dukker opp på eksamen og som man har positive opplevelser med tidligere.

Litt artig hvordan jeg egentlig ikke har tenkt så mye på å øve før norsktentamener o.l før. Tenkte at det ikke var noe vits i gjøre det, før jeg oppdaget bokmålstråden kvelden før det var eksamen, og innså at det var en del jeg kunne ta med meg derifra. Tenker jeg skal være litt mer føre var i dag, og faktisk gjøre en innsats.

Har aldri personlig 'ØVD' til norskprøver. Øvingen min har jeg gjort i 'timen' gjennom året, selv om det helt klart hjelper å forberede seg litt (spesielt før eksamen), merker jeg! :)

Lenke til kommentar

Dette fungerer ikke på mac i hvert fall. Legger jeg til et ord i nynorsk kommer det automatisk i bokmål også.

Oisann, læreren vår sa det funket slik, men testet det aldri selv. Prøvde nå, og ble visst gjort om på bokmål også. Det var no dritt.

Har aldri personlig 'ØVD' til norskprøver. Øvingen min har jeg gjort i 'timen' gjennom året, selv om det helt klart hjelper å forberede seg litt (spesielt før eksamen), merker jeg! :)

Ja, så lenge man har fulgt med i timene og notert masse, så burde det jo gå bra, men nå er det jo tross alt eksamen (som du også presiserer). Denne SKAL gå bedre enn bokmål ;)

Lenke til kommentar

Kan noen komme med tips til hva som er bra å ta med i et essay? Og hvordan et essay er best å bygge opp?

Kommer nok ikke novelleanalyse i morgen heller!!!

Har tatt essay et par ganger, og fått som regel kun 4 på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...