xbomullx Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Kan noen forklare bruken av noen på nynorsk? når man bruker nokon, nokre, noko osv.. Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Kan noen forklare bruken av noen på nynorsk? når man bruker nokon, nokre, noko osv.. Nokre er flertall av nokon. For eksempel: Det er nokon (entall) som spør etter deg. Det er nokre (flertall) som spør etter deg. Endret 29. mai 2013 av v94 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Nokre er flertall av nokon. For eksempel: Det er nokon (entall) som spør etter deg. Det er nokre (flertall) som spør etter deg. Hva er hovedforskjellen på ordliste og ordbok? Tenker da på nynorsk. Jeg mener: Man kan helt fint bruke ordliste som hjelp? Lenke til kommentar
emwa Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Nokre er flertall av nokon. For eksempel: Det er nokon (entall) som spør etter deg. Det er nokre (flertall) som spør etter deg. Jeg skjønte ikke helt forskjellen? Både nokon og nokre er vel flertall? Eller betyr nokon = En person spør etter deg -> Nokon spør etter deg? Kanskje er læreren min helt idiot, men han sa man kunne velge mellom de to. Lenke til kommentar
xbomullx Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Takk! Det er notert En til.. Er det noen regel for å «velge» å enten ordene som kan skrives likt bokmål, eller å skrive alle ordene skikkelig nynorsk? Kan jeg i samme setning skrive: «Nokon av orda» (helt nynorsk, kunne skrevet ordene siden det er tillatt), og så «Teksten forteljar oss» når man kunne gjort det «mer» nynorsk ved å skrive «tekstA fortel oss?» Hvis dere skjønner.............. Endret 29. mai 2013 av xbomullx Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hva er hovedforskjellen på ordliste og ordbok? Tenker da på nynorsk. Jeg mener: Man kan helt fint bruke ordliste som hjelp? Ordliste er til god hjelp, hvis det var det du mente? 1 Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg skjønte ikke helt forskjellen? Både nokon og nokre er vel flertall? Eller betyr nokon = En person spør etter deg -> Nokon spør etter deg? Kanskje er læreren min helt idiot, men han sa man kunne velge mellom de to. Hvis du snakker om én person, går det i alle fall ikke an å skrive "nokre spør etter deg". Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Takk! Det er notert En til.. Er det noen regel for å «velge» å enten ordene som kan skrives likt bokmål, eller å skrive alle ordene skikkelig nynorsk? Kan jeg i samme setning skrive: «Nokon av orda» (helt nynorsk, kunne skrevet ordene siden det er tillatt), og så «Teksten forteljar oss» når man kunne gjort det «mer» nynorsk ved å skrive «tekstA fortel oss?» Hvis dere skjønner.............. Går ikke an å skrive "teksten forteljar oss" på nynorsk. Det heter "teksten fortel oss", ikke "tekstA". Ville holdt meg på lik nynorsklinje over hele eksamenen. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Husk også at words stavekontroll også eksisterer på nynorsk, den kan hjelpe deg med enkelte grunnlegende feil, men er ingen erstatning for ordliste og ordbok Den kan faktisk hjelpe med mye! Du kan legge inn egne ord-endringer i autokorrektur, så hvis du har tidligere nynorskoppgaver liggende med grammatisk retting av lærer, så kan du legge inn at disse ordene skal bli endret til det riktige ordet (som du finner ut hva er nå før selve eksamen). Dette var noe læreren vår fant ut av i dag, og delte dette med oss. Selv er jeg overbevist om at det kommer til å hjelpe betraktelig! Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Ordliste er til god hjelp, hvis det var det du mente? Ja, men hva er hovedforskjellen? Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg skjønte ikke helt forskjellen? Både nokon og nokre er vel flertall? Eller betyr nokon = En person spør etter deg -> Nokon spør etter deg? Kanskje er læreren min helt idiot, men han sa man kunne velge mellom de to. Hadde en slik feil på min nynorsktentamen, og læreren min var litt usikker selv på den eksakte forklaringen på hva forskjellen er. Uansett mente forstod jeg det som at "nokre" gjerne blir brukt om objekter, mens "nokon" blir brukt om levende skapninger. "Her har du nokre kronar." "Er det nokon som har sakna meg?" Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Ja, men hva er hovedforskjellen? På ordliste og ordbok? Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Den kan faktisk hjelpe med mye! Du kan legge inn egne ord-endringer i autokorrektur, så hvis du har tidligere nynorskoppgaver liggende med grammatisk retting av lærer, så kan du legge inn at disse ordene skal bli endret til det riktige ordet (som du finner ut hva er nå før selve eksamen). Dette var noe læreren vår fant ut av i dag, og delte dette med oss. Selv er jeg overbevist om at det kommer til å hjelpe betraktelig! Hvordan gjør man dette? Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Ja! Er vel kanskje bedre forklaringer i en ordbok? Selv bruker jeg bare Ifinger. Lenke til kommentar
xbomullx Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Går ikke an å skrive "teksten forteljar oss" på nynorsk. Det heter "teksten fortel oss", ikke "tekstA". Ville holdt meg på lik nynorsklinje over hele eksamenen. ...med andre ord skjønner jeg ikke clue og ordnett. flott.. På clue står det på nynorskordlista, når jeg søker på "tekst" følgende: (teksten/teksta, tekstar/tekster, tekstane/tekstene). Og teksta er feil? ANYONE?? Lenke til kommentar
v94 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 ...med andre ord skjønner jeg ikke clue og ordnett. flott.. På clue står det på nynorskordlista, når jeg søker på "tekst" følgende: (teksten/teksta, tekstar/tekster, tekstane/tekstene). Og teksta er feil? ANYONE?? Har da aldri hørt om at det går an å skrive "tekstA" på nynorsk. Men "teksten" kan du i alle fall skrive, det VET jeg er riktig. Fleire tekstar, dei tekstane. Lenke til kommentar
DmnPow Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg har et spørsmål til dere som ahr nynorsk som hovedmål og skal ha bokmål på fredag. Har dere en følelse av at bokmål er lettere for dere enn det nynorsk er for oss andre? Eventuelt hvorfor? Jeg skal studere videre i et emne der nynorsk spiller en rolle og trenger noen gode idéer til hvordan jeg kan bli bedre. Jeg er oppvokst med nynorsk og jeg vil faktisk påstå at for meg så er bokmål enklere å skrive. Grunnen til dette er vel at det meste vi i dag leser er på bokmål. Bruker også nynorsk på diskusjonsforum eller når jeg skriver med andre som benytter det. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hvordan gjør man dette? Nå kan det hende det varierer fra program til program, men selv bruker jeg Microsoft Word på Mac. Når jeg er inne på et dokument, klikker jeg på Word oppe i venstre hjørne, og velger innstillinger. Deretter trykker jeg på "autokorrektur" og får opp et skjema hvor jeg kan velge et ord som skal erstattes, og til høyre kan jeg sette inn hvilket ord det skal erstattes med når jeg skriver det andre ordet. Bare pass på så du skriver erstatningsordet riktig Forstod du forresten? Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Nå kan det hende det varierer fra program til program, men selv bruker jeg Microsoft Word på Mac. Når jeg er inne på et dokument, klikker jeg på Word oppe i venstre hjørne, og velger innstillinger. Deretter trykker jeg på "autokorrektur" og får opp et skjema hvor jeg kan velge et ord som skal erstattes, og til høyre kan jeg sette inn hvilket ord det skal erstattes med når jeg skriver det andre ordet. Bare pass på så du skriver erstatningsordet riktig Forstod du forresten? Det var en fin forklaring så det går nok bra. Skal prøve i morgen. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå