Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Tok den selv. Blei en 1050 ord eller noe sånt. Kunne sikkert dratt det ut lenger, men følte ikke det var nødvendig.

Skrev du noe om fargene, hovedsaklig kontrasten mellom bakgrunnen og de tre bildene? Og skrev et avsnitt om etos, patos og logos, vet det sto at det ikke var nødvendig, men satser på det lille ekstra :O

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Skrev du noe om fargene, hovedsaklig kontrasten mellom bakgrunnen og de tre bildene? Og skrev et avsnitt om etos, patos og logos, vet det sto at det ikke var nødvendig, men satser på den lille ekstra :O

Jeg skrev i hvert fall om fargebruken! :) Jeg skrev ganske mye om etos, patos og logos, og også inventio, dispositio, elocutio og aptum.. Brukte i hovedsak begrep fra retorikken.

Lenke til kommentar

Hva jeg tror kunne bedret den litt:

* Ikke nevne hva som ikke finnes

* Avsnittet om motivet (den konkrete handlingen) var muligens litt for langt

* Du kunne kanskje nevnt at muslimer, tiggere og raser (haha hund da men jaja) er noe man ikke snakker så veeeldig høyt om på en slik måte, man blir lett misforstått og stemplet for noe man ikke er.

* Litt mer om forholdet mellom far og sønn, hvis man finner noe

* finner ikke noe om budskap. (Hvis budskapet er "novella handler om" nesten til slutt, så burde man ikke repetere hva som skjer i novella igjen med eksempler, det burde stått før og så budskapet alene og litt rundt dette.)

Eg vert berre tryggare av at du føreslår desse forbetringane ;) Det lyt vere større manglar viss det skal trekkje ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg skrev i hvert fall om fargebruken! :) Jeg skrev ganske mye om etos, patos og logos, og også inventio, dispositio, elocutio og aptum.. Brukte i hovedsak begrep fra retorikken.

Du la vel ikke altfor mye vekt på det? Oppgaven sa vel noe om at begrep fra retorikken ikke var et krav.

Lenke til kommentar

Tja. Sånn passe sliten og har ikke teksten foran meg, men jeg valgte jo også oppgave 4.

Åpnet med å skrive en overskrift jeg ikke akter å gjengi, skriver alltid sånne som er litt småkleine. Enten så fungerer de veldig bra eller så bryr ikke sensor seg at all.

Videre så skrev jeg først om prosjektet "flytt til hardanger". Hva slags syn de vil fremme i sin annonse, og hva formålet er. Litt om hvem som har laget og utgitt den, et estimat på når den er laget (Siden den ikke var merket med dato) og i hvilke medier den vil passe inn i.

Så følte jeg behovet for å si litt om Hardanger for å få på plass en slags bakgrunn om hva slags plass det er snakk om. Brukte her info fra wikipedia offline. Dro frem hva det er kjent for i dag og hvordan Hardanger kanskje er selve kjennetegnet på den nasjonalromantiske epoken i 1840 åra.

Neste punkt var å si noe om målgruppen til annonsen. Argumenterte litt for at selv om den nok gikk sterkest ut mot unge mennesker i etableringsfasen og barnefamilier, så var den også aktuell for de fleste andre og som måtte søke et liv litt utover hva man kan få i storbyen.

Etter dette fulgte jeg opp med analyse av overskrift og brødtekst. Om overskriften så skrev jeg at den kan oppleves som slagord for kampanjen (Lukka er sponsa av Hardager). Gikk litt inn på skrifttypen og linjene i den. Var litt over kanten, og foreslo at linjene i den kanskje var inspirert av linjene i ei hardingfele. Kanskje noe sensor svelger rått på en god dag. (får man håpe).

Fortalte så om plasseringen av overskrift og brødtekst nederst til venstre på annonsen. Målformen var på nynorsk og teksten gir både ut en påstand og noen løfter. argumentene i teksten er valgt ut til å være viktig for mennesker som faller direkte inn under målgruppen.

Logoen til kampanjen ble nevn kort, Hvordan den er ganske enkel i formen sin og at plasseringen nederst i høyre hjørne er typisk trekk fra reklameannonser siden det da er det siste man ser.

Avsnittet jeg skrev først var om bildeanalysen men jeg plasserte den litt mer hensiktsmessig. Det var også den lengste delen i oppgaven min. Fortalte kort hvordan annonsen var satt sammen av 4 forskjellige bilder hvorav det ene er brukt som bakgrunn på annonsen. Skildret så alle 4 bildene hver for seg og gikk litt inn på komposisjon etc. Så også på fellestrekk og elementer som gikk på tvers av alle. Sa litt om hvordan hvert bilde refererte til den lille teksten som fulgte hver av dem.

Fargebruken måtte også nevnes. Utstrakt bruk av blå og grønn men også noe rød. Blå og grønn er friske, kjølige og klare farger. Dro frem kald-varm kontrasten i gutten sin supermanndrakt i forhold til bildene forøvrig (rød er varm farge, blå er kald) Mor og datter har på seg rosa, noe som også skaper kald-varm kontrast sammen med grønn. Rosa gikk også igjen i blomstene på epletrea som var med i hvert bilde. Syntes bildene så litt falske/redigerte ut (noe de jo også var til en viss grad) så det ble nevnt. Det kunne se ut som om situasjonene i bildene var klipt sammen av flere eksponeringer. Fikk også sagt litt om snittet og hvordan kontrastene rundt menneskene i bildene stjeler fokuset.

Tekst og bilde sammen ble også analysert, men dette var nok det svakeste avsnittet mitt. Nevnte etos og patos og hvordan jeg feks syntes etos kunne vært bedre dersom bildene hadde båret litt mindre preg av å være konstruert. Sa at patos var tyngdepunktet i hele annonsen og at det kom klart frem at det forsøkes å appelere til følelsene til leseren. Man ble utsatt for det nasjonalromantiske, men også fokus på famileverdier, frihet og felleskap.

Avslutningsvis skrev jeg om annonsen lykkes i å fremme budskapet sitt.

Så skulle vi jo også skrive litt egne tanker rundt hvordan annonsen presenterte det å bo i distriktene i forhold til mine egne tanker rundt det.

Føler denne ble litt diffus, men presenterte en del elementer rundt det de definerer som "lykke" og hvordan bilde kanskje ikke er så rosenrødt som de vil ha det til.

Ah well. Jeg har i allefall en grei lengde på teksten. Nynorsken min er litt crap og jeg sleit nok spes med former og bøyning av verb. Meeen. man får nå krysse fingrene.

Endret av Alienated82
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...