Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013

Anbefalte innlegg

For dem som er interessert i å se på litt statistikk. Slik fordelte karakterene seg mellom elvene på sidemålseksamen i 2012.

6,1 % fikk karakter 1

24,6% fikk karakter 2

35,9 % fikk karakter 3

24,9 % fikk karakter 4

7,8 % fikk karakter 5.

0,8 % fikk karakter 6

Ganske sært at det er neste like mange som stryker og som får 5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi som kom opp i hovedmål og sidemål, betyr det da at vi ikke kan komme opp i norsk muntlig?

Ganske forskjellig fra hva lærerne sier, men hadde vært konge om det var sant.

Det er sant. Ble sjekka opp her. Skal kun opp i 4 eksamener, dette var nr 3, nr 4 blir da programfag - altså dans. Ikke muntlig på meg! ;)

Lenke til kommentar

jeg begynte på novelletolkningen, men så så jeg at det som var å snakke om var mest språket og litt om de tingene, og jeg bare........gadd ikke. så tok nr 3. Syns at tolkninga og sammenligninga gikk veldig bra!! Men siste del... den derre, hvorfor folk vil lese selvbiogragi...ble bare to avsnitt. med random pakk... at folk leser blogger elns.. :( brukte siste 7 min på det, sukk.. så det trekker. kunne fått 5 om det ikke var for den der, tenker jeg. 4 da

Endret av xbomullx
Lenke til kommentar

Ser ut som om de fleste tok novelleanalysen ja. Jeg hadde på forhånd bestemt meg når jeg så hva oppgavene var om å ta novelleanalysen, men fy... for en kjedelig tekst har jeg ikke sett på lenge. Og som oppsummering gulpa jeg opp noe eksistensialistisk tull som at livet er som en trikketur, og eg-personens siste refleksjoner henspeiler til at man ikke må haste fra sted til sted, men må slappe av og roe ned. Haha, spent på denne karakteren altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgave 4. skrev et sted mellom 1300 og 1400. Som jeg sa før eksamen så er det språket jeg står/faller på. Håper det gikk greit men.

Noen som har link til oppgaven hos UDIR? Hadde ei kjip eksamensvakt i dag som var totalt nazi. Fikk ikke lov til å beholde oppgaveheftet

Endret av Alienated82
Lenke til kommentar

Jeg tok også novelleanalysen. Ville ikke bekymret meg for at alle har valgt forskjellige tema, for så lenge man kan argumentere for hvorfor du mener budskapet er som det er, er det greit. Jeg tolket novellen som at den handlet om en gutt med et anstrengt forhold til sin far, og fortelleren mistenkte overgrep... Så lenge man beviser hvorfor man har den meningen man har, så skal det gå bra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hah! Jau. Å ikkje nemne at ei novelle er blotta for verkemiddel, er som å ikkje nemne at ho ikkje inneheld punktum. Det totale fråværet av bilete, besjeling, kontrastar og samanlikningar er eit veldig dominerande trekk ved teksten.

Slik jeg leste det du skrev, så sa du bare at du glemte å skrive at KONTRAST ikke var tilstedeværende. Å nevne at ett eller to virkemidler mangler skal du ikke gjøre. Det er derimot riktig det du sier at nesten komplett fravær for virkemidler bør nevnes da dette er et modernistisk virkemiddel.

Lenke til kommentar

Her er mi oppgåve 3. Eg kan ikkje tenkje meg at eg bomma på temaet. Eg burde kanskje ha skrive meir om komposisjonen, og eg burde også nemnt at det ikkje finst kontrastar i novella. Elles er eg bra nøgd.

Eksamen i Norsk sidemål 31.05.13.pdf

Bare hvis du er interessert i hva jeg tenker når jeg leser den!

Hva jeg tror kunne bedret den litt:

* Ikke nevne hva som ikke finnes

* Avsnittet om motivet (den konkrete handlingen) var muligens litt for langt

* Du kunne kanskje nevnt at muslimer, tiggere og raser (haha hund da men jaja) er noe man ikke snakker så veeeldig høyt om på en slik måte, man blir lett misforstått og stemplet for noe man ikke er.

* Litt mer om forholdet mellom far og sønn, hvis man finner noe

* finner ikke noe om budskap. (Hvis budskapet er "novella handler om" nesten til slutt, så burde man ikke repetere hva som skjer i novella igjen med eksempler, det burde stått før og så budskapet alene og litt rundt dette.)

Superduperbra:

* avsnittet om høydepunkt og vendepunkt

* det du sier om de store bokstavene og hvordan fortelleren opplever faren!!

* Nynorsken :D

* det som står om modernismen

Lenke til kommentar

Syntes Magnus_L sin besvarelse var fryktelig god. Nå er jeg selv redd for hvordan min tolkning vil se ut. Får håpe vi får ulik sensor :hm:

Personlig dro jeg frem at farens reaksjon ovenfor gutten var paradoksal. Gutten tegnet et hakekors (hakekross på nynorsk?) på en rute mens faren delte sin sosialdarwinistiske tankegang med alle på bussen.

Jeg slet med novellens tema, og gjorde også det klart i min besvarelse. Jeg så uhyre mange mulige tolkninger og budskap i teksten, og gjorde rede for noen av de med påfølgende begrunnelse. Vet ikke om det vil trekke ned at jeg ikke målrettet gikk for ett tema. Tiden vil vise.

Til slutt har jeg et spørsmål til dere som skriver 1000+ sider: Sitter dere på PC alle sammen? Jeg skrev 5 sider for hånd, men rakk ikke å telle ordene. Går utifra at det er langt under 1000 ord. Jeg prøver å være så nøyaktig og presis som mulig i min formulering, da jeg selv hater ord for ordenes skyld. Håper igjen dette ikke vil føre til karaktertrekk :hmm:

Endret av UglyCasanova
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er mi oppgåve 3. Eg kan ikkje tenkje meg at eg bomma på temaet. Eg burde kanskje ha skrive meir om komposisjonen, og eg burde også nemnt at det ikkje finst kontrastar i novella. Elles er eg bra nøgd.

Eksamen i Norsk sidemål 31.05.13.pdf

Som de andre har sagt så synes jeg også at dette var veldig bra. Kunne selv ønsket at jeg hadde tid til å skrive like mye om det konkret modernistiske som skinner igjennom her. Må riktignok si jeg undrer litt på strukturen din. For det meste logisk, men tema først?

I tillegg så burde man alltid stille seg selv spørsmålet (og besvare) om temaet er aktuelt i dag. Kan ikke si jeg så det her, men fullt mulig at jeg er blind på begge augo.

Lenke til kommentar

Syntes Magnus_L sin besvarelse var fryktelig god. Nå er jeg selv redd for hvordan min tolkning vil se ut. Får håpe vi får ulik sensor :hm:

Personlig dro jeg frem at farens reaksjon ovenfor gutten var paradoksal. Gutten tegnet et hakekors (hakekross på nynorsk?) på en rute mens faren delte sin sosialdarwinistiske tankegang med alle på bussen.

Jeg slet med novellens tema, og gjorde også det klart i min besvarelse. Jeg så uhyre mange mulige tolkninger og budskap i teksten, og gjorde rede for noen av de med påfølgende begrunnelse. Vet ikke om det vil trekke ned at jeg ikke målrettet gikk for ett tema. Tiden vil vise.

Til slutt har jeg et spørsmål til dere som skriver 1000+ sider: Sitter dere på PC alle sammen? Jeg skrev 5 sider for hånd, men rakk ikke å telle ordene. Går utifra at det er langt under 1000 ord. Jeg prøver å være så nøyaktig og presis som mulig i min formulering, da jeg selv hater ord for ordenes skyld. Håper igjen dette ikke vil føre til karaktertrekk :hmm:

Kan jeg spørre hvorfor du velger å ikke skrive på PC? Jeg for min del ville vært rimelig ute å kjøre dersom det ikke hadde vært for iFinger og rettskrivningsprogrammet på PCen. Dessuten ville det vært helt håpløst for meg å ikke enkelt kunne gå tilbake i teksten og endre ting underveis.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du velger å ikke skrive på PC? Jeg for min del ville vært rimelig ute å kjøre dersom det ikke hadde vært for iFinger og rettskrivningsprogrammet på PCen. Dessuten ville det vært helt håpløst for meg å ikke enkelt kunne gå tilbake i teksten og endre ting underveis.

Jeg tror ikke han var så heldig at han kunne velge... :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om du skrev fem sider på eksamenen for hånd har du virkelig min respekt. Dårlige minner fra ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Skjønner meg forresten ikke på folk som går tidlig fra tentamen og eksamen. Ei som gikk herfra kl 11:30 i dag. Visste ikke at det i det hele tatt var lov. Kan umulig bli noen god karakter ut av det.

Nei, det var maaange som gikk tidlig hos oss også. Kikket rundt meg i 13-tiden og det var tynt med folk. 14:00 var det meg og én til. Vi var rundt 60 stk da vi begynte. Kanskje det kan ses i sammenheng med strykprosenten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er min oppgave. Det er alltid typisk at jeg har veldig god tid i begynnelsen, så blir tiden knappere etterhvert. Dessuten dabber motivasjonen. Alle oppgavene mine bærer sterkt preg av det :hmm: Tips?

Kan man forresten bli tatt for juks om den dukker opp i Ephorus etter å ha lagt ut oppgaven selv?

Sidemål.docx

Lenke til kommentar

Sosialdarwinistisk tankegang??

Sosialdarwinisme viser i mitt hode til hvordan en "rase" ligger høyere enn andre ved å vise til fremskritt. Om det så er kulturell, vitenskapelig eller industriell. Tenk Hitlers prosjekt Lebensborn.

Faren sa: "I gamle dager gikk norske damer med skaut de også, det er akkurat det samme som muslimske damer gjør i dag". Selv om det er utilsiktet kan utsagnet oppfattes som sosialdarwinistisk ved at muslimske kvinner fortsatt er iført skaut nærmere 200 år etter prolitariseringen av Norge, hvor vi "utviklet" oss videre. Jeg er klar over at muslimske kvinner ikke går med skjal fordi de jobber ute på jorder (slik som de norske bondepikene gjorde) og jeg trakk det ikke frem som et stort poeng, men linket det opp mot hvordan uoppmerksomme foreldre kan ordlegge seg på et vis som kan være skadelig for et barns oppfatning av omverden.

Jeg tror ikke han var så heldig at han kunne velge... :wee:

Hehe, det stemmer. Privatisk javisst! Kunne riktignok kladde på PC, men da jeg bruker OpenOffice ville det i hvert fall ikke hjelpe på ortografien. Jeg prøvde å bytte til nynorsk ordliste i programmet, men da jeg prøvde skrive "hva" byttet den til "kval" :omg:

Om du skrev fem sider på eksamenen for hånd har du virkelig min respekt. Dårlige minner fra ungdomsskolen.

Jeg skriver ganske stort. Ikke 12 punkt for å si det sånn! Får vel satse på at det holder. Hoppet av skolebenken etter tiende. Først nå, 9 år senere er jeg på plass igjen. Alle fag på ett år. På mandag har jeg min syvende og siste eksamen for semesteret. Fy pøken så deilig det skal bli med ferie! :w00t:

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar

På ungdomsskolen i 8. klasse skrev jeg førsteutkast på 11 sider, og innlevering på 13 sider på norsktentamen for hånd! Hvorfor i alle dager gadd jeg, hahahah.. Læreren ville lese den opp da, så god var den nå.. Den var faktisk inspirert av Runescape! Hahha, spilt det? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...