Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sidemål eksamen 31.05.2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

På påbygging til generell studiekompetanse er det 0,1 %, 1 av 1000, som får 6 på eksamen i Norsk sidemål. På vanleg studieførebuande er det 0,8 %. Det syner den mellombelse karakterstatistikken som vart utgjeven våren 2012.

Tror den prosentdelen som får 6-ere er de som har bokmål som sidemål.

Lenke til kommentar

Trenger man å skrive "Temaet er...", "Budskapet er..." osv.? Eller holder det med "Forfatteren ønsker å..." f.eks.? Synes det blir så unaturlig å ramse opp pensumord.

*Sensoren ser på sjekklista si*

Kan eleven nytte relevante fagbegrep?

*Sensor ser på oppgåva di. du har ikkje nemnt korkje "tema" eller "bodskap. Sett deg ned ein karakter*

• Liker 3
Lenke til kommentar

På påbygging til generell studiekompetanse er det 0,1 %, 1 av 1000, som får 6 på eksamen i Norsk sidemål. På vanleg studieførebuande er det 0,8 %. Det syner den mellombelse karakterstatistikken som vart utgjeven våren 2012.

Oi, det var utrolig få. Trodde faktisk det var en del flere... Jaja, satser ikke på 6 uansett jeg. Men merker jeg blir litt skuffet om jeg ikke får 5, ja.

Lenke til kommentar

Eg trur det trekk ned viss du ikkje finn på noko jævla lurt å seie om dei store bokstavane.

Jeg sa at det fungerte som en kontrast i seg selv. De vanlige små orda og setningene i motsetning til de store. Pekte også på at det kontrasten gjorde det lettere å skille mellom hva som skjer i novellen (når jeg-personen observerer kontra når faren snakker). Dessuten nevnte jeg at de like gjerne kunne vært separert. Altså at du tok vekk enten de store bokstavene, eller de små bokstavene, og at det likevel ville gi mening og være en nogenlunde flytende historie.

Du skal forresten ikke nevne virkemidler som IKKE er med i novellen (med tanke på at du sa du ikke nevnte at kontraster ikke var i novella).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må forresten bare få si, LYKKE! Bokstavelig talt. Så de to første oppgavene og ikke no novelleanalyse, så jeg kjente at dette her kunne fanken ikke gå bra. Bladde om, og der var godsaken vett. Leste novella, og var såå i ekstase at jeg ikke helt klarte å finne ut hvor jeg skulle starte.

Skjønner meg forresten ikke på folk som går tidlig fra tentamen og eksamen. Ei som gikk herfra kl 11:30 i dag. Visste ikke at det i det hele tatt var lov. Kan umulig bli noen god karakter ut av det.

Lenke til kommentar

Hvor mange prosenter er det som får karakter 5 og 2 da?

Personlig føler at jeg skrev relativt greit når det gjaldt innholdet på oppgåve 3, ble ca 1400 ord. Jeg klarte ikke å se noen skrivefeil på pcen, men jeg vet at det var mange der.

Lenke til kommentar

Noen som skrev at det var ETT konkret tema på oppgave 3? Og hvor mye skrev folk sånn ca?

Skrev 1786 ord. Dobbelt så mye som på bokmåleksamen :)

Skreiv forresten at det var fleire temaer, men rakk bare å nevne det ene jeg hadde hovedfokus på. Jeg satt der når det var én time igjen og hadde fått skrivd ned alt av virkemidler og slikt, men jeg hadde jo fanken ikke peiling på hva temaet var, så måtte bare dra fram et eller annet. Følte jeg fikk argumentert godt for det i alle fall.

Og ordboka fra bokmål til nynorsk hjalp!

Lenke til kommentar

Valgte også oppgave 3, novelleanalysa. Personlig har jeg aldri skrevet slik, men hadde en god oppskrift, så gikk sikkert greit. Ble vel noe sånt 2000 ord, så håper jeg har fått med det meste.

Når det gjelder tema og budskap så er vel det hva du selv tolker det som. Kan ikke se det som en fasit. Personlig er jeg veldig realistisk, og greier sjeldent å gå i hva jeg vil kalle noe "ånderlig". Jeg skriver det konkret, og det for sensor tåle.

Gi meg heller en masse differensiallikninger. jaja, aldri mer nynorsk :D

Lenke til kommentar

Skrev 1786 ord. Dobbelt så mye som på bokmåleksamen :)

Skreiv forresten at det var fleire temaer, men rakk bare å nevne det ene jeg hadde hovedfokus på. Jeg satt der når det var én time igjen og hadde fått skrivd ned alt av virkemidler og slikt, men jeg hadde jo fanken ikke peiling på hva temaet var, så måtte bare dra fram et eller annet. Følte jeg fikk argumentert godt for det i alle fall.

Og ordboka fra bokmål til nynorsk hjalp!

Ja, jeg skrev vel 1400-1500 ord selv. Men det med tema og budskap osv var ikke lett, så jeg skrev ikke at det bare var ett konkret tema jeg heller :)

Lenke til kommentar

Du skal forresten ikke nevne virkemidler som IKKE er med i novellen (med tanke på at du sa du ikke nevnte at kontraster ikke var i novella).

Hah! Jau. Å ikkje nemne at ei novelle er blotta for verkemiddel, er som å ikkje nemne at ho ikkje inneheld punktum. Det totale fråværet av bilete, besjeling, kontrastar og samanlikningar er eit veldig dominerande trekk ved teksten.

Lenke til kommentar

For dem som er interessert i å se på litt statistikk. Slik fordelte karakterene seg mellom elvene på sidemålseksamen i 2012.

6,1 % fikk karakter 1

24,6% fikk karakter 2

35,9 % fikk karakter 3

24,9 % fikk karakter 4

7,8 % fikk karakter 5.

0,8 % fikk karakter 6

Endret av Goodreaper
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hah! Jau. Å ikkje nemne at ei novelle er blotta for verkemiddel, er som å ikkje nemne at ho ikkje inneheld punktum. Det totale fråværet av bilete, besjeling, kontrastar og samanlikningar er eit veldig dominerande trekk ved teksten.

Litt uenig med deg i det der, det kan være verdt å nevne det enkle språket, men det er ikke noe påfallende ved språkbruken. Det er så mye annet å nevne som er viktigere (synes jeg) når man skal tolke - finne betydning / budskap / tema. For øvrig er de store bokstavene et virkemiddel, og det blir en slags metafor dette med inn og ut av steder på slutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...