Gå til innhold

"Gameengine" for Android og iOs?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenker å lage et spill over sommeren, og trenger derfor en "gameengine". Jeg er en som tenker langsiktig, derfor tror jeg det kan være svært nyttig og å sette seg inn i en som vil fungere både for Android og iOs hvis det lar seg gjøre.

 

Jeg har litt erfaring med å lage apper til Android samt Java språket, og skjønner at jeg da må muligens lære meg nytt språk, men det får jeg vel bare prøve å mestre.

 

Så til saken:

 

- 2D spill

- Rimelig enkel fysikk: Tyngdekraft, objekter som kolliderer, muligens enkle eksplosjoner etc.

- Gratis lisens, helst uten begrensninger på inntekt osv.

 

Jeg leser at Unity har blitt gratis for indie-utviklere, kan jeg bruke dette uten å betale? Virker som et svært lovende alternativ! :)

 

"There are no strings attached, no royalties and no license fees. This is just an extension of Unity Free which we launched in 2009. Individual developers and startup studios can simply download Unity and get going on mobile game development."

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D

 

Det er fantastisk!

 

Men vil påpeke at Unity først og fremst er laget for 3D spill. Det er langt ifra umulig, eller engang vanskelig å lage et 2D spill, men vær obs på at det funker ikke rett ut av boksen.

 

Hehe ja har sett dette, det blir interessangt, i praksis lager man vel egentlig alt i 3D bare at man "lurer" folket til å tro det er 2D :)

 

Lenke til kommentar

Er du nybegynner er kanskje Unity greit for å få simple ting raskt opp på skjermen. Men samtidig er Unity så stort og komplekst at for et 2d spill og om man er nybegynner kommer man ofte ikke så mye lenger. I så fall ville jeg heller progget ting mer mot et bibliotek. Tar litt lenger tid å få ting på skjermen, klikkbart osv. kanskje, men full kontroll.

 

En del biblioteker man kan progge mot som abstraherer bort maskinvaren og SDKene, slik at man kan progge noe én gang og så virker det på begge plattformene. Må som regel skrive i C++.

 

Jeg vil anbefale Libgdx. I hovedsak for Android og en skriver derfor i Java. Men med Monotouch har de nå ordnet slik at dette også kan kjøre på iOS.

Laget for OpenGL ES og i hovedsak 2d, så har masse fine funksjoner for å tegne 2d. Har en JNI-wrapper til Box2d som tar seg av fysikk. Lisensen er åpen, bruk det til hva du vil og tjen så mye penger du vil uten å betale.

Enkelte stusser på at det er Java, men Java er for det første ikke så tregt folk skal ha det til, og for det andre er man uansett så fill-rate-limited på mobile GPUer at språket en bruker ikke er i nærheten å ha en innvirkning i forhold til grafikk-kallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...