Gå til innhold

ambassadeur for ferskvannfiske?


Anbefalte innlegg

Har fisket med haspelsnelle i nærmere 5 år nå for både ferskvannfiske og sjøfiske. Har for det meste fisket fra land ettersom dette gir mer spenning, og hva jeg vil si har større variasjon enn fiske fra båt. Uansett, jeg oppdaget nylig ambassadeur sneller og deres unike kunnskap til å kaste langt, men har ikke helt forstått hva slags fiske det er laget for.

 

 

Har drevet mest med fiske i havet de årene jeg har fisket, og har rett og slett blitt "mettet" på den slags fiske. Fjellørretfiske er favoritt for tiden, og gjerne lettere sjøørretfiske på sørlandet. Noe jeg leter etter er en snelle som er ganske allround, kaster langt, kjører bra og holder lenge. Har hørt at ambassadeur oppfyller alle disse kriteriene.

 

Hvertfall, for å ikke gå for langt vekk fra spørsmålet, det jeg lurer på er:

 

 

1. Er ambassadeur bare for havsfiske?

 

2. Hvis det lages for lettere fiske (ørret, alt fra 200-1kg) har dere noen anbefalinger av merker eller modeller?

 

3. Stemmer det at ambassadeur kaster mye lengre enn vanlige haspel sneller?

Takker for hjelp ,

 

 

 

 

Storfiskaren :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

ambassadeur har alltid vært super til innlandsfiske, har selv brukt ambassadeur hele mitt liv. Har for tiden en ambassadeur Revo STX og en Shimano calcutta 200, storfornøyd med begge to, ikke de dyreste du får tak i men de fungerer kjempegodt,det fins selvsagt mye dyrere modeller og få kjøpt :) perfekt for 200grams og så langt oppover kiloene du kommer deg i fangst i et fjellvann.

 

Når du får taket på bruken så kaster du nok langt nok ;) haspelfiskerene som står med samme vann som meg bruker som regel 50grr ørretbomber for å ta igjen mitt 12grams dupp og flue på kastelengde :p Min far som er en god mann på multiplikatorsneller får en 7grams sluk avgårde på uante lengder, ganske utrolig og se på faktisk, de kastelengdene har fikk til med en gammel mag2 er helt utrolige, såpass god på det han gjør at han bremser bare snellespolen med tommelen når det trengs uten bruk av eksisterende brems på snella. Men anbefaler deg og få noen som vet hva de gjør med multiplikator til og vise deg framgansmåten så du ikke blir stående på fjellet med kråkereir på snella å hiver den i skuffa når du kommer hjem. Skittfiske! :)

Lenke til kommentar

Hmm, har sett bestefaren min med en slik snelle....virker jo interresant. Kan vel tørrtrene litt før man går bananas på vannene. Trengs det en annen type stang til denne? Ser på Youtubevideoer at de fleste har en stang med en liten fingerholder. Må man invistere i ny stang i tillegg til snella?

Endret av Cvassbotn
Lenke til kommentar

Fins egne stenger for multiplikator ja,med fingerholder under stanga. Har brukt haspelstang i nød selv, med litt mindre ringer på, gikk helt fint.. Tørrtrening tror jeg kan være lurt, start med mye brems å ta av litt etterhvert fram til du ser du får snøreløft på spolen, når du får teken på det så brukes det nesten ikke brems på, mest tommel. En liten kunst å endel trening men mye igjen for det :-)

Lenke til kommentar

Tørrtrening tror jeg kan være lurt, start med mye brems å ta av litt etterhvert fram til du ser du får snøreløft på spolen, når du får teken på det så brukes det nesten ikke brems på, mest tommel. En liten kunst å endel trening men mye igjen for det :-)

 

Er noob...snøreløft?

Lenke til kommentar

Er noob...snøreløft?

 

Skjer når du har for lite brems på spolen, spolen roterer for raskt og snøret går raskere ut enn sluken å det er snakk om et sekund så har du kråkereir uten like :s så avhenging av hvilken modell du kjøper så er det enten sentrifugal eller magnetbrems du skal justere,den mekaniske som sitter på sveivsida av snella kan du stille så sluken/duppen akkurat ramler ned i bakken, settsentrifugal/magnet på full å juster nedover til du ser det er like før snøret løfter seg av spolen, så har du bare bremsa på det nivået til du blir mere avansert å kan styre mere med tommelen på spolen,men det skal du bare vente litt ann med tror jeg :) Høres sikkert verre ut enn det er ;) ikke regn med noe kastelengde med alt av brems på full guffe til og begynne med.

Lenke til kommentar

Skjer når du har for lite brems på spolen, spolen roterer for raskt og snøret går raskere ut enn sluken å det er snakk om et sekund så har du kråkereir uten like :s så avhenging av hvilken modell du kjøper så er det enten sentrifugal eller magnetbrems du skal justere,den mekaniske som sitter på sveivsida av snella kan du stille så sluken/duppen akkurat ramler ned i bakken, settsentrifugal/magnet på full å juster nedover til du ser det er like før snøret løfter seg av spolen, så har du bare bremsa på det nivået til du blir mere avansert å kan styre mere med tommelen på spolen,men det skal du bare vente litt ann med tror jeg :) Høres sikkert verre ut enn det er ;) ikke regn med noe kastelengde med alt av brems på full guffe til og begynne med.

 

Takker....trur jeg må invistere i en sånn, eller hvertfall stikke ned på Andresens Vaapenforetning og ta og føle på en slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...