Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

chippe bilen


Anbefalte innlegg

Ja, men går nok bra skal en se! :)

 

Kent Touch This, min mor har sitt eget taxi selskap. Pappa powerbokser alle bilene.. Vi har dem i 3 år, går rundt 250.000km ++ i løpet av di åra og den gamle XC90en vår går fortsatt og den har runda 490.000KM.... så??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min "powerboks"/dieselkit ble kjøpt herfra http://www.biltuning.no/

 

Motoren ble kjørt over 100,000km med dette kittet uten problemer (fra cirka 290-300,000km til rett over 400,000km, da solgte jeg bilen)

 

Jada, det er ingen som sier at det MÅ gå galt om du bruker powerboks. Det er bare at det er en dårligere løsning enn ordentlig trimming. Videre er jeg skeptisk til sider som kommer med fantasitall på effektøkning uten å ha papirer å vise til. 306 HK skal min visstnok få av en slik boks som biltuning.no selger. Snodig at en av de bedre BMW-tunerne i Norge sier at de tar ut 290 HK av samme motor med ordentlig tuning.

 

Kent Touch This, min mor har sitt eget taxi selskap. Pappa powerbokser alle bilene.. Vi har dem i 3 år, går rundt 250.000km ++ i løpet av di åra og den gamle XC90en vår går fortsatt og den har runda 490.000KM.... så??

 

Du sier ingenting om hvor mye det har kostet å få bilen til å gå så langt. Jeg påstår ikke at bilen ikke vil overleve, jeg sier at det er en annenrangs løsning.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at ingen hadde sagt at de ikke ga meg mer effekt heller, men du tok opp at "De legger på 25% effekt på alle bilene jeg sjekket. Skikkelig grundig testing av alle disse motorene tipper jeg." og da må jeg få tilføye at HVOR mye effekt jeg fikk aner jeg ikke, kan være 2%, kan være 20%.

 

Og det til en rimelig penge. Bilen var ikke verdt å bruke mye pengene på hva gjelder ordentlig chip.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at ingen hadde sagt at de ikke ga meg mer effekt heller, men du tok opp at "De legger på 25% effekt på alle bilene jeg sjekket. Skikkelig grundig testing av alle disse motorene tipper jeg." og da må jeg få tilføye at HVOR mye effekt jeg fikk aner jeg ikke, kan være 2%, kan være 20%.

 

Og det til en rimelig penge. Bilen var ikke verdt å bruke mye pengene på hva gjelder ordentlig chip.

 

Grunnen til at jeg nevner det er at ved seriøs tuning så er tuningen testet på motoren din. Det er ikke å slikke på fingeren og løfte den i været som er måten de anslår effektøkningen på. Se f.eks. på www.esstuning.com, en av de mer anerkjente i miljøet. De tester alle produktene sine grundig.

 

Jeg skjønner at du ikke vil bruke mange tusenlapper på tuning på en billig bil, men det forandrer ikke det faktum at ordentlig tuning er den foretrukne måten å trimme en bil på i ti av ti tilfeller.

Lenke til kommentar

Ser at BSR Norge reklamerer med en "trådløs" chiptuningkit. Skal plugges i en del i bilen, så skal du via en kontroll trykke på en knapp, vente noen sekunder, så ta kontakten ut igjen fra bilen så kan du bare la dette ligge igjen et sted hjemme. Skal du ha ned effekten igjen så gjør du bare det samme..

 

Koster rundt 6000,-

 

Det jeg lurer på er; Noen som har erfaringer med denne? Er det verdt det? På en D5 motor fra Volvo (5syl turbodiesel, manuellgir) så skal effekten gå fra 163hk til 198, og dreiemoment fra 340nm til 470nm (!)

Dette høres jo fantastisk ut, men hvor lurt er det? Kjører ca. 50.000KM i året rundt om i landet i jobbsammenheng med bilen min. Vil dette kunne gjøre skade på motoren min i og med at bilen har rundet 200.000km og er snart 10 år gammel? Antar at det er slik at jo oftere jeg tråkker pedalen i bunn og henter ut all den ekstra effekten, jo tidligere går motoren i stykker? Vil det bli ekstra påkjenning på turboen?

 

Er allerede litt plaget med turbolag på bilen, det gode draget kicker inn på 2000 omdreininger, kutter litt ut mellom 2100 og 2200, for så å komme tilbake igjen. Vil dette bedres eller kan dette skyldes noe annet? Eller skal det vær slik?

Lenke til kommentar

Ser at BSR Norge reklamerer med en "trådløs" chiptuningkit. Skal plugges i en del i bilen, så skal du via en kontroll trykke på en knapp, vente noen sekunder, så ta kontakten ut igjen fra bilen så kan du bare la dette ligge igjen et sted hjemme. Skal du ha ned effekten igjen så gjør du bare det samme..

 

Koster rundt 6000,-

 

Det jeg lurer på er; Noen som har erfaringer med denne? Er det verdt det? På en D5 motor fra Volvo (5syl turbodiesel, manuellgir) så skal effekten gå fra 163hk til 198, og dreiemoment fra 340nm til 470nm (!)

Dette høres jo fantastisk ut, men hvor lurt er det? Kjører ca. 50.000KM i året rundt om i landet i jobbsammenheng med bilen min. Vil dette kunne gjøre skade på motoren min i og med at bilen har rundet 200.000km og er snart 10 år gammel? Antar at det er slik at jo oftere jeg tråkker pedalen i bunn og henter ut all den ekstra effekten, jo tidligere går motoren i stykker? Vil det bli ekstra påkjenning på turboen?

 

Er allerede litt plaget med turbolag på bilen, det gode draget kicker inn på 2000 omdreininger, kutter litt ut mellom 2100 og 2200, for så å komme tilbake igjen. Vil dette bedres eller kan dette skyldes noe annet? Eller skal det vær slik?

 

Jeg har erfaring med dette. Det fungerte utmerket på min bil, og ja, det er faktisk så enkelt som det blir beskrevet. Ang. skade på motor og drivverk så blir det jo selvsagt en større påkjenning. Om du har bånn pinne ut av hvert eneste lyskryss skal du ikke se bortifra at noe kan gå galt etterhvert. Du kan jo vurdere å tegne BSRs forsikring mot motor- og drivverksskader om dette tilbys på en såpass gammel bil.

 

Ang. turbolag så kan jeg ikke si noe om det sikkert, men kan jo føye til at på min bil forandret kurvene seg litt, slik at jeg fikk et ekstra "sweetspot" på mellom ca. 2300 og 3000 o/min.

Lenke til kommentar

La oss si at jeg idag drar å kjøper en bil, f.eks en volvo. Bilen er chippa. Må jeg ha noe papirer på dette? er det lovelig? hva skjer om jeg blir stoppa? og hva skjer i en eu kontroll?

 

Du trenger ingen papirer på det om du ikke tenker å betale inn de ekstra avgiftene. Det er ikke lovlig å chippe bilen uten å si i fra til myndighetene, få dette kontrollert, godkjent og betale avgiftene. Det skjer ingenting om du blir stoppet, og det skjer ingenting i en EU-kontroll.

Lenke til kommentar

ok, de avgiftene det er snakk om, er det hvert år, måndte? eller er det en avgift på bilen så er alt betalt? hvis det bare er en avgift en gang, kan tidligere eier av bilen ha betalt denne? og trenger jeg å betale avgift på en volvo som er fra 1995 eller 1996?

Lenke til kommentar

Alle former for effektøkninger skal av kjøretøyets eier meldes fra til Statens vegvesen. Vi gjør i den forbindelse oppmerksom på at det er eier på tiden effekten endres som er ansvarlig for å melde fra til både avgifts- og vegmyndighetene.

 

Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, kan endring av kjøretøyet i avgiftsmessig sammenheng likevel skje uten at tilleggsavgift skal betales. Trafikkstasjonen kan da kontaktes direkte.

 

10 år, ikke 15

Lenke til kommentar

Ja, men går nok bra skal en se! :)

 

Kent Touch This, min mor har sitt eget taxi selskap. Pappa powerbokser alle bilene.. Vi har dem i 3 år, går rundt 250.000km ++ i løpet av di åra og den gamle XC90en vår går fortsatt og den har runda 490.000KM.... så??

 

En powerboks er ikke en ting som er optimalisert for den enkelte bilen dette blir montert på, men heller noe som er serieprodusert trolig etter data hentet ut i fra en enkelt bil. Er ikke uten grunn at slike gjerne er en del billigere enn en skikkelig chip eller omprogramering av hjernen.

 

I det lange løp vil det trolig lønne seg å heller bruke noen lapper ekstra på noe som er optimalisert mot din bil fremfor noe som ikke er det.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...