B17a Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hei, ser litt rundt på biler på finn og har kommet over flere som er chippet. Hva vil det egentlig si? er det lovelig? noe rundt det? f.eks denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41873406 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Mener å tro at det er en datachip som begrenser bilens totale ytelse og toppfart. Var ihvertfall tilfellet med en BMW jeg har vært borti. Når den er "chippa" er chippen sikkert fjernet/erstattet så bilen yter maksimalt. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Chipping er å endre programvaren biler kjører på. Man kan justere hva som helst, ladetrykk, tenning, innsprut og alt annet som styres av ECU. Det øker effekten, og må derfor godkjennes av Statens Vegvesen, noe som ikke alltid er like lett. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 En annen måte er å bruke dieselkit. Hadde dette på Audien min. Føltes som nybil med dieselkit montert, og veldig lett å demontere om man "plutselig" trengte det. Vet ikke om det finnes lignende for bensinbiler.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) For en bil uten turbo som er chipet er det i hovedsak "mappingen" som er endret. I all enkelhet vil det si at man endrer mengden drivstoff motoren får under forskjellige omstendigeter (gasspådrag, turtall osv. og tenningstimingen). Det er lovlig, men enhver ytelsesøkning på biler nyere enn 10 år må du betale avgift på. Dog opperer Vegvesenet med ca. 12-15% slingringsmonn i forhold til det som står i vognkortet. Dog kan det ha mye å si for forsikringsselskapet du benytter. De er truende til å gi deg avkortning ved eventuell skade om de finner ut at du har økt effekten uten å rapportert det. Det man bør være litt obs på er at resten av drivverk (girkasse, clutch osv.) til bilen kan lide om du ikke tar hensyn til effektøkningen og økningen i dreiemoment. En viktig sak å merke seg på nybiler er at garantien bortfaller i de fleste tilfeller. kilde: http://www.ramstadtu...sp?pageid=13277 Endret 28. mai 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Du kan lese mer om det her: http://www.klikk.no/...ticle664857.ece http://www.tsracing.no/info-om-tuning/ Jeg har tuna flere av bilene mine, alle uten å nevne det for staten siden det er liten sjans for at de gidder å sjekke alle bilene på en rullende landevei/Dyno samt at bilene mine (med unntak av to) aldri har vært typiske rånebiler med spoiler og brede felger så de har aldri fattet mistanke ved kontroll. Men det er en risiko for å bli tatt og da vanker bot og restavgift på bilen (og kanskje fengsel hva vet jeg). Endret 28. mai 2013 av Ham 550 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det er lovlig, men enhver ytelsesøkning på biler nyere enn 10 år må du betale avgift på. Biler registrert 1.1.1996 eller senere. 10 års-grensa gjelder ikke her. Lenke til kommentar
B17a Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 mange nyttige svar her! men på bilen på linken jeg skrev står det "Variant Turbo 180hk EU 2015" om jeg kjøper bilen, må jeg gjøre noe spesielt da i om med at bilen er chippa? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvis den har en annen toppeffekt enn originalt må du få dette godkjent. Du må også betale inn avgift.. Om det går i praksis? Neppe. Jeg har forøvrig hatt biler med chip uten at de har hatt høyere effekt enn originalt og, jeg har bare hatt en sinnsykt flat effektkurve.. (Og en fallende momentkurve fra ganske så lavt turtall..) Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 B17a, har selv chippa min Volvo V70 AWD 2007 mod. Dette er veldig lett og effektivt. Min bil har originalt 185hk. Har nå ca 220-230.. Mer gjerrig på drivstoff er den også blitt.. Ang lovlig eller hva.. Så gikk i allefall min igjennom EU med denne satt i og ingen merking om dette fra NAF. Kan ta bilder av chippen og hvordan det ser ut. Bilder osv kommer snart. Må bare dra ræva ut og ta bilde! Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Her har du bilde fra motor rommet; http://i.imgur.com/lKYSgQ9.jpg Bilde av selve "chippen"; http://i.imgur.com/5pnkN2N.jpg Bilde av pluggen som du bare "napper" ut den originale fra og setter i "pluggen" fra chippen. http://i.imgur.com/sNFo6Nk.jpg Selve chippen og hvor du kan bestille finner du ut her; http://www.dte-diesel-tuning.com/ Eller bare google DTE system. Dersom du har flere spørsmål kom med det! Endret 29. mai 2013 av Kusa Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Det der er ikke en "chip", det der er en powerboks, noe alle seriøse tunere anbefaler at man ikke bruker. 1 Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hvorfor er ikke dette bra for bilen da? :S Hva kan skje og hva mener du en skal gjøre? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Den typen bokser manipulerer signaler som går frem og tilbake for å øke turbotrykk og dieseltrykk/åpningstid for dysene. En chipping optimaliserer motorstyringen med et program laget for å være effektivt uten videre hensyn til miljøet. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Du kan lese litt mer om powerboks her, Kusa. http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=HVA_ER_POWERBOKS.html Anbefaler heller en "chipping" / flashing / omprogrammering. Da får du noe motoren din skjønner hva er. Lenke til kommentar
Kusa Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Okei, men jeg synes det fungerer helt optimalt for meg.. Har ikke merket noe mer slitasje Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Slitasje merker du vel ikke så mye til med mindre du måler heller så. Du kan jo spørre partikkelfilteret ditt om hvordan det har det..? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Min "powerboks"/dieselkit ble kjøpt herfra http://www.biltuning.no/ Motoren ble kjørt over 100,000km med dette kittet uten problemer (fra cirka 290-300,000km til rett over 400,000km, da solgte jeg bilen) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Skal man modifisere noe så viktig som motoren i en bil anbefaler jeg deg at man ikke tar snarveier, Kusa. Powerbokser er noe herk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå