The Mad One Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Jeg sitter nå med boken Sigma 1T ved siden av meg og leser. I kapittel 1.13 skriver de at "Dersom vi dobler radien i en sirkel, er det lineære forholdstallet f = 2. Forholdet mellom arealene blir da f^2 = 2^2 = 4. Arealet blir altså fire ganger så stort". Det forstår jeg, men senere på samme side skriver de i en av oppgavene: "a) Vi gjør radien i en sirkel tre ganger så stor. Hvor mange ganger større blir arealet"? Jeg prøvde å regne det ut: f = 3, f^3 = 3^3 = 27. Da jeg senere så på fasiten stod det at det riktige svaret var ni ganger større. Hvorfor? Er det noen som kan forklare meg hvordan man kommer frem til det svaret og hvorfor? På forhånd takk. Endret 28. mai 2013 av The Mad One Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 f = 3, f^2 = 3^3 = 27 Se på dette igjen. Lenke til kommentar
The Mad One Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Se på dette igjen. Skrivefeil, beklager. Men problemet er fortsatt ikke løst. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvorfor opphøyer du i tredje? Lenke til kommentar
The Mad One Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Hvorfor opphøyer du i tredje? Fordi den skal bli tre ganger større. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Arealet er gitt ved . Med tre ganger så stor radius er arealet aka ni ganger så stort. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Fordi den skal bli tre ganger større. Og det er der feilen ligger.. Det første tretallet er fordi den er tre ganger større, det andre er bare galt. "Forholdet mellom arealene blir da f^2".. Lenke til kommentar
The Mad One Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 OK. Nå forsto jeg det. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå