Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grilling på terasse i leilighet

henrik_s

Anbefalte innlegg

Hei,

vi fikk nylig et brev fra gårdseier om forbud om grilling på terrase. Det står ingenting om dette i hverken leiekontrakten eller husordensreglene. Er det en lov som forbyr grilling på terasser?

Endret av henrik_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes også det var et litt tåpelig forbud da jeg flyttet inn her jeg bor nå, men ved nærmere ettertanke er det klart at retten til å lufte uten å få kåken full av grillos og matlukt stiller sterkere enn retten til å tilberede mat ute i det fri. For ikke å snakke om brannvernshensynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå bodd i et borretslag i 7 år hvor det er totaltforbudt mot grilling på balkongen. Jeg har stort sett grillet 1 gang per måned og av og på. Det gjør flere også, ingen bryr seg så lenge man ikke steker flintstek og røyklegger hele nabolaget( snakker av erfaring ) naboen kom ned og lurte på om grillen tokk fyr :p

Lenke til kommentar

Hei,

vi fikk nylig et brev fra gårdseier om forbud om grilling på terrase. Det står ingenting om dette i hverken leiekontrakten eller husordensreglene. Er det en lov som forbyr grilling på terasser?

Det er ingen lov som generelt forbyr grilling hverken på terasser. Ikke på verandaer eller balkonger heller.(*)

Det er helt normalt å ha regler i borettslag og lignende om det - ofte (men ikke alltid) med unntak for gass- og elektrisk grill. Årsaken er, som andre har nevnt, at kull-griller har en tendens til å røyklegge nabolaget. Det er ikke kult å sitte i grillos fra naboene rundt deg.

Hvis det ikke står i husordens-reglene eller leiekontrakt fra før, så er det kanskje tvilsomt av huseier å komme trekkende med et forbud nå. Men i praksis må vel brevet sees på som en revisjon av husordensreglene. Med mindre de gjeldende husordensreglene har egne bestemmelser av typen "endringer i disse reglene må vedtas av et flertall av beboerne", så er det helt OK at huseier sender dere dette brevet.

(*) Litt off-topic flisespikking: Terasse, veranda og balkong er ulike ting. Forskjellen går på hvordan de er konstruert i forhold til huset og bakken. Det man har i en typisk bygård er enten en balkong eller en veranda, og helt definitivt IKKE en terasse. De som er fryktelig interessert kan lese mer på google.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bor selv i et borettslag, og her er det ingen forbud verken mot det ene eller det andre når det gjelder bruk av grill. Flere av beboerne har grill ståendes ute på verandaen, gass-grill vel å merke.

Skal selv ha grill på verandaen nå :-) Nam!

Lenke til kommentar

Dersom det ikkje er forbud mot grilling i husreglane (og grillinga ellers foregår på ein brannsikker måte) så er det kun generelle lover som gjeld.

Du har ikkje lov til å sjenere naboane med din oppførsel, det speler ingen rolle om sjenansen kjem frå grilling, musikk, støy, osv.

Problemet her er ofte at det kan være vanskelig å vinne fram i ei sak med mindre sjenansen er særlig stor og/eller det foregår ofte.

Det finnes f.eks fleire eksempel på personer som har blitt kasta ut på grunn av støy, men det skal litt til.

Lenke til kommentar

Spørs hvor stor terasse man har om det kalles forsvarlig av brannvesen.

Googlet avstand til byggmasse/vegg og det kom frem above 10 feet , 1 feet = 30, 4 cm.

Det blir over 3 meter og forklarer hvorfor balkonger og terasser i Norsk terasse bolig og blokk forhold er uegnet. Under tak/takskjegg er også uegnet plassering.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være lovfestet, men de fleste sameier og borettslag jeg har hørt om har vedtatt forbud mot dette.

Mange sameier/borettslag forbyr mye de ikke har hjemmel i lov til å forby, men siden ingen stopper de, så går det gjennom. Jeg er usikker på hvordan det går med grilling vs brannvern og den private sfære, så akkurat det skal jeg ikke kommentere.

Hos meg har det vært forbud mot dyrehold i borettslaget, det fikk jeg fjernet på første generalforsamling.

Men selv ikke her har vi forbud mot griller :)

Lenke til kommentar

Sameiger og burettslag kan ha forbud mot det aller meste, det er svært få forbud som ikkje er lovlige (diskriminerende forbud og likande er ikkje lov).

Sidan ordensreglane er ein avtale så kan fleirtallet/styret bestemme omtrent kva dei vil. Ein kan bestemme alt i frå forbud mot støy etter klokka 23 til at blomsterkasser skal være rosa.

Men når det er sagt så er det mulig å tvinge gjennom noke til tross for forbud dersom du har ein mykje sterkare grunn til å få lov enn burettslaget har til å forby. Det klassiske eksempelet er at dersom ein bebuar blir blind så får sjølvsagt bebuaren ha hund sjølv om burettslaget har forbud mot dyrehold. Det er vanskelig å argumentere for at hundehold er til større ulempe for burettslaget enn det er ein fordel at den blinde kan fungerer som normalt i kvardagen.

Når det gjeld grilling så kan eg sjå for meg at du vinner igjennom til tross for forbud dersom f.eks kjøkkenet på grunn av plutselig skade er ute av stand og einaste måten å lage mat på for ei periode er ved å grille.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...