Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 på gammel metro1 løsning ble det ikke kjørt vlan for å skille mellom tv/internett, alle dhcp klienter får en ipadresse i 10.x.x.x dersom de ønsker fast ipadresse blir det satt opp som et sekundær nett på porten kunden er koblet på, deretter må kunde sette opp ipadresse statisk på eget utstyr. på løsningen som kjøres nå skilles det mellom tv og internett via vlan, da blir det tildelt public ipadresse på internett vlanet via dhcp, vanligvis er dette vlanet terminert i hjemmesentralen, men dersom det blir bedt om å bridge så blir vlanet dratt gjenom hjemmesentral slik at utstyret bak får den public ipadressen heller. Her blir alltid public ip tildelt via dhcp. Men den faste IPen du ga meg, funker det å forwade når jeg har aktivert den? Du jobber i Altibox tipper jeg? Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 på gammel metro1 løsning ble det ikke kjørt vlan for å skille mellom tv/internett, alle dhcp klienter får en ipadresse i 10.x.x.x dersom de ønsker fast ipadresse blir det satt opp som et sekundær nett på porten kunden er koblet på, deretter må kunde sette opp ipadresse statisk på eget utstyr. Jøss, artig løsning. Skjønner hvorfor de gikk over til den nye.. 1 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) REALLY, kan ikke forwade... Huff -.- Hvordan kan du gjøre det? la bare inn sekundæripadresse på porten din. Men den faste IPen du ga meg, funker det å forwade når jeg har aktivert den? Du jobber i Altibox tipper jeg? ja og ja Endret 4. juni 2013 av trrunde 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 la bare inn sekundæripadresse på porten din. Slipper unna de 10,- i mnd ja og ja Takker så møyee, for håbe dette funker. Men svar meg i privat meldingen, eg har ett spørsmål. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Huff, hva mener du med dette, vi har alltid hat Altibox/lyse sitt nett, så vet ikke hva du mener. Hvis jeg kjøper fast IP så skal alt funke? Hva er det du ikke forstår her???? Men hvis jeg kjøper ny ruter må jeg kjøpe ny fast IP adresse? Må vell ikke det, du bruker bare den samme og skriver den inn i windows innstilingene? Er ikke static IP og fast IP det samme? Her- ? Din router har ingenting med fast public IP, som det er snakk om her... Les igjennom det jeg har skrevet til deg om public/priavte IP adresser, en gang til.... Og sett instillingene til motta automatisk.. Spiller ingen rolle hva du setter der når det gjelder tidligere nevt IP adressering.... Igjen, les det jeg har skrevet om IP adressering. 1 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Takker så møyee, for håbe dette funker. Men svar meg i privat meldingen, eg har ett spørsmål. ? eneste eg ser er dette: Hvordan kan du gjøre det igrunnen? Brukte du IPene fra bildet? Bildet fant jeg bare på internett 1. via jobb 2. Brukte ipadresser fra ip-plan på jobb 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 ? eneste eg ser er dette: Hvordan kan du gjøre det igrunnen? Brukte du IPene fra bildet? Bildet fant jeg bare på internett 1. via jobb 2. Brukte ipadresser fra ip-plan på jobb Det siste spørsmålet har sikkert ikke kommet fram, men hvor skriver jeg adressene inn. I Ruter innstillingene eller i windows? Isåfall hvor i D-link innstillingene? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 kommer ikke til å svare på slike spm på pm. Det får du ta via forumet. Men ipadressen setter du på d-link 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg fikk disse, men vet ikke hvor de skal settes. Ipv4 nettmaske gateway dns Hvis ipv4 skal inn i dlink innstillingene skal resten på static IP i windows? Føler meg så dumb nå. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Du skal ikke sette statisk IP Windows! Sett det til å motta automatisk.... Gå inn på Setup og Internet i routeren.. Klikk på Manual Internet Connection Options Velg Static IP i dropdown menyen under Internet Connection Type Så skriver du inn IP'en og resten du fikk på mail i feltene under.. Save 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Du skal ikke sette statisk IP Windows! Sett det til å motta automatisk.... Gå inn på Setup og Internet i routeren.. Klikk på Manual Internet Connection Options Velg Static IP i dropdown menyen under Internet Connection Type Så skriver du inn IP'en og resten du fikk på mail i feltene under.. Save Ahh, I see. Eg fikk bare en DNS så hva skal være first og second DNS da?Og hva skal stå på MTU. På MAC adresse skal jeg skrive inn den MAC adressen som skal ha en Static IP? Men disse setingsene da, de du finglet med Christian, skal DHCP reservation fortsatt være på. Har ikke aktivert IP static enda. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Sett 8.8.8.8 på DNS nr. 2 for eksempel... MTU skal stå på 1500. Nei, du kan trykke på Clone knappen... Ahh, I see. Eg fikk bare en DNS så hva skal være first og second DNS da?Og hva skal stå på MTU. På MAC adresse skal jeg skrive inn den MAC adressen som skal ha en Static IP? Men disse setingsene da, de du finglet med Christian, skal DHCP reservation fortsatt være på. Har ikke aktivert IP static enda. Du her på helt feil sted i routeren din! Setup og Internet sa jeg.... Og dropp å sensurer IP adressene dine! Det er bare tull og gjør det vanskeligere for oss å se og vite hva du gjør Endret 3. juni 2013 av _Christian_N 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Sett 8.8.8.8 på DNS nr. 2 for eksempel... MTU skal stå på 1500. Nei, du kan trykke på Clone knappen... Du her på helt feil sted i routeren din! Setup og Internet sa jeg.... JA JEG ER FULL KLAR OVER DET. Men skal eg skrue av det DHCP greia sånn jeg ikke fucker opp noe når jeg starter static IP? (Brukte eg gammelt bilde..) Derfor var det sensorert Sett 8.8.8.8 på DNS nr. 2 for eksempel... MTU skal stå på 1500. Nei, du kan trykke på Clone knappen... Jepp okei. Men da skal den DNS jeg fikk an han på first og 8.8.8.8 på second? Bare for å gjøre noen ord bekreftet Ipv4 = ipadresse? nettmaske = subnet mask? gateway = deafult gateway Endret 3. juni 2013 av KevinMM Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Nei! De har ingenting med hverandre å gjøre! Du skal sette opp WAN/internett innstillinger nå, ikke internt oppsett.... Det spiller ingen rolle.... Ja det stemmer... 1 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Bare for å gjøre noen ord bekreftet Ipv4 = ipadresse? nettmaske = subnet mask? gateway = deafult gateway ja det er riktig 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Nei! De har ingenting med hverandre å gjøre! Du skal sette opp WAN/internett innstillinger nå, ikke internt oppsett.... Det spiller ingen rolle.... Ja det stemmer... JAJA, gud bless u seier eg bare. XD 1 Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Setter opp static IP nå, kommer med resultatet etter sånn 5 min. Lenke til kommentar
Tanoy Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 BIG MAMA, har 81.xx wan adresse nå. Men nå må jeg prøve å teste om porten er åpen. Skal jeg bruke virtual server eller port forwading til å åpne en port. Hva funker best, er jo samme konseptet begge 2. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Det skal vel egentlig ikke spille noen rolle... Prøv deg fram.. Men Virtual Server er vel for en enkel port og Portforward er for flere porter..... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå