Jallenbo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Hei på dere. 9600/704 har alltid vært høyeste produktklasse i Kapaks. Før helgen ble dette plutselig endret til 7232/640. Jeg regner med at det har sammenheng med at internettet har vært borte siden onsdag forrige uke, og at de feilsøkte linjen på fredagen. Feilen ble i følge Telenor "rettet", noe den selvsagt ikke er. To forskjellige modem (hvorav et ikke er fra Telenor) har bevist det, og et tredje er på vei i posten. I følge Telenor sine systemer ligger maks oppnåelig hastighet på ca 11/1 Mbps. Hvorfor blir vi da strupet ned til maks 6/0,5 (provisjonert hastighet i DSLAM)? Jeg er enig i at en støymargin i underkant av 10 dB opp er litt for lite, men 17,5 dB ned burde åpne opp for høyere ned-hastigheter. Er det noe jeg går glipp av? Vil RADSL kunne gi meg høyere hastighet, og tilbyr Telenor dette? For øvrig er avstanden til sentralen på 2,4 km, og tråddiameteren 0,6 mm. Endret 28. mai 2013 av Jallenbo Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Telenor setter vel aldri hastigheten høyere en høyeste produkt i kapaks. Endret 28. mai 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Det jeg mente var at linjemåling på 11 Mbit/s indikerer at det skulle være mulig å få høyere hastighet enn 6. Nå ser det imidlertid ut som om at det blir mulig fra og med neste torsdag, da Telenor gjør det enklere å få utnyttet kapasiteten på linjen maks for alle kundene. Det blir også mer nøyaktige målinger i Kapaks. https://jara.no/aktu...t.jsp?id=224063 Endret 30. mai 2013 av Jallenbo Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 mhm, men som @Evelen! sier setter telenor aldrig hastigheten over kapaks uansett om det burde være mulig eller ikke. Jobbet tidligere hos NGT og når de leide plass i sentralen til telenor måtte vi bøye oss for det telenor sa der, grunnen til at de satt ned hastigheten kan være at noenm har oppelev dårlige linjer og ustabilitet, telenor har da prøvd å sett ned hastigheten hak for hak og funnet ut at nye kapaks målingen gir mest stabile linjer. Da sier de bare at nå er kapaks denne hastigheten, de gider ikke gjøre noe mer. Når det gjelder at det skal være mulig å få mer en for eks kapaks sier så er det klart, selv så klarte jeg nesten å dobble min egen linje i forhold til kapaks og så mange kunder fikk mye bedre en kapaks også. Men man kan så klart ikke feilmelde en linje om hastighete ner over kapaks, da vil telenor avise den med en gang. Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Bare en liten oppdatering. Støymarginene ble mye dårligere med Telenor sine modem (som var koblet til da hastigheten sank i Kapaks), og når DSLAM foretok sine målinger ble det dermed rapportert lavere makshastighet. Det gamle D-Link-modemet er tilbake på plass, så nå burde det ikke gå lang tid før alt er tilbake til det gamle. For øvrig er det ikke mulig å søke i Kapaks i dag. Jeg får "Statuskode: 208 Brukeren har ikke rettigheter til å validere tilgjengeligheten for dette produktet." uansett hvor og hva jeg søker på. Regner med at det har noe å gjøre med det Telenor skal gjøre i morgen. Noen andre som vet hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå