TMB Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hei. Jeg er lærling nå i telekommunikasjonsmontørfaget og vil bli ansatt som vanlig montør til høsten etter jeg har tatt fagbrevet. Da vil jeg få fagbrevtillegg. Men så har det seg slik at jeg fra før har et fagbrev (dataelektroniker, som også er meget relevant for arbeidet i denne bedriften). Har jeg da rett på ekstra tillegg pga jeg har et relevant fagbrev til? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Spørs hvilket forbund du er organisert i, og hvilken overenkomst dere benytter. Landsoverenkomsten til EL & IT sier ikke noe om et slik tillegg. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Parat, og landsoverenkomsten ja. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Da har du ikke krav. http://tariffavtaler.nho.no/getfile.php/filer/Historisk%20tariffavtaler%202008/438%20Overenskomst%20for%20Elektrofag%202012%20-%202014%20YS.pdf Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Prat med klubben din, hvis du har en. Der jeg jobba før fulgte vi EL og IT/LOK, men klubben hadde lokalt forhandlet fram tillegg for andre elektro-fagbrev. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Når det gjeld lønn så er det skjeldan du har rett på meir lønn. Enkelte tariffavtaler setter krav til lønn, men i alle andre tilfeller så må lønn avtalast på sitt eige grunnlag. Hadde eg vært deg så ville eg i samråd med din fagforening (dersom du er fagorganisert) be om ein lønnssamtale med sjefen din. Så lenge den ekstra kompetansen du sitter på er relevant for den jobben du gjer så er det rimelig at du skal få ekstra betalt for dette. Det blir då opp til arbeidsgiver å vise kor mykje denne kompetansen er verdt i form av eit nytt lønnstilbud. Dersom du ikkje får noke ekstra så må du vurdere om du skal prøve å finne ein anna arbeidsgiver som er villig til å betale for kompetansen din. Men med mindre du har ein tariffavtale som omtaler dette så kan du ikkje rette krav om meir lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå