Øivind. Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Som tittel sier. Jeg er en gutt på 22 år som har søkt meg på vg2 til høsten igjen. Linja jeg har søkt krever langt høyere snitt enn det jeg hadde da jeg fullførte min skolegang. Tida går og man ønsker bedre arbeid. Hvor står jeg blandt skolesøkerne med mitt fagbrev? Teller det for evt skoleinntak? Har brukt google men ikke blitt klokere. Takk for svar! Mvh Øivind. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Tviler på at det teller noe Sitat fra vilbli.no Reglene for inntak til videregående opplæring finner du i forskrift til opplæringsloven. Her finner du også de nøyaktige reglene for beregning av poengsummer. I tillegg har hvert fylke sine egne inntaksregler. Dette kan for eksempel være bestemmelser om hvilke skoler du kan søke' date=' prinsipper for hvordan søkerne fordeles på skoler, muligheter for å søke reservert plass ved en spesiell skole m.m. Dette betyr at du tas inn til utdanningsprogram eller programområde etter bestemmelsene i opplæringsloven og forskriftene til loven på en skole som har tilbudet etter reglene i hjemfylket ditt Hovedregelen for inntak til Vg2 er at du har gjennomgått Vg1 eller tilsvarende og bestått i de fagene det bygges videre på i Vg2. Ved inntak til Vg2 og Vg3 regnes poengsummen ut fra karakterene dine fra foregående trinn. Hovedregelen for poengberegning er den samme som til Vg1. Alle karakterene dine, standpunkt- og eksamenskarakterer og halvårsvurderinger med karakter, teller som poeng ved inntak, med samme verdi som karakteren. Så finner du gjennomsnittet ved å summere alle karakterene og deretter dele på antall karakterer. Inntakspoengene dine er dette gjennomsnittet, med to desimaler, multiplisert med 10. Sum alle karakterer —————————— = Gjennomsnitt (med 2 desimaler) * 10 = Poengsum Antall karakterer Hvis du står helt likt med andre i konkurransen om de siste plassene, avgjøres rekkefølgen mellom dere ved loddtrekning. Tar du fag eller et trinn i videregående opplæring om igjen, brukes beste karakter ved poengberegningen. Fra og med det året du fyller 25 år har du som har fullført grunnskolen eller tilsvarende, men ikke fullført videregående opplæring, etter søknad rett til videregående opplæring[/quote'] Endret 28. mai 2013 av stelar7 Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Som tittel sier. Jeg er en gutt på 22 år som har søkt meg på vg2 til høsten igjen. Linja jeg har søkt krever langt høyere snitt enn det jeg hadde da jeg fullførte min skolegang. Tida går og man ønsker bedre arbeid. Hvor står jeg blandt skolesøkerne med mitt fagbrev? Teller det for evt skoleinntak? Har brukt google men ikke blitt klokere. Takk for svar! Mvh Øivind. Hva har du søkt? Lenke til kommentar
Øivind. Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg har søkt vg2 brønnteknikk. Fagbrev som platearbeider. Lenke til kommentar
Intox Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/karakterpoeng/fag--og-svennebrev/ Endret 28. mai 2013 av Intox Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg har søkt vg2 brønnteknikk. Fagbrev som platearbeider. Hvilke skole? Lenke til kommentar
Øivind. Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Søkt i Bergen,Stavanger og Kristiansund. Er dette relevant? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Søkt i Bergen,Stavanger og Kristiansund. Er dette relevant? Egentlig ikke,men jeg skal gå i bergen til neste år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå