Jan Henrik L Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Jeg solgte en 42 tommer tv her om dagen via finn.no hvor en person kom hjem til meg og så på tv og alt var i orden. original prisen var 1000kroner men han klarte å overbevise meg til å selge den for 700kroner. Personen fikk vite alt om tv, den var laget i 2006 og alt annet. han ringte i går og fortalte meg at halve skjermen på tv plutselig ble svart og han ville komme med tv og få igjen pengene sine. Jeg lurer egentlig på om han har lov til dette om jeg sier nei ettersom at jeg ikke aner om det kan ha skjedd under frakten i hans egen bil eller noe annet, tv fungerte tydeligvis da de slo den på og glante på den. Vi skrev ingen kontrakt på salget og jeg jobber ikke innen en næringsvirksomhet derfor lurer jeg på om han har Norsk Lov på sin side eller om jeg har det? Endret 28. mai 2013 av Jan Henrik L Lenke til kommentar
as. Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Med forbehold (jeg er ikke jurist): En noe kinkig sak som kan synes vanskelig å bevise. Så vidt jeg vet er det i dette tilfellet den som fremsetter (hevings)kravet som har bevisbyrden - kjøperen må altså bevise at mangelen ikke skyldes han selv, eller forhold på hans side. Imidlertid var TV'en fungerende på overtagelsestidspunktet, hvilket trekker i retning av at TV'en skulle være i orden. Forutsatt at kjøperen kom hjem til deg: Med hjemmel i kjøpslovens § 6 (1), er tingen levert til kjøper i det han har overtatt tingen. Følgelig bærer han risikoen for TV'en fra og med overtakelsestidspunktet (det innebærer bl.a transport), jf. kjl. § 13 (1). Hvis det derimot viser seg at det dreier seg om en kjøpsrettsig mangel stiller du antakelig svakere, men igjen - dette blir et bevisspørsmål. Endret 28. mai 2013 av as. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) "solgt som den er" Kjøper kan vinke farvel til sine 700,-, men det er jo lov å prøve seg. /norskgoy sin forbrukerlov Endret 29. mai 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå