Lars R. Samuelsson Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ikke råd til Photoshop? Disse programmene kan være en god erstatning.Guide: Gratis programvare Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 FastStoneImageViewer er også et meget bra program, for både enkel redigering/behandling, og ikke minst organisering av bilder (og i tillegg er det Norsk)..... 1 Lenke til kommentar
TJergel Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Pixelmator kanskje ikke gratis, men et billig og bra alternativ til Photoshop om du bruker Mac. http://www.pixelmator.com/ 1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Aldri hørt om Darktable - utrolig kult! skal testes Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Burde ikke RawTherapee også vært med i listen? Det er en stund siden jeg prøvde DarkTable, men den gang var den veldig treg og lite intuitiv. Sistnevnte er kanskje ikke så rart; de prøver jo å være en Lightroom klone 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Jeg synes Paint.net er helt OK for enklere manipulasjon av bilder. Det er brukervennlig og bare å tut og kjør uten problemer. EDIT: Man kan legge til masse forskjellig filtre for å øke funksjonaliteten. Endret 28. mai 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg savner disse på lista: - Rawtherapee - UFRaw - Faststone Image Viewer - Sagelight - Photofiltre, - Scarab -Lightzone Og det er selvsagt mange andre grunner enn tom lommebok for å velge noe annet enn Photoshop. Den fremstillingen vil jeg kalle ignorant. 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Darktable så interessant ut, men jeg savner RawTherapee på listen. Nå koster jo ikke en LR4-lisens allverden, så jeg ser ikke helt poenget med å bruke noen av disse programmene. Mangfold er positivt, men LR har en så pass dominerende posisjon at jeg ikke ser noen god grunn til å velge noe annet. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg bruker Lightroom og synes det er best for meg, men skulle ønsket at Adobe kunne laget en Linux versjon av det. Lenke til kommentar
Froydiso Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) . Endret 31. januar 2016 av Froydiso Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ja, utrolig at denne listen har blitt til uten at man tar med Paint.net. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) 2R: Jeg styrer glatt unna Lightroom på grunn av at databasen over endringer ikke kan eksporteres til andre programmer (lock in) uten å måtte redusere filene til jpeg, at endringene ikke automatisk følger filene hvis de flyttes, at databasen er den hellige kua man må ha 10 backuper av for å være sikker og at fotobokfunksjonen kobles til én leverandør med monopol på denne tjenesten (PDF-bok-funksjonen suger). Selv om prisene er greie byr meg i mot å støtte opp om monopolistiske systemer. Lightroom er genialt på mange måter, men de nevnte kamelene klarer jeg ikke å svelge. Endret 28. mai 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Du kan sette opp lightroom til å automatisk lagre endringer i sidecar (xmp). Kan også gjøres med ctrl-s på enkeltfiler. Fotobok kan eksporteres som PDF som de fleste tar imot. Om det ikke finnes plugin for spesifikke leverandører. Endret 28. mai 2013 av tech8 Lenke til kommentar
NU`er Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg bruker GIMP og er veldig fornøyd med det. Også bra at det finnes for både Windows og Linux Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 2R: Jeg styrer glatt unna Lightroom på grunn av at databasen over endringer ikke kan eksporteres til andre programmer (lock in) uten å måtte redusere filene til jpeg, at endringene ikke automatisk følger filene hvis de flyttes, at databasen er den hellige kua man må ha 10 backuper av for å være sikker og at fotobokfunksjonen kobles til én leverandør med monopol på denne tjenesten. Selv om prisene er greie byr meg i mot å støtte opp om monopolistiske systemer. Lightroom er genialt på mange måter, men de nevnte kamelene klarer jeg ikke å svelge. Da er det jammen flaks for deg at det IKKE er et monopolistisk verktøy med noe som helst monopol. Så kan du velge noe annet, enten det er gratis eller koster lite/mye. Selv lever jeg usedvanlig godt med Lightroom og kjenner ikke noe smak av kamel. 2 Lenke til kommentar
flipsenated Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Pixelmator kanskje ikke gratis, men et billig og bra alternativ til Photoshop om du bruker Mac. http://www.pixelmator.com/ Bruker dette selv, supert program! Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Gratisprogrammer kan være kjekt, og mange er svært gode, men hva med en skikkelig oversikt over alternativer til Adobe-programmer som koster penger? Det koster å utvikle gode programmer, men kanskje brukbare alternativer finnes til en pris som passer bedre for "avanserte amatører" enn den nye prismodellen vi fikk med Creative Cloud? Kanskje noen programmer gjør visse ting bedre enn Adobes, men er lite kjent? Gratis er ikke eneste gyldige årsak for å søke alternativer. 2 Lenke til kommentar
Subsofa Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 GNP Image Manipulation Program GNP is not PUNIX 1 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Microsoft's Image Composite Editor er et bra og gratis program for å sette sammen panoramaer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg