Doxxbox Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Da er det også tid for sosialkunnskapseksamen torsdag 30. Mai Kom med innspill og tips mht. forberedelsen vi får i morgen 29. Mai og eksamenen generelt. Lenke til kommentar
Ayagi Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Dette er nytt fag for meg så kan komme med innspill i morgen når forberedelsen kommer! Lenke til kommentar
melise Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 det jeg har gjort til nå er å lage et dokument med oversikt over teoretikere og deres teorier, resten får vel bare vente til jeg har fått et tema å forholde meg til Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Enig. Leste ikke noe på rettslæreeksamen før jeg fikk forberedelsen. er vanvittig mange ganger enklere enn å lese på hele pensum. Lenke til kommentar
Gjest medlem-220810 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kan det være lurt å låne samfunnsfagboka fra første, eller sosiologi- og sosialantropologi fra andre? Eller er det kanskje veldig unødvendig.. jeg vet ikke jeg haha Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Tror ikke det. Det er jo et helt annet pensum og vi får bare oppgaver relatert til vg3 pensum Lenke til kommentar
Gjest medlem-220810 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 De fagene har mange like temaer, men jeg får se hva vi får på forberedelsen først. Men jeg skal hvertfall ta med meg psykologi 2 boka! Har pleid å ha med meg den på tidligere prøver/tentamer i sosialkunnskap, og har en del info om psyken og forskjellige teoretikere/psykologer :-) Lenke til kommentar
sprettass Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Melder meg inn her! Når og hvordan får vi forberedelsen? Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Melder meg inn her! Når og hvordan får vi forberedelsen? Klokken 9 i morgen får man et gult hefte hvor det står hvilke emner og/eller temaer man må lese på til eksamen. Det var i hvert fall det som skjedde på forberedelsen til rettslæreeksamen. Det gjør lesingen ekstremt mye enklere. Lenke til kommentar
sprettass Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ok, jobber i morgen til kl 14 men får stikke innom skolen en tur etter på da. Er vel greit nok å bare åpne 10-20 faner i Chrome med sider relatert til tema, samt finne frem gamle word-dokumenter og lese kapitlet som berører tema i boken? Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 På forberedelsesdagen skal du sette deg inn i: - ulike måter velferdsstaten kan finansieres og styres politisk - artikkelen i vedlegget "Innvandrerne løfter Norge" Artikkelen: http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Innvandrerne-lofter-Norge-7012081.html Den er forkortet og redigert av UDir i heftet. 2 Lenke til kommentar
LVS Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Kva kan me då komme innpå når de gjeld finansiering? Skatter er vel veldig sentralt? Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 Det læreren min sier i forhold til innvandringsoppgaven: Fokuser på temaene som er i boken; innvandring og konsekvensene: sysselsetting, kriminalitet (og sosialisering er alltid relevant). Han tror ikke det vil bli en samfunnsøkonomioppgave, pass på at dere ikke fokuserer for mye på økonomispørsmålene. Om det vil bli en oppgave som kombinerer de to temaene er han usikker på, men velferdstaten er ganske straight forvard. Lenke til kommentar
stine-kamilla Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Er det noen som vet om det er opprettet en facebook gruppe når det gjelder denne sosialkunnskap eksamen? Hadde dette på den forrige eksamen jeg hadde på mandag, det var mye lettere å kommunisere og dele informasjon på denne måten Lenke til kommentar
Gjest medlem-220810 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Er det noen som vet om det er opprettet en facebook gruppe når det gjelder denne sosialkunnskap eksamen? Hadde dette på den forrige eksamen jeg hadde på mandag, det var mye lettere å kommunisere og dele informasjon på denne måten Aldri tenkt på før! smart :-) du kan lage en da, og bare poste den her etterpå Lenke til kommentar
Jonasovre Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Noen som har noen bra notater om velferdsstaten? Lenke til kommentar
stine-kamilla Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Da har jeg opprettet en gruppe på facebook, der vi lettere kan komme med forslag, dele erfaringer og komme med innspill.. Legg til personer dere ønsker og tips andre som har kommet opp i faget.. http://www.facebook.com/groups/192940654193688/ Lenke til kommentar
Doxxbox Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 Relevante kapitler i Livsløp og Velferd, Cappelen, til de som har den boken: Kap. 2: Behov og sosialisering s. 29 Kap. 10: Kriminalitet s. 208 Kap. 12: Sosiale probleme - årsakteorier og forebygging s. 255 Kap. 13: Levekår og livskvalitet s. 279 Kap. 15: Folkevandringer og innvandingspolitikk s. 321 Kap. 16: Integrering av innvandrere s. 343 Kap. 19: Velferdsstaten i Norge s. 395 Kap. 20: Velferdsstaten i framtida s. 415 Lenke til kommentar
flakgang Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Det er veldig mye notater/oppgaver på studienett.no om velferdsstaten! Lenke til kommentar
KongeSamfunn Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Har noen forslag til mot argumenter til den vedlagte teksten? Den gir inntrykk av at innvanderingen bare er positiv for samfunnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå