Gå til innhold

Plassering av vifter

muffe

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en PC i et Chiftec DX-01W kabinett. Dette kabinettet har to vifteplasser foran og to bak. I tillegg til dette kommer strømforsyningen.

Jeg har to vifter (av typen Enermax Silent fan 80 mm) til rådighet. Den ene skal settes i front, som HDD kjøling. Vil det være mest hensiktsmessig å også plassere den andre i front, eller er det lurere å plassere den bak?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet og valgte (under tvil) å sette begge viftene bak. Leste litt rundt om på nettet og fant ut at vifte i forkant hadde lite å si for den generelle kjølingen i kabinettet. Trenger hardisker egentlig ekstra kjøling?

[Edit: Leipstad: ser at du har et poeng mht til støv. Har du noen formening om eventuelle forskjellige kjøleeffekter i forhold til vifter foran/bak? ]

Lenke til kommentar
Ville nå plassert begge to forann jeg for på den måten å oppnå overtrykk istede for undertrykk i kabinettet. Ville jo også filtrert luftinntakene for ikke å få så masse støv inn.

Har du to vifter som suger ut (dvs psu + en til) så vil det komme luft inn gjennom alle småhull og du får med masse støv på kjøpet.

Støv kommer det inn uansett. Om du har undertrykk og suger inn støvet eller har overtrykk og blåser inn støvet tror jeg ikke det blir så stor forskjell. Støv legger seg på gulvet og jo høyere opp du har viften jo mindre støv vil bli med inn.

Lenke til kommentar
Ville nå plassert begge to forann jeg for på den måten å oppnå overtrykk istede for undertrykk i kabinettet. Ville jo også filtrert luftinntakene for ikke å få så masse støv inn.

Har du to vifter som suger ut (dvs psu + en til) så vil det komme luft inn gjennom alle småhull og du får med masse støv på kjøpet.

Støv kommer det inn uansett. Om du har undertrykk og suger inn støvet eller har overtrykk og blåser inn støvet tror jeg ikke det blir så stor forskjell. Støv legger seg på gulvet og jo høyere opp du har viften jo mindre støv vil bli med inn.

Som Anders sa, så lenge man setter et filter forran viftene slipper man jo det problemet.

Lenke til kommentar

Merk at jeg skriver *filtrert* luftinntak. Det gjør faktisk at det kun er luft som kommer inn og ikke støv. Har testa dette på kontorPCer jeg har bygd. 2 år etter at maskinene ble satt opp er det nesten null støv i maskinene. Så joda, det går an å holde dem støvfrie.

[Edit: Leipstad: ser at du har et poeng mht til støv. Har du noen formening om eventuelle forskjellige kjøleeffekter i forhold til vifter foran/bak? ]

Jeg er av typen som tester med 10 forskjellige løsninger på mine PCer før jeg sier meg fornøyd. Det jeg har registrert er at det ikke finnes noen fasitløsning. Utforming på kabinett, hvor kraftige viftene er osv har alt og si.

Det å ikke ha stillestående luft rundt CPUen er utvilsomt viktig. Derfor er det nok ofte smart å ha en vifte bak, men mange PSUer gjør også denne jobben mer enn godt nok (spesielt de PSUene med vifte i bunnen).

Om det er av interesse så kan jeg nevne at i et Aopen H600B som jeg bruker nå har jeg valgt 2 stk 120mm vifter forann på siden, 1 stk 80mm vifte bak samt at det er en 120mm vifte i PSUen.

Lenke til kommentar
Hvor er forresten beste plassering for termometer i kabinettet?
Kommer an på hva du skal måle.

CPU temp: på kjøleblokka - helst "oppi"

Luft rundt cpu: gjerne rett over vifta hvis denne suger, eller på siden av kjøleren slik at den ikke er nær, men måler lufta som er på vei "inn i kjøleren

Generell kab-temp: ikke så langt fra cpu, men ikke sånn at varm luft fra cpu-vifta blåser på den, eller for nærme hdd sånn at dette påvirker. Drit i kab luft andre steder - den viktige temp er den som påvirker kjøleevnen til cpu-kjøler.

hdd: i nærheten av hdd. Ikke i kontakt med de, for da kan målingen bli feil, men rett over/under.

Temp på lufta som forlater kabinettet er egentlig ikke av interresse

det eneste man egentlig trenger å vite er hvor varm cpu er, og hvor varm lufta som skal kjøle cpu er. Kan være greit med hdd temp og, men den er rimelig stabil over tid, og hdd tåler en del

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...