Gå til innhold

Helt nye Opera er ute nå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å gjør et minimum av innsats når du skriver om en slik nyhet.

Opera next er basert på Web Kit/Blink, ikke på Chromium.

Adresselinjen fungerer nå som i Google Chrome – det vil si at du kan både taste inn adresser og søke i samme felt

Dette er ingen nyhet. Det har vært en funksjon i Opera i flere år.

Den største nyheten tok du ikke med.

De har skilt browseren og mail klienten i to forakjellige program, påstår at det er etter "public demand", noe jeg har problemer å tro er sant.

Dette var en av funksjonene som gjorde Opera attraktiv.

Ellers er det så mange mangler i Opera Next at man like gjerne kan bruke Chrome. Ingen Preference, mangler buttons, ingen sidebare med alt fra notes til history.

Alt som gjorde Opera attraktiv som en web browser med store konfigurasjons muligheter som skilte Opera fra andre browsere er forsvunnet.

Dette er også en grunn til at Opera ikke har vært mer populær, fordi de aldri har klart å informere de mer vanlige brukerne om alle konfigurasjons mulighetene i Opera.

De har heller aldri gjort konfigurasjons mulighetene intuitive nok så vanlige brukere kunne finne frem i dem på en enkel måte. Bare det å skille Appearance og Preference har skapt mer forvirring enn nytte.

Hvor mange Opera brukere vet at det faktisk er en klokke funksjon i Opera?

Nå er Opera blitt en minimalistisk web browser som alle de andre og har ingen fordeler mer.

Fabelaktig måte å ta livet av sitt eget produkt og egenart.

Opera Next er ikke merkbart raskere en Opera 12, så foreløbig er skifte av web motor fra Presto bortkastet arbeid.

Sørg for å sikre dere en exe versjon av Opera 12 og lagre den på et sikkert sted, før den ikke er tilgjengelig mer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opera Next er foreløpig basert på Webkit/Chromium, ikke Blink. Fra artikkelen på digi:

"Den virkelig store endringen er at nettleseren nå er basert på åpen kildekodeprosjektet Chromium, som også Google Chrome er basert på. Renderingmotoren er fortsatt WebKit, men i likhet med Chrome skal Opera gå over til Blink-motoren om ikke så lenge. Foreløpig er det ingen store forskjeller mellom WebKit og Blink. Det ferske Blink-prosjektet har til nå for det meste fjernet kode som er unødvendig i Chromium."

Lenke til kommentar

Endringer fra Opera 12 til Opera Next/15:

Tapt kjernefunksjonalitet (nettleser):

- Vertical tabs. :cry: Dealbreaker. Dette har vært den desidert største fordelen med Opera for meg. I ti år har jeg visst at det er bedre å ha tabs på venstre side enn på toppen; får plass til flere lesbare tabs, spesielt med stacked tabs, og det er bedre utnyttelse av skjermen.

- Settings er crippled, nesten ingenting igjen. Antar at mye av dette kommer tilbake.

- Customize er borte. Jeg bruker å fjerne og legge til felt etter behov.

- Ctrl-Z. Virkelig? Er det mulig? Utrolig.

- Konfigurering av hurtigtaster finner jeg ikke lengre.

- Mulighet til å dra en tab ut som nytt vindu.

- Stacked tabs/tab groups?

- Tab preview?

Tapt sekundærfunksjonalitet:

- Integrert epost-klient.

- Finner ikke javascript-konsollen. Trenger den vel egentlig ikke siden man har developers console.

- Skikkelige skins, kommer helt sikkert ikke tilbake.

- Lette themes (=bakgrunnsbilde, tilsvarer Chrome Personas) - dette kommer tilbake.

Vunnet kjernefunksjonalitet:

+ Noen nettsider vil nå kanskje identifisere nettleseren som Chrome i stedet for "that mobile browser"?

Vunnet sekundærfunksjonalitet:

+ "Discover" = nyhetsstrøm. Jeg bruker denne allerede, på mobilen.

+ Standalone epost-klient.

+ Folk som liker Chrome kan nå le godt og se at de hadde rett hele tiden, for Opera framstår nå som Chrome med etterslep.

"New features!" som egentlig kke er nye:

- Stash (lagre/åpne flere tabs samtidig, i ny innpakking)

- Opera Off-Road (er Turbo Mode)

Hjelp meg å finne noen positive ting å legge på funksjonslista, da. Om Opera Next representerer Opera 15, forsvinner Opera som min primærbrowser etter å ha vært det i kanskje 15 år.

Noe av dette vil forhåpentligvis dukke opp igjen, andre ting er kanskje fortsatt der, bare bortgjemt?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Endringer fra Opera 12 til Opera Next/15:

Tapt kjernefunksjonalitet (nettleser):

- Vertical tabs. :cry: Dealbreaker. Dette har vært den desidert største fordelen med Opera for meg. I ti år har jeg visst at det er bedre å ha tabs på venstre side enn på toppen; får plass til flere lesbare tabs, spesielt med stacked tabs, og det er bedre utnyttelse av skjermen.

Kjøp deg en skikkelig skjerm med 1440p ;) - Jeg sluttet iallefall å bruke fullscreen når jeg oppgraderte, og da er det en stor fordel å ha de på toppen.

Lenke til kommentar

Ingen som faktisk har fått med seg at det er ein beta og at fleire gamle funksjoner vil komme tilbake?

De har skilt browseren og mail klienten i to forakjellige program, påstår at det er etter "public demand", noe jeg har problemer å tro er sant.

Dette var en av funksjonene som gjorde Opera attraktiv.

Har blitt sagt at Opera skal bruke mindre ram etter dette, for meg som aldri har brukt mail klienten er dette gode nyheiter.

Einaste eg hittel virkelig savner er synkronisering. Når dette er på plass ser eg ikkje lenger ein grunn til å bruke opera 12.

Endret av Theoneask
Lenke til kommentar

Kjøp deg en skikkelig skjerm med 1440p ;) - Jeg sluttet iallefall å bruke fullscreen når jeg oppgraderte, og da er det en stor fordel å ha de på toppen.

Nei? Tvert imot. Når du ikke bruker fullskjerm så har du enda dårligere plass til tekst på tabs. Det er altså en enda større bakdel da. Forøvrig har jeg oppløsningen 5760x1200 fordelt på tre fastmonterte skjermer, og pris og veggplass gjør at jeg kommer nok ikke til å gå over til 1440 med det første.

Edit: skjermbilde som viser vertikal vs horisontal tab-bar.

post-19503-0-16237300-1370281482_thumb.jpg

Ingen som faktisk har fått med seg at det er ein beta og at fleire gamle funksjoner vil komme tilbake?

Jo? Derav "Noe av dette vil forhåpentligvis dukke opp igjen". Dette er strengt tatt ikke en beta enda, det er første release av en Opera Next, og jeg har brukt alle Opera Next'ene som har eksistert. Tradisjonelt sett har vel det meste av ny funksjonalitet kommet allerede i Next'ene, resten er grovpuss og finpuss.

Denne gangen er nok anderledes, for jeg antar at Opera jobber så det ryker med å få tilbake det som folk assosierer med Opera nettleseren. Ingenting av det finnes i denne førsteversjonen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Klart det.

Kan vere vi har brukt Opera ganske så ulikt ettersom eg kjenner meg fint inn igjen i Opera Next. Problema eg har hatt tidligare med nokon nettsider har også forsvunnet nå, det er vel som følgje av dei har gått over til Webkit.

Endret av Theoneask
Lenke til kommentar

Jeg synes Opera Next og Chrome er mye likere enn Opera Next og Opera 12. Men hjelp meg å finne ting å legge på new feature-lista nå da. For jeg finner bare manglene.

Edit: Velkjente Haavard hos Opera har spurt "What are the top 3 missing things from the new Opera?" i bloggen sin og har sanket inn endel info slik. Noen tok seg bryet med å oppsummere de første sidene, sortert på stemmer, og her er resultatet:

UI Customization - 54

Bookmarks - 50

Integrated Mail - 40

Wand - 24

Sidebar/Panels - 22

Synchronization - 22

RSS - 21

Notes - 16

Custom search engines - 15

Tab stacking - 13

Mouse gestures customization - 12

More tab options/features - 12

Tab pinning - 10

keyboard shortcuts customization - 10

Tab previews/Visual tabs - 9

private tabs - 9

Site preferences - 9

Recently closed tabs button (in right top corner) - 9

Dragonfly - 8

Rocker gestures/Mouse flips - 7

Ctrl-Tab in recently used order - 6

Vertical tabs (on left/right side) - 5

UserJS/CSS - 5

Content blocker - 4

Source code apply changes - 4

Smooth scrolling - 3

Spatial navigation - 3

Fast History Navigation (Mode = 3) - 3

right-click + wheel scrolling - 2

Sessions - 2

Quick preferences (F12) - 2

Double click on free space on the tab bar to open/create new tab - 2

IRC - 2

Start bar - 2

Advanced skin support - 2

opera:config - 2

Jeg tar meg friheten til å trekke minst fire konklusjoner rett ut av dette:

- Folk er ikke fornøyd med Opera Next sånn som det er nå,

- Opera (<=12) har hatt masse funksjonalitet som skiller dem fra Chromium,

- Opera er villige til å lytte til sine brukere, og

- Opera jobber på spreng med å implementere gamle features på nytt, i prioritert rekkefølge.

Forhåpentligvis vil mange av disse være tilbake i Opera 15, og forhåpentligvis vil Opera 15 være en kortlivd versjon før neste versjon har fått på plass vesentlig mer av gamle salgsargumenter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...