Gå til innhold

mATX haswell spill-PC oppgradering

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å gjøre en del oppgraderinger av min PC. Med kjærlighet for mATX-kabinetter har jeg tenkt å fortsette å bruke mitt Silverstone Fortress FT03, og dermed er det mulig at mitt valg av hovedkort er satt; Asus Rampage II Gene. Strømforsyning og HD er på plass, og jeg planlegger å ta i bruk eyefinity-oppsettet mitt med tre skjermer igjen så snart jeg har mer litt plass å boltre meg på.

Jeg har fått med meg at den nye Haswell plattformen er rett rundt hjørnet, og mange mener at det ikke lønner seg å kjøpe noe annet nå. Normalt er det mindre kraft for pengen når man handler det nyeste på markedet, er det slik i dette tilfellet? I så fall, kan Maximus VI Gene være en bedre løsning?

Med dette som utgangspunkt trenger jeg hjelp til å finne prosessor, minne og skjermkort som går godt sammen med dette hovedkortet. Noe overklokking vil det nok bli, men jeg tror det er begrenset hvor mye jeg kan overklokke nå, ettersom kabinettet står i et litt for lite skap og temperaturen allerede er passelig høy. Jeg ønsker imidlertid å ta overklokkingen et steg videre når denne situasjonen endrer seg.

Angående skjermkort er jeg usikkert på om jeg skal benytte med av et crossfire oppsett eller om jeg skal velge ett kraftigere skjermkort. Igjen kommer temperatur inn i bildet, siden dette er et lite kabinett som for tiden står i et lukket skap. Til nå har jeg vurdert de følgende løsningene:

Ett kort: Asus ROG matrix HD7970 platinum

SLI: 2x Asus geforce gtx 650ti boost

Dette burde gi en indikasjon av hvilket nivå jeg har tenkt å legge meg på, og pris vil jeg ta i betraktning når jeg har fått noen flere knagger å henge ting på.

Endret av Meinang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: FT03 er Mini.ITX, ikke Micro-ATX!

2: Vi vet ikke noe serlig om prising på Haswell og HK enda ;)

3: SLi/CFx er alltid en dårligere løsning!

Det finnes to varianter av FT03: mATX og mini-ITX

Haswell og hovedkort kommer nok til å prises i samme område som Ivy Bridge.

Angående situasjonen Ivy Bridge mot Haswell, vil jeg ikke forvente store endringer i spillytelse, Intels prioriteringer er å senke strømforbruket.

Lenke til kommentar

Det finnes to varianter av FT03: mATX og mini-ITX

Haswell og hovedkort kommer nok til å prises i samme område som Ivy Bridge.

Angående situasjonen Ivy Bridge mot Haswell, vil jeg ikke forvente store endringer i spillytelse, Intels prioriteringer er å senke strømforbruket.

Trodde haswell skulle bli rundt 500,- dyrere nesten rundt hele? Antar også at HKene blir litt dyrere?
Lenke til kommentar

Da blir nok løsningen jeg går for slik:

Asus ROG matrix HD7970 platinum [kr 3599]

ASUS MAXIMUS V GENE [kr 1249]

INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ [2369]

2x Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB [kr 998]

Totalt havner dette på kr 8215

Noen kommentarer på dette?

For å være på den sikre siden blir det nok slik at jeg handler inn skjermkortet i første omgang og bruker det på maskinen min slik den er, og med det kan jeg gi Haswell-plattformen litt tid slik at jeg får lest noen tester på dem før jeg tar den endelige avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...