Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skiltlys...

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her vet hvilke pærer osv som blir brukt med dette ekstremt hvite og sterke skiltlyset folk har fortida? Er det noe en får kjøpt på en vanlig butikk? Ala biltema, clas ohlson osv? Har en Volvo V70 2007mod.. Jeg vil ha dette fine skiltlyset som har vekt min interesse! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som det bare finnes pærer til Volvo V70

http://www.ebay.com/...cat=0&_from=R40

På min BMW E39 så bytter man hele holderen eller hva man skal kalle det(Jeg kan også bytte pære, men blir ikke like kraftig).

http://www.ebay.com/...=item589923ecdd

Dette lyser helt syk!

EDIT: LED pærer til V70 blir selvfølgelig bedre enn det som sitter der fra før, men det blir ikke superkrafig.

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Så det finnes ikke noen lys som kan lyse ganske hvitt fra original sokkel? Vil ikke bestille over nett nå faktisk, brukt for mye og venter for mye på posten fortida! :)

Lenke til kommentar

Lovlig er det neppe.

Hvorfor skulle det ikke være lovlig?

Takk for svar! :) Så det finnes ikke noen lys som kan lyse ganske hvitt fra original sokkel? Vil ikke bestille over nett nå faktisk, brukt for mye og venter for mye på posten fortida! :)

Joda, bare finn ut hva slags pære som sitter i bilen også kjøper du LED pære med den sokkelen. Jeg har 6000k og det lyser ganske hvitt!

Lenke til kommentar

Okei det høres bra ut! :) Er det bestillingsvare på nettet det her eller er det mulig at en vanlig butikk har dette? Har prøvd med LED lys i grøftelysene mine men uten hell.. Virker som det er feil polaritet... Men har ikke tatt meg bryet og måle å sjekke..

Har også hørt det er ulovlig pga en skal ha gult skiltlys... Men hvem bryr seg? :)

Lenke til kommentar

Drar du på med super-max-power-light-you-will-burn-your-retinas-lys kan det hende du får et problem. Med vanlig lysstyrke tviler jeg på at noen bryr seg. Jeg har hatt vanlige led-pærer i mine to forrige biler (kom ikke med led originalt) og ingen brydde seg om det.

Har også hørt det er ulovlig pga en skal ha gult skiltlys... Men hvem bryr seg?

Såfremt det ikke er en regel som sier at hvite LED-lys ikke kan monteres i ettertid, så er det ikke ulovlig. Mange biler kommer med dette fra fabrikken i dag.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

I de tilfellene man bytter hele lampa ser det ut til at lampene mangler godkjenning for bruk i Europa.

I de andre tilfellene er det slik at bilen er utstyrt med en viss belysning originalt, og det er slik det skal være.

Typegodkjenning kalles det.

Avvik fra typegodkjenningen må godkjennes som en enkeltgodkjenning.

Lys som kan være blendende eller synshemmende for andre trafikanter er uansett ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, men da vil det si at jeg kan få tak i led lys men da ikke i like god lys styrke som jeg ser rundtom? Hvor får jeg kjøpt disse led pærene? Nettsider eller tar butikker det inn?

Lenke til kommentar

Hvis det er vanlige pærer så har de osram led på f.eks bilxtra.

PS. - Kjøp skikkelige pærer. - Jeg kjøpte noen billige no-name til en 50-lapp på torshov først, men det førte til at hovedlyspærene mine røk med jevne mellomrom. - Osram pærene kostet over 200,- - men det var verdt det (de lyste også mye bedre) (Dette var parklyspærer btw)

Lenke til kommentar

I de tilfellene man bytter hele lampa ser det ut til at lampene mangler godkjenning for bruk i Europa.

I de andre tilfellene er det slik at bilen er utstyrt med en viss belysning originalt, og det er slik det skal være.

Typegodkjenning kalles det.

Avvik fra typegodkjenningen må godkjennes som en enkeltgodkjenning.

Lys som kan være blendende eller synshemmende for andre trafikanter er uansett ulovlig.

Åja, det var jeg ikke klar over... Men ser ikke ut til å være noe problem. Jeg har ikke blitt stoppet og ikke hørt om noen har blitt det pga. skiltlysene. De orginale ligger i bagasjen så kan jo bytte dem der og da hvis jeg skulle bli stoppet for det.

Lenke til kommentar

De MÅ ikke gi deg tilbud om å utbedre på stedet, de kan utferdige et forelegg og mangellapp og be deg vise bilen på tilsynet innen en gitt frist.

I tillegg er jo de LED-skiltlysene dritstygge.

Jaja, la dem komme da!

Dritstygge? Deg om det! LED ser myyye nyere ut! De gamle og ekle gule lysene ser jo helt jævlig ut! Bilen blir jo nesten automatisk nyere når man setter LED i interiørlys og skiltlys.

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Hvis det er vanlige pærer så har de osram led på f.eks bilxtra.

PS. - Kjøp skikkelige pærer. - Jeg kjøpte noen billige no-name til en 50-lapp på torshov først, men det førte til at hovedlyspærene mine røk med jevne mellomrom. - Osram pærene kostet over 200,- - men det var verdt det (de lyste også mye bedre) (Dette var parklyspærer btw)

Er dette på biltema / clas ohlson og finne også? :)

Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg har kjøpt en moderne bil som ikke trenger slikt fjas for å se ut som en relativt ny og moderne bil :)

Og det til tross for at den begynner å bli gammel.

I mine øyne så ser bilene mye renere og nyere ut med LED enn med oransje lys. Byttet til LED på pappa sin 2012 modell. Det er faktisk helt sykt hvor mye det gjør!

EDIT: Men samma det. Du liker ikke LED, det gjør jeg :)

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Hvordan ser lyset ut da? Og hvilken bil er det du har? :)

Som sagt så var dette til parklys - jeg har en Audi A6 - men hvis skiltlyset ditt bruker standard pærer så skulle det ikke ha noe å si - jeg byttet egentlig bare fordi én røk og jeg tenkte jeg skulle slippe å bytte de noengang igjen.

Disse var det jeg kjøpte; http://www.osram.com...ofits/index.jsp

PS. Ser osram har en egen konfigurator på siden der som finner riktig lampe til bilen din

PS2. Litt avhengig av modell V70 ser det ut som du har de samme jeg har i parklysene - de som jeg linket til, med flat "stiftkontakt" eller den runde med hylse i begge ender (LEDT4W)

led-retrofit-12v-w5w-re-design-(6000k).jpg

LEDT4W:

led-retrofit-12v-c5w-(6000k).jpg

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...