Largie Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Distribuert skjermbasert system (Altså ute i prosessen, touchpanel.) Nei ikke ute i prosessen, operatørstasjon i kontrollrom. Går ut fra at han som skriver oppgaven stoppet å jobbe i 1999 http://www-bib.hive.no/tekster/studoppg/ri/1999/svc-scs/3.htm For å styre og overvåke prosessen blir datamaskinen utstyrt med et skjermbasert styringssystem. Programmet som blir lagt inn er utviklet av Kongsberg Simrad og heter AIM 2000. Dette programmet brukes til både å bygge opp skjermbildet og for å styre og overvåke prosessen. Dvs Distribuert skjermbasert system = Distribuert kontroll system (DCS). De fleste anlegg har modernisert seg og kjører en form for DCS Lenke til kommentar
kk94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 kan noken forresten forklare meg kva som var feil på den første forberedelsen??? eg har ikkje funne noke feil enda... og ser på den nye og gammle og finne faen ikkje noke feil det var side 3/4 i prossesbeskrivelse. tittel: Temperaturkontroll av innstrøm. der skal egentlig stå H-10501 i stedet for H-10504 Lenke til kommentar
F3dlus Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 det var side 3/4 i prossesbeskrivelse. tittel: Temperaturkontroll av innstrøm. der skal egentlig stå H-10501 i stedet for H-10504 Aaah ingenting alvorlig also xP Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Må høre med folk her, på sløyfeskjema for loop 05. LT-en, er ventilblokka mellom membran og prosess? Det er jo kappillar, wtf. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Må høre med folk her, på sløyfeskjema for loop 05. LT-en, er ventilblokka mellom membran og prosess? Det er jo kappillar, wtf. Det er vel fordi det er våtlegg D/P celle.. og en plastslange som man også kan bruke ville jo smeltet sannsynligvis i disse omgivelsene. Mulig jeg har misforstått med hva du mener med kapillarrør. SKjønner at du mener "X" over linjene i tegningen. Endret 28. mai 2013 av Magnussen94 Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det er vel fordi det er våtlegg D/P celle.. og en plastslange som man også kan bruke ville jo smeltet sannsynligvis i disse omgivelsene. Mulig jeg har misforstått med hva du mener med kapillarrør. SKjønner at du mener "X" over linjene i tegningen. Kapillarrør er oljefylt 100%. Det skal ikkje vere ventilblokk i det heile. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kapillarrør er oljefylt 100%. Det skal ikkje vere ventilblokk i det heile. hmm.. Det er utenfor mitt kompetansefelt. Sikkert et punkt læreren vår ikke har fortalt mye om. Men siterer førebuinga: Dokumentasjonen av praktiske anlegg kan inneholde enkelte mindre mangler og feil, eller være utført etter andre normer og standarder enn gjeldende Norsk Standard. Det er da opp til deg å legge inn de nødvendige forutsetninger og gjøre faglige valg. Læreren min mener at det er ingen eksamen siden 01 som har vært feilfrie, så dette kan bare være en feil/uvisshet av de som har laget tegninene.. Men som sagt. Jeg har lite peiling på det feltet du lurer på... Lenke til kommentar
EmilGundersen Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) DP målingen på tegningen vil jeg tro er et remote seal system. Dette pågrunn av den høye temperaturen som er inne i tårnet. Er begrenset hvor høy temperatur elektronikken inne i cella tåler. Det med at det er ventiler foran er nok gjort med hensyn til kalibrering. http://www2.emersonprocess.com/siteadmincenter/PM%20Rosemount%20Documents/00809-0100-4002.pdf Endret 28. mai 2013 av EmilGundersen Lenke til kommentar
leotolstoj Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kan noen lage et lite forslag om hvordan et svar på punktet om ombygging og kontroll av sløyfer kunne sett ut? Ta F.eks Sløyfe 01 eller 05. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Ruben93 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hei, var nok noken fleire feil en berre at det skulle stå H-10501 i stedet for H-10504. Fekk revidert den ilag med min lærar. Men ser spesseielt på: "Dersom det ikke er behovet for å tilføre mer varme, er TCV-105.10B i en stilling slik at hot-oil går utenom H-10501, TCV-105.10A er stengt" Som virker litt fornurlig! Noken formeiningar om dette? I min klasse blei vi enige om å kutte ut denne setninga siden det ikkje virker som om den stemmer overens med Instrumentert flytskjema. Legger ved ein egen revidert versjon av forklaringa. Retta førebuingsdel AUT4002_vår_2013.pdf Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Kan noen lage et lite forslag om hvordan et svar på punktet om ombygging og kontroll av sløyfer kunne sett ut? Ta F.eks Sløyfe 01 eller 05. På forhånd, takk! Det er veldig vanskelig å svare noe konkret der, kan godt gjøre det, men sannsynligheten for at man treffer er veldig liten. Skal ikke si det er som å vinne i lotto, men det er ikke langt unna. "Ombygging og kontroll av sløyfene" innebefatter så si hele anlegget. Det kan være seg en transmitter som skal byttes ut og man må endre litt på hvordan rørene forløper seg ihht. rettstrekk (flow transmitter). Det kan være at en reguleringsventil skal erstattes med frekvensomformerdrift. Osv osv. Kunne laget en utredning på dette, men jeg føler personlig det blir feil å legge energien sin i dette i kveld, i og med at du har dårlige odds når det kommer til å treffe på ombyggingen og kontrollen som du tror kanskje muligens har en sjanse til å komme på oppgaven i morgen. Mitt beste tips er å finne frem den dokumentasjonen forberedelsen etterspør, samt lære deg opp på aktuelle transmittere og PLS med reguleringsmuligheter. Endret 28. mai 2013 av Magnussen94 Lenke til kommentar
Largie Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Noen som har funnet databladet for P+F Z188/Ex? Ser ikke ut til å være i produktdatabasen deres: http://www.pepperl-fuchs.no/norway/no/classid_2414.htm?view=productlist&startat=1&sortorder=&sortby=&docpartno=&partnoname=&itemsperpage=100#overview Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Vet ikke hva dere tenker angående datablad, men læreren vår anbefalte oss å laste ned alt av tenkelig nødvendig datablad på alle komponenter. Har noen gjort dette, evt hvilke datablad og komponenter velger dere? Kan vi ikke prøve å samle aktuelle datablad på forumet? EDIT: Vi må også tenke på EX (zener barrier på transmittere osv.) Endret 28. mai 2013 av Garrian 2 Lenke til kommentar
Ruben93 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Noen som har funnet databladet for P+F Z188/Ex? Ser ikke ut til å være i produktdatabasen deres: http://www.pepperl-f...ge=100#overview P+F Z188/EX Trur eg ikkje har datablad, har leita sjølv. Men det er jo bare ei Zenerbarriere for å hindre at ein kan oppnå høg energi som potensialt kan antenne gass eller støv i EX-området. Lenke til kommentar
leotolstoj Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kunne ikke noen funnet linker til de rette komponentene? Setter pris på alt.. 1 Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Setter også pris på om noen kan legge ut nødvendige datablader / navn på komponenter som trengs. Jeg sliter med å finne det nødvendige, som tilfredstiller kravene. Lenke til kommentar
kk94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 noen som vet hva ZB-10505 er for noe? Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) noen som vet hva ZB-10505 er for noe? Zenerbarriere. http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=35912&start=0 Endret 28. mai 2013 av Magnussen94 Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) noen som vet hva ZB-10505 er for noe? ZB-10505A og ZB-1050B du mener? Det er zener barrierer EDIT: Var litt for sen der ja. Har noen funnet noe utstyr? Pls, transmittere osv? Jeg trenger virkeligt en PLS som støtter denne reguleringen, noen som har forslag? Endret 28. mai 2013 av Garrian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå