Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 kan ikkje ein mulighet for elenergi oppgåve vere å kople ein frekvensomformar til pumpe p-10501.?? så vidt eg ser så kjører jo den på fullt og det einaste som begrensa bunnproduktet er ventil LCV-10505.. bare hiver det ut som ein ide er det noke som kan høres logisk ut? Tenker som så at da ville temperaturreguleringen på sløyfe 01 bli ustabil, grunnet at den får veldig ujevn strøm gjennom varmeveklser H-10502. Men det er bare mine tanker.. Lenke til kommentar
Lavspent Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Blir faktisk jævlig irritert på de som lager eksamen nå!!! Det står tydelig: "du skal arbeide på sløyfe 01" Men de har med mest dokumentasjon om sløyfe 05? Dette blir bare forvirrende. Hvor står det at du skal arbeide på sløyfe 01? Lenke til kommentar
Lavspent Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) -Er poenget med sløyfe 01 å kjøre bunnprodukt tilbake i tanken for å holde et stabilt nivå i tanken? Det kan jo også være å resirkulere prosessmedium for å få ut resterende gasser, for å få enda bedre kvalitet på ferdig produkt. EDIT: Sorry, det er jo såklart sløyfe 05 Som regulerer hvor mye av bunnprodukt som skal ut. (evt. inn i C-10501 igjen.) Endret 28. mai 2013 av Lavspent Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Tenker at da ville temperaturreguleringen på sløyfe 01 bli ustabil, grunnet at den får veldig ujevn strøm gjennom varmeveklser H-10502. Men det er bare mine tanker.. Ser egentlig ut som at pumpa ska kjøre på som ein helt. Den er jo med på å vedlikeholde temperaturen. Visst det blir nødvendig vil LCV-10505 kjøre ut bunnpoduktet. Men eg trur det fort kan bli skummelt om me roter oss for langt inn i prosessen med for mykje antagelsar og "hypoteser". Da e jo begrensa kor omfattande del av oppgåva som vert automasjon. Forhold oss til anlegget som det er, med fokus på sløyfe 5. Kansje holde eit lite auge til sløyfe 1. Ser du på tegning 105-IH-05 er det og sikkert relevant å hugse korleis ein behandlar avstegning og påkopling for DP cella som står på ventilblokk. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det kan jo også være å resirkulere prosessmedium for å få ut resterende gasser, for å få enda bedre kvalitet på ferdig produkt. Det står det faktisk i beskrivelsen og så det er riktig Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ser egentlig ut som at pumpa ska kjøre på som ein helt. Den er jo med på å vedlikeholde temperaturen. Visst det blir nødvendig vil LCV-10505 kjøre ut bunnpoduktet. Men eg trur det fort kan bli skummelt om me roter oss for langt inn i prosessen med for mykje antagelsar og "hypoteser". Da e jo begrensa kor omfattande del av oppgåva som vert automasjon. Forhold oss til anlegget som det er, med fokus på sløyfe 5. Kansje holde eit lite auge til sløyfe 1. Ser du på tegning 105-IH-05 er det og sikkert relevant å hugse korleis ein behandlar avstegning og påkopling for DP cella som står på ventilblokk. Ja, enig. Tror det blir veldig teit med for mye synsing og hypoteser. Tror vi kanskje også burde fokusere litt på en viktig del som vi ikke har pratet så mye om, nemlig: De har også ansvar i samband med oppstart. Her kan det være mye mer enn vi tror. Lenke til kommentar
sammad1 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 hei, har samme eksamen, men lurer på en ting, på sløyfeskjemaet til 05, så står det at LT gir ut 4-20mA, mens LIC får 1-5V signal inn, skulle ikke dette vært det samme? for d/p-cella skal jo gi signal til regulatoren Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 hei, har samme eksamen, men lurer på en ting, på sløyfeskjemaet til 05, så står det at LT gir ut 4-20mA, mens LIC får 1-5V signal inn, skulle ikke dette vært det samme? for d/p-cella skal jo gi signal til regulatoren Jammen kjære deg, det står jo ein motstand på 250 ohm på inngangen til regulatoren. 4-20mA utav transmitteren må du lese av ved hjelp av ein motstand. U=I*R = 0.02A*250 ohm = 5 Volt Lenke til kommentar
EmilGundersen Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvilke momenter føler dere er viktige med tanke på oppstart av anlegget? Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvilke momenter føler dere er viktige med tanke på oppstart av anlegget? Kjem jo litt ann på om du tenker elenergi eller auto. Elenergi anntar eg er den plassen det blir mest fokus på sluttkontroll. I hovedsak er det: Visuell kontroll: Sjå at anlegger er fint og skikkelig, og at deksler og fester er skikkelig montert og at f.eks motorvern er korrekt intstillt. Isolasjonsmåling: Sjekke isolasjon mellom fase og jord. Kontinuitetsmåling: Sjekker at jord er god kontakt i mellom delene som har blitt jorda. Funksjonstesting: Sjå at det virker Og til slutt ein spenningsmåling. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kjem jo litt ann på om du tenker elenergi eller auto. Elenergi anntar eg er den plassen det blir mest fokus på sluttkontroll. I hovedsak er det: Visuell kontroll: Sjå at anlegger er fint og skikkelig, og at deksler og fester er skikkelig montert og at f.eks motorvern er korrekt intstillt. Isolasjonsmåling: Sjekke isolasjon mellom fase og jord. Kontinuitetsmåling: Sjekker at jord er god kontakt i mellom delene som har blitt jorda. Funksjonstesting: Sjå at det virker Og til slutt ein spenningsmåling. Det er jo så fremt det faktisk skal gjøres store endringer på sterkstrøm delen. Det er vel ikke på langt nær like mange krav til kontroll på det vi skal holde mest på med (som jeg forstår ut i fra forberedelsen, kan være mye annet som kommer i morgen), vi skal jo for det meste holde på med 4-20 mA. Lenke til kommentar
kk94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) hmm Endret 28. mai 2013 av kk94 Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 hei! sitter med samme eksamen forberedelsen jeg og. fikk vite litt av læreren om akkurat denne sløyfen i dag. LZV-10505 er en nivå sikkerhetsventil som er tilkoblet en pls. dersom det oppstår feil vil denne ventilen stenge av luften for lcv-10505, som stenger sløyfen. V-10506 og v-10507 er trykkbeholdere. HCV-10505 er en håndstyrt regulator ventil som du kan åpne utslippet manuelt. virker som en del i landet som har samme eksamen Eksamen for VG3 Automatisering er sentral gitt med lokal sensur, altså alle VG3 Automatiserings-klasser får samme oppgave. Hvert år Men den rettes ikke av UDIR (som gir den ut) Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ser for meg at det mekaniske kan dreie seg rundt denne "pluggen" som renser røret for belegg som legger seg der pga temperaturen til olja. Det fremstår jo av tegningen at denne sendes inn på råolje siden, for så å sendes med-strøms med råolja for så å kunne ta den ut manuelt i "pluggkammeret." Dette virker jo veldig tungvint. Nå vet jeg ikke prosedyrene til "blåskjell" hvor ofte dette skal gjøres, men hvis dette er noe som gjøres daglig, så vil jeg påstå at her kan det hende vi skal komme opp med en mekanisk bedre løsning. Men dette er synsing på den mekaniske delen, som jeg egentlig var i mot. Men det er viktig at vi tenker over alle aspekter, vi har jo tross alt like mye mekanisk (140timer) og el-energi (140timer)... Lenke til kommentar
F3dlus Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Må berre få sagt det at ingen har nevnt noke om evtuell jobbing på sløyfe 05. det står jo at når anlegget e stoppa kjem det fremdeleis til å vere prosessmedium i røyra og elektriske anlegget er under spenning.. noken tanka om dette? Eg vil anta at det er noko varmt som går gjennom der ettersom det kjem varm olje i tanken og det går ut via de røret. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Må berre få sagt det at ingen har nevnt noke om evtuell jobbing på sløyfe 05. det står jo at når anlegget e stoppa kjem det fremdeleis til å vere prosessmedium i røyra og elektriske anlegget er under spenning.. noken tanka om dette? Eg vil anta at det er noko varmt som går gjennom der ettersom det kjem varm olje i tanken og det går ut via de røret. Spurte lærern min om dette. Det må være nokså varmt, råolja skilles jo til tre produkter, bånnprodukt, kondensat og gass. For at væske skal kondensere (i hvertfall vann), må det jo minst være 100 grader så.. Jo, det er nok veldig varmt. Når det kommer til dette med at anlegget er under spenning, så har vi jo ikke fått noe beskjed om at vi IKKE kan skru av strømmen, henge på en hengelås på sikringen og et skilt hvor det står Må ikke innkobles. Når det er sagt, så kan det godt hende at oppgaven i morgen forteller om en grunn som gjør at vi ikke kan gjøre anlegget spenningsløst. Lenke til kommentar
F3dlus Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Spurte lærern min om dette. Det må være nokså varmt, råolja skilles jo til tre produkter, bånnprodukt, kondensat og gass. For at væske skal kondensere (i hvertfall vann), må det jo minst være 100 grader så.. Jo, det er nok veldig varmt. Når det kommer til dette med at anlegget er under spenning, så har vi jo ikke fått noe beskjed om at vi IKKE kan skru av strømmen, henge på en hengelås på sikringen og et skilt hvor det står Må ikke innkobles. Når det er sagt, så kan det godt hende at oppgaven i morgen forteller om en grunn som gjør at vi ikke kan gjøre anlegget spenningsløst. God info ^^ takker Ja det er jo sant... men koffor nevne at arbeidet kommer til å fåregå under spenning..?? ligger jo noke i det du seie at kan komme noke i morra som gjere at vi ikkje kan gjere det spenningslaust akkurat det må vi egentilig berre vente å sjå.. Lenke til kommentar
Bollo Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Må berre få sagt det at ingen har nevnt noke om evtuell jobbing på sløyfe 05. det står jo at når anlegget e stoppa kjem det fremdeleis til å vere prosessmedium i røyra og elektriske anlegget er under spenning.. noken tanka om dette? Eg vil anta at det er noko varmt som går gjennom der ettersom det kjem varm olje i tanken og det går ut via de røret. Det er varmt medie, og nei innenfor automasjon er det ikkje like mangen sluttkontrollkrav. Det i grunn berre funksjonstesting og dokumentering av vedlikehold og kalibrering evt. justeringer/endringer. Ingen har nevnt noke om sløyfe 5 nei, men ettersom det er eit eget vedlegg og det blir nevna regulator utbytting i form av PLS så er det STOOOR sjanse for at eksamen har noke med sløyfe 5 å gjere. Lenke til kommentar
Magnussen94 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 God info ^^ takker Ja det er jo sant... men koffor nevne at arbeidet kommer til å fåregå under spenning..?? ligger jo noke i det du seie at kan komme noke i morra som gjere at vi ikkje kan gjere det spenningslaust akkurat det må vi egentilig berre vente å sjå.. Det er sant det. Men satser på at det ikke står noe om det. Da kommer jeg til å fortelle at jeg forutsetter at jeg kan gjøre anlegget spenningsløst, for så å markere dette tilstrekkelig, og sikre meg. Samt måle at det ikke er spenning der. Mye værre om det blir AUS, med barrierer osv. Mye mer å huske på. Lenke til kommentar
F3dlus Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 kan noken forresten forklare meg kva som var feil på den første forberedelsen??? eg har ikkje funne noke feil enda... og ser på den nye og gammle og finne faen ikkje noke feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå