Feh Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Skal hjelpe en venn med å kjøpe ny maskin og trenger litt tips. Har til nå kommet frem til følgende oppsett (bygge selv): Fractal Design R4 Corsair TX 750W PSU Core i5 3470 (alt: i7 3770K) MSI Z77A-G43 16 GB RAM Asus GTX 670 Samsung 840 SSD 120 GB MS Sidewinder X4 Generisk CD/DVD brenner Skjerm, HDD og mus har han fra før. Totalpris ca. 9000. Det som er, er at han har da 1000 kr til overs som kan brukes på en oppgradering. Et alternativ vi har diskutert er oppgradering av CPU, og et annet er oppgradering av skjermkort til GTX 680. Men hva vil gi mest for pengene? Forskjellen på 670 og 680 er jo helt marginal, og den økte CPU kraften er jeg nesten sikker på at hans bruk aldri vil kunne dra nytte av. For han er det to ting som er viktig: At maskinen varer lenge, og at den kan kunne spille BF4 på et høvelig nivå når det kommer (det sier seg jo selv at ett GTX 670 ikke vil kunne dra maks). En annen ting er om jeg skal anbefale han å vente på Haswell som er rett rundt hjørnet? Lenke til kommentar
Pydien Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Ja, når det er så nært lansering av Haswell er det ingen grunn til ikke å vente. Kan også være lurt å vente på nvidias GTX 770. Endret 28. mai 2013 av Pydien Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ja, når det er så nært lansering av Haswell er det ingen grunn til ikke å vente. Kan også være lurt å vente på nvidias GTX 770. Enig angående Haswell, men mest pga. nye HK 770 er rebranded 680 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 For han vil det aldri være aktuelt å fikle med overklokking eller noe som helst. Han skal ha deler inn i maskinen, og ferdig med det. Så alle mulige tekniske ting som vi andre koser oss med gir han blanke faen i og kommer aldri til å bruke. Det gikk greit for han å vente å se hva haswell bringer, men igjen så er jo det da splitter nye HK og som kjent er det en del barnesykdommer når nye hovedkort kommer på markedet. Vil det være verdt å vente på den ytelsesforbedringen (er det noen signifaknt ytelsesforbedring egentlig?) Haswell gir, kontra å kunne velge i hovedkort og CPUer som er "tried and tested" og vi vet fungerer? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Haswell sparer mer strøm, og har bedre iGPU Lenke til kommentar
Vigilante85 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Haswell sparer mer strøm, og har bedre iGPU Ikke noe viktig med andre ord. Ang bf4 kommer det ikke til å være så mye forskjell fra bf3, så jeg tror 670 funker fint. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Må nok skuffe deg om du hadde forventninger til Haswell. Med mindre du jakter på en laptop ser jeg ikke så mange fordeler. Tenker meg at ytelsesforskjellen ligger rundt 10% i snitt. Vil si at i5-3570K fortsatt står sterkt. Skal du ha en god gaming-prosessor nøler jeg ikke et sekund med å anbefale den. Og jeg kunne ikke gitt mer blaffen i den reduserte strømforbruken. Synes at Ivy-bridge prosessorene gjør det bra nok her fra før av. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg har ikke noe forventninger til Haswell i det hele tatt og er i samme tro som deg at ytelsesforbedringen er marginal. Men uansett, så har han, ut fra standardoppsettet, 1000 kr å gå på som kan investeres i en eller annen oppgradering. 670 til 680 er ingen vits, så de alternativene jeg kan se er å enten oppgradere CPU fra i5 til i7, eller kjøpe en større SSD, eller noe annet? Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 En fordel med lansering av nytt utstyr er at oppsettet ditt kanskje blir billigere. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Dropp 8 GB ram, så har du et par hundre til, til overs .. Hva med - Et headset? - Hva har du tenkt på ifm kjøling? Kanskje noe som reduserer støy men holder ting svalt? - Prisen av et 670 + 1000 spenn så nærmer du deg vel 9750 CFX? Hmmmm - Kjøp 2 SSD'er og kjør dem i Raid0? (Trim støttes - Iallfall med Intel disker) [Edit] Mulighetene er mange Endret 28. mai 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Etter litt om og men ble vi enige om å gå for 3770K istedenfor de lavere modellene. Takk for all hjelp! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå