Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Transportgebyr ved tilbakeføring av depositumspenger

Fylliksen

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet for ikke så lenge siden ut fra et kollektiv. Det var rsveiendom som var utleier. Da jeg skulle få igjen depositumet sto det i kontrakten at de hadde trukket 1800 kr, mener jeg det var, i noe de kalte transportgebyr.

Er det egentlig lovlig? Hva er det egentlig det transportgebyret dekker?

Jeg tenkte ikke så mye over det til å begynne med, men jo mer jeg tenker på det, jo mer får jeg følelsen av at jeg har blitt svindlet......

Er det for seint å få det igjen dersom de har gjort noe ulovlig, siden jeg allerede? Hvordan skal jeg isåfall gå fram for å få det igjen?

Dersom mer el mindre hele depositumsbeløpet går med til å betale en advokat for å få det igjen, er det greit, det er først og fremst snakk om prinsipper her. Hvis dette transportgebyret er noe de ikke har lov til å ta, raker de sikkert inn flere titalls, hvis ikke hundretusener av kroner årlig på det der siden de har flere hundre leil i oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe om dette i leieavtalen? Jeg tenker umiddelbart at det ikke er lovlig, husleieloven § 3-7 er ganske tydelig på at ytelser som ikke er angitt i kapittel 3 er ulovlige. Jeg tror også deres depositumsordning er ulovlig, huseier skal ikke kunne trekke penger fra depositumskontoen uten din godkjennelse, eller rettskjennelse.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt gjett ville være at dere satt igjen noe som måtte transporteres bort. En sofa, seng eller noe slikt som ikke stod der da leiligheten ble leid ut?

Uansett burde dere fått muligheten til å håndtere det selv.

edit:typos

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt gjett ville være at dere satt igjen noe som måtte transporteres bort. En sofa, seng eller noe slikt som ikke stod der da leiligheten ble leid ut?

Uansett burde dere fått muligheten til å håndtere det selv.

edit:typos

Jeg tviler. Transporteringsgebyr er et begrep som vanligvis brukes når rettigheter/plikter etter en kontrakt transporteres, som når man kjøper en andel i et borettslag.

Lenke til kommentar

Nei, ikke noe sånt. Snakka med en som flyttet ut litt før meg, han hadde sagt ifra om det, og sluppet og betale. Så det er nok høyst sannsynlig noe RSV driver med for å få mer penger enn de egentlig har krav på.

Edit: svaret mitt var til Ekko, ikke herr Brun

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...