saladin waits for alice Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) f Endret 30. mai 2013 av amir90 waits for alice Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har liten tro på at folk noen gang har vært bedre eller vil bli det. Mennesker er rett og slett flokkdyr. 3 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har liten tro på at folk noen gang har vært bedre eller vil bli det. Mennesker er rett og slett flokkdyr. Du tar opp et viktig poeng her som jeg glemte å nevne. Nemlig at vi mennesker som biologiske dyr må samarbeide for å ha et samfunn, det ligger i oss. Lydighet spiller en essiensiel rolle i alle former for samfunn. (Hvor kanskje anarki eller ultra liberalt samfunn er på en måte unntaket). Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg tror kanskje vi er autoritetstro på en litt annen måte. Mens man i mange mer "primitive" samfunn gjør det man må for å overleve eller for egen tjening tror jeg man i dag ville komme lenger med en "god sak". Vi er kanskje mindre villige til å gjøre gale ting for penger, men vell så villige til å gjøre minst like ille ting om noen overbeviser oss om at det er det riktige? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Et slik gjenskaping av eksperimentet har skjedd i moderne tid Nei. Milgrams var uten stort gruppepress, Game of Death var basert kun på gruppepress. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvor aksepterende folk er til autoriteter varierer etter mange ulike parametre som livmormiljø, erærigsstatus., genetisk disposisjon, oppvekstopplevelser, kunnskapsnivå, personlighetstrekk, biologisk status, humør osv osv. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Du anerkjenner dette faktumet bare delvis i posten din, så la meg understreke at du har absolutt ingen evidens for at vi har blitt mer lydige over tid. Du bare undrer deg, og spekulerer åpent, noe som er helt greit selvsagt. Når det er sagt er det fullt mulig å replisere Milgrams studie i dag. Det viser seg at du ikke må nå kritisk sjokk-nivå for å få en indikasjon på lydighet. Hvis man går gjennom studiene ser man at de som kommer over en viss "kneik" har en 70-90% sannsynlighet eller noe for at de går "all the way". Det er blitt gjort en viss del videreforskning på lydighet a-la Milgram, både krysskulturellt og om kjønnsforskjeller. Jerry Burger har fått svært like resultater som Milgram fikk, noe som tyder på at ingenting har endret seg. Dessuten er kvinner like ille som menn, og "ordre" fra autoriteten predikerte at deltakeren avsluttet eksperimentet, noe som er nok et eksempel på at "fulgte bare ordre"-forklaringen ikke holder mål. Du får en finfin summary i denne wiki-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Obedience_(human_behavior)#Modern_Methods_and_Results Endret 27. mai 2013 av Kakofoni Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har liten tro på at folk noen gang har vært bedre eller vil bli det. Mennesker er rett og slett flokkdyr. Nei, mennesker er hverken dyr eller flokkdyr. Men folk flest har en tendens til å la myndighetene tenke for dem, og mydighetene tenker selvfølgelig på det som er i deres egen nteresse, og leder folket dit de selv vil ha dem. Denne tendensen er sterkere i dag enn før, fordi folk flest er utsatt for myndighetenes hjernevasking allerede i barnehagen, og så lenge de går på skole, og/ eller får all sin informasjon fra tv og statskontrollerte aviser. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Du anerkjenner dette faktumet bare delvis i posten din, så la meg understreke at du har absolutt ingen evidens for at vi har blitt mer lydige over tid. Du bare undrer deg, og spekulerer åpent, noe som er helt greit selvsagt. Når det er sagt er det fullt mulig å replisere Milgrams studie i dag. Det viser seg at du ikke må nå kritisk sjokk-nivå for å få en indikasjon på lydighet. Hvis man går gjennom studiene ser man at de som kommer over en viss "kneik" har en 70-90% sannsynlighet eller noe for at de går "all the way". Det er blitt gjort en viss del videreforskning på lydighet a-la Milgram, både krysskulturellt og om kjønnsforskjeller. Jerry Burger har fått svært like resultater som Milgram fikk, noe som tyder på at ingenting har endret seg. Dessuten er kvinner like ille som menn, og "ordre" fra autoriteten predikerte at deltakeren avsluttet eksperimentet, noe som er nok et eksempel på at "fulgte bare ordre"-forklaringen ikke holder mål. Du får en finfin summary i denne wiki-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Obedience_(human_behavior)#Modern_Methods_and_Results Milgram forsøkte å måle forskjellene mellom Norsk og fransk kultur når det gjelder konformitet. Ikke overraskende, var konformitet høyere i Norge http://m.psychologytoday.com/articles/200203/the-man-who-shocked-the-world Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Nei. Milgrams var uten stort gruppepress, Game of Death var basert kun på gruppepress. Du har rett, jeg burde ha spesifisert at denne varianten har et annet fokus. Men, merk at ingen i publikum protesterte, nok av dem reagerte med følelser, men ingen sa noe. Ingen i publikum var skuespillere (med mindre dokumentaren var uærlig og sa det bare for å skape mer drama). Hvor aksepterende folk er til autoriteter varierer etter mange ulike parametre som livmormiljø, erærigsstatus., genetisk disposisjon, oppvekstopplevelser, kunnskapsnivå, personlighetstrekk, biologisk status, humør osv osv. Kunne du gi meg en kilde på det? I så fall, gjelder det til at de aller fleste mennesker er veldig lyde slik samfunnsmodellen vår er oppsatt? Du anerkjenner dette faktumet bare delvis i posten din, så la meg understreke at du har absolutt ingen evidens for at vi har blitt mer lydige over tid. Du bare undrer deg, og spekulerer åpent, noe som er helt greit selvsagt. Når det er sagt er det fullt mulig å replisere Milgrams studie i dag. Det viser seg at du ikke må nå kritisk sjokk-nivå for å få en indikasjon på lydighet. Hvis man går gjennom studiene ser man at de som kommer over en viss "kneik" har en 70-90% sannsynlighet eller noe for at de går "all the way". Det er blitt gjort en viss del videreforskning på lydighet a-la Milgram, både krysskulturellt og om kjønnsforskjeller. Jerry Burger har fått svært like resultater som Milgram fikk, noe som tyder på at ingenting har endret seg. Dessuten er kvinner like ille som menn, og "ordre" fra autoriteten predikerte at deltakeren avsluttet eksperimentet, noe som er nok et eksempel på at "fulgte bare ordre"-forklaringen ikke holder mål. Du får en finfin summary i denne wiki-artikkelen: http://en.wikipedia....ods_and_Results Jeg var veldig klar over at jeg ikke hadde all fakta på bordet, ei heller undersøkt alle faktorene Jeg skal lese mer på eksperimentet til Jerry Burger, dette virker veldig interessant! Nei, mennesker er hverken dyr eller flokkdyr. Men folk flest har en tendens til å la myndighetene tenke for dem, og mydighetene tenker selvfølgelig på det som er i deres egen nteresse, og leder folket dit de selv vil ha dem. Denne tendensen er sterkere i dag enn før, fordi folk flest er utsatt for myndighetenes hjernevasking allerede i barnehagen, og så lenge de går på skole, og/ eller får all sin informasjon fra tv og statskontrollerte aviser. Nei, vi mennesker er dyr, jeg vet du er ikke veldig glad i evolusjonsteorien, men dine motargumenter mot teorien har ikke skapt noen betydelig tvil. Hvorvidt om vi er flokkdyr eller ikke får være åpen for tolkning. Ellers bringer du opp et godt poeng hvordan vi lar mydnighetene tenke for oss. Milgram forsøkte å måle forskjellene mellom Norsk og fransk kultur når det gjelder konformitet. Ikke overraskende, var konformitet høyere i Norge http://m.psychologyt...ocked-the-world Problemet her er at dette var gjort på 50 tallet, og detaljene hvordan han gjorde dette er uklare, så det er vanskelig å se om det er relevant i dag eller ikke. Vi nordmenn er veldig lydige overfor nye avgifter iallefall, ikke mye offentlig protest der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå