Gå til innhold

Hvor kort tid etter kjøp av bolig kan den selges?

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte i overgangen til november 2012 en borettslagsleilighet. Etter renovering har jeg hatt en del problemer med inneklimaet i leiligheten da det bor røykere stort sett på alle bauger og kanter i borettslaget. Lite har det hjulpet at det i tillegg har vært noe tilsiv via etasjeskillet (som i det store har blitt utbedret).

Borettslagsstyret er nå involvert i saken da jeg tidligere leverte klage på forholdene. Leilighetene blir befart av boligselskapet denne uken med mulige tiltak (utbedring av ventilasjon, tetting av yttervegg osv.).

Jeg kjenner bare selv at jeg er så pertentlig anlagt at borettslag er og blir en uegnet boligform for mitt vedkommende over tid.

Spørsmålet er derfor hvor fort jeg kan legge leiligheten ut for salg uten og måtte skatte på det? Jeg ønsker naturligvis ikke å tape penger ved salg, men mtp. en verditaksering på 150 000 kr mer etter renovering tror jeg ikke dette vil skje. Dog vil jeg heller ikke gå særlig i overskudd etter at megler er betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 1 år du må bo der for at du ikke skal få skatt på gevinsten ved salget (28%).

Tror ikke du kan regne med at fordi du skal betale meglerhonoraret at det ikke blir noen gevinst. Ganske sikker på at gevinsten skatteetaten oppererer med er differansen mellom hva du kjøpte for og hva du selger for.

Endret av M.K.E.A.
Lenke til kommentar

Som nevnt over - du må ha bodd der i ett år for å slippe gevinstbeskatning. Men du kan da trekke fra i alle fall meglerhonorar og andre omkostninger (både ved kjøp og ved salg, antar jeg), og sannsynligvis også oppussingsutgifter (dersom disse har økt verdien på boligen).

Men du har bodd der i 7 måneder nå, så for å unngå stress med dokumentasjon (som du riktignok sikkert kan få hjelp til) ville jeg vurdert å vente noen måneder med å selge, dersom du ikke er klar for å selge nuh. Prisveksten tar jo ofte også til ganske mye mot slutten av sommeren/overgangen til høsten.

Husk at det er innflyttingsdato som gjelder for når fristen starter å løpe, men det er avtaledato som gjelder for når den avbrytes. Med andre ord må du inngå avtalen tidligst 12 måneder etter at du flyttet inn, dersom du ønsker å selge skattefritt. Det hjelper ikke å avtale sen overtagelsesdato.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...