Gå til innhold

Ny vinylspiller bestilt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RCA phono er navnet på pluggstandaren. Billig hjemmekinosystemer har aldri platespillerinngang, men som sagt så løser du det med en separat forforsterker.

For å dobbeltsjekke, kan du jo se i bruksanvisningen om det står noe spesifikt angående tilkobling av platespiller eller se bakpå anlegget om det er en tilkobling som heter phono.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg må ha en sånn boks, men har virkelig ikke lyst til å bruke 1000 kr på den, men må kanskje det?

På komplett står disse tilkoblingene:

Kontakttype 1 x hodetelefoner ( 6,3 mm-stereojakk ) - foran

3 x HDMI-inngang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

2 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x basshøyttaler-utgang ( RCA phono ) - bak

2 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak

2 x SPDIF-inngang ( TOSLINK ) - bak

post-212426-0-08847400-1369749320_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må ha riaa, ja. Jeg har rp1 og denne, som har litt bedre s/n. Spiller fin-fint på mine høytalere fra seas.Jeg tror ikke du har noen sjanse til å høre forskjell på den til 350kr mot den til 1000kr, spesielt ikke med fabrikkmontert stift, og ei heller ditt billiganlegg.

Edit: til info så må man opp i 7-serien til yamaha for å få med phonoinngang

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

En moderne forsterker har ikke innebygd RIAA, det er en egen forsterker som forsterker signalet fra platespilleren. En platespiller leverer langt lavere/svakere signal en en feks. CD-spiller. Det er derfor du trenger en RIAA til og forsterke signalet fra nåla slik at det blir hørbart uten å måtte skru forsterkeren på max :p Om du googler RIAA får du sikkert en langt bedre forklaring en min sin, men jeg håper du skjønner poenget :)

Lenke til kommentar

Det er flere platespillere som leveres med forsterker, og markedet er lite. Derfor har alle produsenter av receivere fjernet inngangen i low-range området. Det er ingen grunn til å kjøre platespiller på hjememkinoanlegget uansett. Kjøper du billig stereoforsterker, feks fra denon til 2000kr er denne fortsatt med. Ellers må jeg korrigere meg selv, RIAA er en karakteristikk, og som du ser at t.o.m den billige jeg linket fra netonnet følger riaa kurven ok (+/- 0.5dB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...