Trøttingen Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvis du har satt eksponeringskompensasjon til noe annet i P, S eller A vil man få like mørke bilder også i disse modiene - problemet her er ikke eksponeringskompensasjon valgt i annen modus og at man så har valgt parametre i M som viser korrekt eksponering men da med satt eksponeringskompensasjon - problemet er nok heller her at man ikke har sett på lysmåleren i det hele tatt.. Du har selvfølgelig rett, jeg rota det til for meg selv i blenderprioritet......... Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Utløserknappen må trykkes halvveis ned for å aktivere lysmåleren. Lysmåleren går i dvale etter et par sekunder, så du trenger ikke holde den halveis nede når du først har begynt å justere på EV. Det er nok med et trykk for å aktivere den. OK, litt annerledes enn de Nikon-kamerane jeg er vant til, da. Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Ååå, jammen da skjønner jeg! Det forklarer utrolig mye. Skal se om jeg får det ordentlig til nå etterhvert, tusen takk for alle svar, dere var utrolig hjelpsomme Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) når jeg trykker utløserknappen halvveis inn så vil jo bare det på virke fokuset, vil det ikke? det var ihvertfall det som skjedde da jeg prøvde. Men jeg så nå på det som viser hva slags innstillinger jeg har tatt bildet med (exif-dataen?) og da står det at jeg har en ISO på 200, selv om jeg har satt den på 3200 for å se om det ble noe lysere. Dessuten står dette med rød skrift, kan det da bety at det er det som er problemet? Edit: Beklager at det blir så mye spørsmål, har ingen andre å spørre, så jeg setter virkelig pris på at dere prøver å hjelpe meg Endret 29. mai 2013 av Bioshock Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg er en fan av brukermanualen. Den dekker selvfølgelig ikke alle sider av fotografering, men der hvert fall god på det grunnleggende. Det du spør om er om grunnleggende greier, så les brukermanualen. Og når du har gjort det, så leser du den en gang til, men denne gang med kamera i den ene hånda. Dette gjentar du til det grunnleggende sitter. Det er ikke noe verre enn det. Du kan også gå et kurs, hvis du har mulighet for det der du bor. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Du har sannsynligvis slått på autoiso. Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 desverre har jeg ikke brukermanualen, da vi har drevet å pusset opp og jeg ikke vet hva som ligger hvor, og hva som er kasta.. Vet du om den ligger på nettet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Når du trykker utløserknappen halvveis ned så fokuserer kameraet men det aktiverer også lysmåleren som er på en liten stund før den slår seg av igjen for å spare strøm. EXIF viser de instillingene som var active når bildet ble tatt så det er en viktig kilde for å finne ut hva som går galt sånn at man kan lære effektivt. Det med rød skrift avhenger av programvaren som viser informasjonen, var det kameraet som brukte rød skrift? Hvis du har satt programvelgeren på Auto så vil kameraet velge ISO selv, du må også slå av auto ISO I menyen hvis du vil velge ISO selv. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Se også etter hva EV-kompensasjonen står på. Det er en firekant nede til høyre på skjermen, delt diagonalt med en + på hvit bakgrunn og - på svart bakgrunn. Etter symbolet står det et tall, fra + 5,0 til - 5,0. Du er fortsatt i M-modus, går jeg ut i fra. Endret 29. mai 2013 av eriknor Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Bruksanvisningen kan du hente I .PDF format her: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/D3100/D3100RM_No_04.pdf Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 desverre har jeg ikke brukermanualen, da vi har drevet å pusset opp og jeg ikke vet hva som ligger hvor, og hva som er kasta.. Vet du om den ligger på nettet? Et søk på "Nikon D3100 user Manual" ga en haug med treff. Her er en: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D3100_ENnoprint.pdf Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 når jeg trykker utløserknappen halvveis inn så vil jo bare det på virke fokuset, vil det ikke? det var ihvertfall det som skjedde da jeg prøvde. Men jeg så nå på det som viser hva slags innstillinger jeg har tatt bildet med (exif-dataen?) og da står det at jeg har en ISO på 200, selv om jeg har satt den på 3200 for å se om det ble noe lysere. Dessuten står dette med rød skrift, kan det da bety at det er det som er problemet? Edit: Beklager at det blir så mye spørsmål, har ingen andre å spørre, så jeg setter virkelig pris på at dere prøver å hjelpe meg Vil sterkt foreslå å lese tråden som ble anbefalt over, med intro til ISO, lukker og blender. Har selv skrevet en liten oppsummering her, samt info om P, A, S og M og bruk av disse. Les hovedposten i tråden, og les gjerne mine to oppsummeringsposter der. Og nei - det er ikke bare fokusering som starter når du trykker utløseren halvveis ned - det er lysmåling, bildestabilisering med mere. Angående ISO - prøver du deg på ISO-innstillinger som er på bærtur, så overstyrer kameraet ISO og velger noe annet for deg - så vises etterpå ISO-verdien i rødt. Er beskrevet i Nikon D3000 for dummies side 134/135 (er nok dønn det samme for D3000 som for D3100). Du kan skru "Auto ISO sensitivity" til off hvis du ikke vil at kameraet skal overstyre ISO for deg - mer i denne tråden. Som tommelfingerregel angående ISO - til innelys, så bruk høy ISO - ISO 3200-6400 eller kanskje mer. Til kraftig sollys utendørs kan du gå ned til ISO 100. Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 eriknor: den til høyre sto vist på -0.7, jeg flyttet den til 0.0 og da ble bildet mer rødt, men det ble mer farger enn det har vært tidligere, men fortsatt veldig lite lys Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) desverre har jeg ikke brukermanualen, Vel, jeg la med en link til Norsk D3100 manual for 17 poster siden Endret 29. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hvis du vil ha styr på blender, lukker og ISO, så vil jeg foreslå følgende: Vent med M til du har styr på dette. Det er myyye enklere å lære det med andre innstillinger. Skru av Auto ISO Sensitivity. Parker programvalget i A. Så velger du blender og kameraet velger lukkertid. Skyt på forskjellige blendere og lek med dybdeskarphet. Hvis lukkertiden blir for lang, velg større blender og/eller gå opp i ISO. Hvis lukkertiden blir veldig kort, kan gå ned i ISO for å få bedre bildekvalitet. Gjengs tommelfingerregel for "passe" lukkertid: 1/brennvidde*1.5, men alltid 1/60s eller kortere. Mao: For 40mm og videre, hold deg til 1/60s eller kortere lukkertid. For over 40mm, velg brennvidde*1.5 i lukkertid - 60mm gir 1/90s, 100mm gir 1/150s etc. Og øv på å holde kameraet stødig. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 eriknor: den til høyre sto vist på -0.7, jeg flyttet den til 0.0 og da ble bildet mer rødt, men det ble mer farger enn det har vært tidligere, men fortsatt veldig lite lys Ok, var ikke så ille det da, men hva har du stilt lukker og blender på? Prøv med 1/60, F8, ISO200. Da bør du få et greit bilde i vanlig dagslys. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Tror egentlig jeg bare gjentar første posten min i tråden, jeg - jeg tror trådstarter ville fått mye ut av å gjøre akkurat det: (Edit: altså i M-modus) Juster blender og lukker (og eventuelt ISO) så eksponeringsmåleren viser midt på. Et utgangspunkt er å velge et annet program (for eksempel P) og se hvilken blender, lukker og ISO som gir riktig eksponering, og så prøve deg frem i M med de innstillingene som utgangspunkt. Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 med det du sa eriknor ble bildet utrolig mye bedre, grunnen til at det ble rødt var visst fordi jeg hadde feil hvitbalanse-innstilling, men nå ser jeg ihvertfall hva som er på bildet! Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 okei, så jeg har fått så utrolig mye hjelp nå! og jeg må bare si tusen takk til alle som har hjulpet meg! (sikkert tredje gangen jeg tror jeg har funnet ut av hva som er feil, men men) skal se om jeg får meldt meg på noe kurs i fremtiden, og skal se å få lest igjennom brukermanualen ordentlig. Beklager at jeg har brydd dere så mye med problemet mitt, men jeg er evig takknemlig for at dere orket å hjelpe meg! Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 med det du sa eriknor ble bildet utrolig mye bedre, grunnen til at det ble rødt var visst fordi jeg hadde feil hvitbalanse-innstilling, men nå ser jeg ihvertfall hva som er på bildet! Bra, nå har du 3 muli8gheter til å få bildet lysere. Juster blender til F/5,6 Juster lukker til 1/30 Juster ISO til 400 Hver for seg vil disse justeringen gi samme resultat (lysmessig) Nå kan du sette deg inn i blendertrinn og hvordan disse justeres med de nevnte parametre...og vips, så har du full kontroll. Dybdeskarphet, bevegelsesuskarphet og bildestøy kan du ta i neste omgang. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå