Bioshock Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hei dere! Jeg trenger hjelp når det kommer til mitt Nikon D3100 Jeg er veldig glad i å ta bilder og har nå begynt å utforske det med blenderåpning og lukkertid. Her er problemet: når jeg setter kameraet på innstilling "M" blir alle bildene jeg tar utrolig mørke, og jeg ser ikke hva jeg har tatt bilde av. Jeg føler jeg har prøvd alt som er mulig å gjøre, men jeg får ikke bildene til å bli lysere. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Da har du undereksponert. Dermed må du gjøre noen grep for å eksponere lysere. Det kan enten være å bruke en større blender, dvs lavere blendertall (F. eks F3.5) eller en tregere lukkertid, for at du skal få mer lys inn på sensoren. Er det mørke omgivelser, så kan du også øke ISOen til F. eks 800, noe som gjør sensoren mer sensitiv for lyset som kommer inn. Les forøvrig denne eminente guiden på det kameratekniske: Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Juster blender og lukker (og eventuelt ISO) så eksponeringsmåleren viser midt på. Et utgangspunkt er å velge et annet program (for eksempel P) og se hvilken blender, lukker og ISO som gir riktig eksponering, og så prøve deg frem i M med de innstillingene som utgangspunkt. 2 Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Okei, tusen takk for raske svar! jeg skal prøve meg frem med det dere sa Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Still kameraet på A og juster med hjulet til største blender ( minste tall). Da bør du hverfall få frem noe. Om bildene blir uklare, skyldes det høyst sannsynlig bevegelsesuskarphet og du trenger mere lys. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvis du legger ut et bilde av problemet her så får du fort vite hva som er galt... Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvis du legger ut et bilde av problemet her så får du fort vite hva som er galt... Tja er bildet svart er det ikke så mye se på. Her mangler nok litt generell kunnskap om hvordan lukker,blender, iso, lysmåler .. henger sammen. En kilde til kunskap er å lese brukermanualen. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Tja er bildet svart er det ikke så mye se på. Her mangler nok litt generell kunnskap om hvordan lukker,blender, iso, lysmåler .. henger sammen. En kilde til kunskap er å lese brukermanualen. Et svart bilde har fortsatt EXIF-data. Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Vil dere jeg skal legge ut et av bildene? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Et bilde vil/kan gi en indikasjon på hva som kan gjøres for og unngå feilen/e. Når du bruke M "manuell" er det best og følge eksponeringsindikatoren sin anbefaling, jo nærmere midten den er jo mer korrekt blir bildet eksponert. Her har du brukermanualen på Norsk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Vil dere jeg skal legge ut et av bildene? Du behøver ikke - du har nok brukt for kort lukkertid og/eller for liten blender. Når du bruker de andre modiene (P, A, S) justerer kameraet eksponeringen for deg. I P velger kameraet lukker og blender, i A velger kameraet lukker, og i S velger kameraet blender. I M er det derimot _deg_ som velger både lukker og blender, og så _skal_ du følge med på lysmåleren for å få et fornuftig resultat. Viser lysmåleren i midten blir det "vanlig" eksponert; viser det under blir det undereksponert og viser det over blir det overeksponert. Les mer her: http://m.dummies.com/how-to/content/how-to-read-and-adjust-the-exposure-meter-on-a-nik.html Du _skal_ som sagt forholde deg til lysmåleren når du skyter i M-modus - teit analogi: Ellers blir det som å kjøre en kjøretøy uten å se hvor du kjører. Så blir det lett "men hver gang jeg skrur av autopiloten bare kræsjer den". Endret 28. mai 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Jeg ville først gjort som Trondster sa, brukt en annen modus først. Det er åpenbart at du har gått over på M litt for tidlig. Linken du får i post #2 er glimrende å lese for å forstå hva som egentlig skjer når du endrer på innstillingene. Endret 28. mai 2013 av pybalto Lenke til kommentar
Trøttingen Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Først ville jeg se etter at eksponeringskompensasjon står på null, har gjort den bommerten selv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Først ville jeg se etter at eksponeringskompensasjon står på null, har gjort den bommerten selv. Hvis du har satt eksponeringskompensasjon til noe annet i P, S eller A vil man få like mørke bilder også i disse modiene - problemet her er ikke eksponeringskompensasjon valgt i annen modus og at man så har valgt parametre i M som viser korrekt eksponering men da med satt eksponeringskompensasjon - problemet er nok heller her at man ikke har sett på lysmåleren i det hele tatt.. Endret 28. mai 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Bioshock Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Det med den indikatoren, den står bom fast, og vil ikke røre på seg, så det er vanskelig å vite når bildet er underekaponert og overeksponert. Jeg har prøvd å Google det men jeg finner ingenting som indikerer at jeg kan gjøre noe med det? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Du må aktivere indikatoren ved og trykke utløserbryteren halvveis ned. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Som Nautica sier - det er mens du holder knappen halvveis nede - så skal du justere eksponeringen. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) .-slettet- Endret 28. mai 2013 av eriknor Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Som Nautica sier - det er mens du holder knappen halvveis nede - så skal du justere eksponeringen. Er det riktig da? Du må trykke ned EV-knappen og justere med rattet. Knappen sitter nede til høyre for utløserknappen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Utløserknappen må trykkes halvveis ned for å aktivere lysmåleren. Lysmåleren går i dvale etter et par sekunder, så du trenger ikke holde den halveis nede når du først har begynt å justere på EV. Det er nok med et trykk for å aktivere den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå