Croome Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Det letteste når det kommer til substantiv er jo å tenke på hvordan du ville ha sagt det i bestemt form flertall. Gutane høres riktig ut Jentane høres ikke riktig ut Jentene derimot høres riktig ut Samme gjelder for inkjekjønn Husane høres ikke riktig ut Husa høres riktig ut Lenke til kommentar
Yokoya Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Det letteste når det kommer til substantiv er jo å tenke på hvordan du ville ha sagt det i bestemt form flertall. Gutane høres riktig ut Jentane høres ikke riktig ut Jentene derimot høres riktig ut Samme gjelder for inkjekjønn Husane høres ikke riktig ut Husa høres riktig ut Er det ikke distinksjonen mellom hankjønn og hunkjønn som er problematisk? Intetkjønn finner en jo ganske lett ved å se om "eit x" går i ubestemt entall. En blir jo ganske sikker om en kombinerer alt, da. Men "tekst" synes jeg er litt rar. Den har jo tydeligvis både hankjønn og hunkjønn ifølge ordlisten. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) En mulighet er å høre etter hva som høres mest riktig ut i presensformen hvis du kan reglene for de forskjellige gruppene (hankjønn, hunkjønn og intetkjønn). Hankjønn: Ein gut, den guten, fleire gutar, alle gutane Hunkjønn: Ei jente, den jenta, fleire jenter, alle jentene Kan du si "den guta" i bestemt form entall? Nei, det høres helt feil ut. Kan du si "den jenten" i bestemt form entall? Du kan, men det høres for "fint" ut og høres ikke like passende ut som "jenta" heller. Intetkjønn burde ikke være noe problem, da artikkelen (eit) er veldig forskjellig fra ei og ein. Altså, du hører med en gang at det ikke blir - Ei/ein hus - Ei/ein eple Edit: Skriveleifer everywhere Endret 1. juni 2013 av Espyy 2 Lenke til kommentar
Croome Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Men "tekst" synes jeg er litt rar. Den har jo tydeligvis både hankjønn og hunkjønn ifølge ordlisten. Helt riktig, "tekst" er både hankjønn og hunkjønn Lenke til kommentar
UglyCasanova Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Helt riktig, "tekst" er både hankjønn og hunkjønn +1 Anbefaler dog å være konsekvent med tvekjønna ord. Velg -a eller -en og hold deg til det. 1 Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 +1 Anbefaler dog å være konsekvent med tvekjønna ord. Velg -a eller -en og hold deg til det. Det høres jo "enda mer Nynorsk" ut å bruke /a ending? Å lesa istedenfor å lese. Jeg tror en Nynorsklærer vil sette pris på nettop denne /a endingen Lenke til kommentar
Croome Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Det høres jo "enda mer Nynorsk" ut å bruke /a ending? Å lesa istedenfor å lese. Jeg tror en Nynorsklærer vil sette pris på nettop denne /a endingen Nå blander du verb med substantiv og det blir delvis urelevant. Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Nå blander du verb med substantiv og det blir delvis urelevant. Jeg snakket om verb nå... ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå