ApeBapsen Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Ok, har tydeligvis glemt en hel av dette mer eller mindre unødventige sidemålet. Hvordan finner man ut om et verb er ei, ein eller eit? Vær snill og svar på vanlig norsk, ikke professorspråk Endret 27. mai 2013 av MrPear 1 Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Det er jo hunkjønn, hankjønn og intetkjønn. Så om du kan å finne ut om hvilket kjønn det er, så er problemet løst. Ei - hun Ein - han Eit - Intet Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Jaja, ok forklarte kanskje litt dårlig... Hvordan finner man ut hvilket kjønn det er? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Intetkjønn (nøytrum) har artikkelen "eit", hunkjønn (femininum) har artikkelen "ei" og hankjønn (maskulinum) har artikkelen "ein". Stort sett brukes samme artikler som man bruker på bokmål, men det er noen ulikheter. For å være helt sikker, slå opp i ordbok. Endret 27. mai 2013 av nypis Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Jaja, ok forklarte kanskje litt dårlig... Hvordan finner man ut hvilket kjønn det er? Samme måte som på bokmål, det mer eller mindre nødvendige hovedmålet ditt? Endret 27. mai 2013 av Sexylubb1 2 Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Så hvis jeg får verbet hoppe, og jeg skal finne hvilket kjønn det er. Da tar jeg bare ordboka, eller tenker "bokmålsk"? Endret 27. mai 2013 av MrPear Lenke til kommentar
''' Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Stort sett må du slå opp i en fysisk eller digital ordbok. Nynorsk har mange flere hunkjønnsord enn norsk, og hvis du med litt, uh, folkelig talemåte kan bruke -a-ending, er det som regel et hunkjønnsord på nynorsk. Vi snakker derfor om ei stjerne, ei ku, ei klokke og ei hytte. verb har ikke kjønn. Endret 27. mai 2013 av Grønnsåpe 1 Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Oja, sorry blander mellom verb og substantiv. Litt for lang dag, men det er nå så. Altså vi får jo ta med ordboka på tentamen, samt å skrive på pc. Jeg tenker vel da at Word fikser den delen av gramatikken? Litt mye å slå opp hvert subs. Endret 27. mai 2013 av MrPear Lenke til kommentar
''' Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Etter mine erfaringer er Word håpløs på nynorsk grammatikk. Du sparer mye tid på å pugge grammatikk de neste par dagene. Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Jaja, matte og nynorsk. Det skal bli intressant. Magisk nok klarte jeg å oppnå 5'er på kortet i nynorsk i fjor. Det var nok en del flaks med i den karakteren, men nå skal jeg virkelig legge inn støtet Lenke til kommentar
Croome Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 litt seint ute, men kan forøvrig nevne at enkleste måte for å finne ut hvordan man skal bøye verb er å tenke på hvordan preteritumsformen av ordet er. I går hoppa eg - hoppar I går sov eg - sove Lenke til kommentar
felicity Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Verb har ikke kjønn, og angis ikke med noe ein, ei eller eit foran. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Husker vagt at det var et triks med endingene på nynorsk som kunne avsløre egenskapene til det ordet. Kanskje noe om det slutter på -et, -e, -ne, eller vokal eller konsonant... Noe slikt. Infinitiv forandre kjenne sjå Presens forandrar kjenner ser Preteritum forandra kjende såg Presens perfektum har forandra har kjent har sett Preteritum perfektum hadde forandra hadde kjent hadde sett Presens futurum skal forandre skal kjenne skal sjå Preteritum futurum skulle forandre skulle kjenne skulle sjå Hankjønn bøyes som på bokmål, men får a i flertall Hunkjønn bøyes som på bokmål, men har a-endelse i entall, bestemt (der har den val gjerne på bokmål og) Intetkjønn bøyes som på bokmål, men får a-endelse i bestemt flertall. Svake verb får ending i preteritum Berre verb som får endinga -a i preteritum, får -ar i presens Sterke verb får inga ending Se også her Hvis jeg ikke husker helt feil så kan man også bruke såkalte klemmeord, som står oppført i ordboken med [ ]. Dette er ofte bokmålsord som er godkjent brukt i prøver og eksamener i nynorsk, selv om lærerne foretrekker "ekte norsk". Endret 29. mai 2013 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jaja, ok forklarte kanskje litt dårlig... Hvordan finner man ut hvilket kjønn det er? Ordbok Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Det er fryktelig stress å slå opp hvert ord, så jeg foreslår ren og skjær gramatikkpugging Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Det er fryktelig stress å slå opp hvert ord, så jeg foreslår ren og skjær gramatikkpugging True, du lærer jo til slutt kva dei forskjellige ordene er, altså kva kjønn dei er av å slå den opp eit par ganger. Lenke til kommentar
ApeBapsen Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Dette er kanskje en egenskap hos enkelte, ikke er best, men HØR hva som gir mening. Altså ein hus høres ikke riktig ut! Ikke at jeg er best* Lenke til kommentar
Yokoya Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvis det høres riktig ut om det ender på a i bestemt form entall, så har det som regel hunkjønn. Bil - Bila høres feil ut, så bil ser ut til å ha hannkjønn. Lampe - Lampa høres mer riktig ut, så lampe kan se ut til å ha hunnkjønn. Dersom du er bergenser sliter du litt mer. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Damn...skulle ønske at eg kom fra eit annet ste no xD^ Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Dersom du er bergenser sliter du litt mer. Alt er mye enklere her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå