Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noe mening i å fortsette forholdet?

Anbefalte innlegg

Vi bor i et gammelt hus, hvor det ikke er uttak for oppvaskmaskin.

I tillegg må jeg innrømme at jeg kjeder meg i forholdet. Vi har egentlig INGEN felles venner som vi kan finne på ting med, og etter at sønnen vår har lagt seg for kvelden, blir vi sittende foran TVen. Man kan aldri gå ut og spise, gå på kino, etc, og slikt tærer jo også på forholdet. Ja, vi har nok av folk som vil sitte barnevakt, men når sønnen vår er i barnehagen hele dagen på hverdager, så vil vi jo helst tilbringe helgene med han.

Og du tror det blir bedre av å gå fra hverandre? Med en ny dame? Sitte alene i helgene etter sønnen har sovnet uten henne ved din side?

Jeg blir litt sjokkert her. Hva har du gjort for å endre på dette? Har du bedt henne ut på middag? Foreslått barnevakt? Selv om dere vil være med han i helgene, så er det mulig å dra ut etter han har sovnet. Da mister dere ikke tid med han, samtidig som dere får litt tid alene. Kanskje har hennes følelser begynt å dabbe av fordi hun er mer mor enn kvinne i forholdet? Ta tak i ting, begge to!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at man skal inngå kompromisser, men det er alltid den som synes det er greit at det er rotete som må inngå disse kompromissene, og føye seg etter den som vil ha det ryddig. Dette mener jeg er feil. Hvis en person i et forhold ikke takler rot, mens den andre ikke bryr seg noe særlig om det, så¨får den som vil ha det ryddig, ordne opp selv.

Og ja, du høres ut som en kjip kjerring, og det er akkurat alt det gnålet du kommer med, som samboeren min holder på med og. Gaming er ikke menigsløst. Det som er meningsløst er husarbeid, jeg kan ikke tenke meg en mer meningsløs aktivitet enn å ta oppvasken f.eks

Jeg tror jeg trekker tilbake det jeg skrev nå. Kjæresten din fortjener absolutt ikke en barnslig, umoden latsabb som deg. Og sønnen din fortjener en annen rollemodell, en som er voksen og viser hvordan voksne må prioritere. Å kalle oppvask meningsløs er bare helt borti natta. Skal vi leve i skitt, bakterier og papptallerkner? Gå fra henne, vær så snill. Gjør henne og sønnen din en tjeneste, så hun kan finne seg en mann hun fortjener, og sønnen din en mann å se opp til.

Sjelden jeg blir så provosert her inne som jeg ble nå at jeg kaller opp noen, men det får da være grenser på hvor ansvarsløs og tiltaksløs man kan være. Stakkars damen din!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Registrerer at ingen har giddet å kommentere noe om at hennes familie får omgås sitt barnebarn mer enn min. Dette er tydeligvis helt greit?

Du er deres sønn, da får du rydde, støvsuge, gjøre klart til besøk og deretter lage middag du kan be de på. Ellers får du ta med barnet bort på besøk til de, det er vel ikke hennes ansvar å sørge for at du passer rollen din som sønn også? Jeg kan ikke tro du får noen positive svar etter det du har skrevet her nå..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men hun sto ved min side i denne vanskelige tiden, og fikk meg til å oppsøke psykolog for å få snakket om alt jeg slet med. Og hun hjalp meg også med å kutte kontakten med personer som gjorde at min angst og selvtillit stadig var like dårlig.

Alle disse småtingene blir til stor irritasjon hos begge, og vi krangler som sagt hver dag. Aldri noe kjærtegn, bortsett fra når vi en gang i blant har sex.

Men er det noen fremtid for oss? Anonym poster: 578d830a801f9cefb1dbd760869706f2

Gå tilbake til den du var, og du vil finne ut at hun er akkurat like god i dag - alt det andre du beskriver er overfladiske småproblemer som vi alle opplever til tider, men den første opplevelsen er den som setter standarden, slik jeg oppfatter det du skriver, og ut fra egnne erfaringer i snart tredve års samliv med min gode kompis og "kjærring"

Hvis du vil lokke frem den kjæresten du hadde den første tiden, er du nødt til å "dyrke den frem". Da er det greit å oppføre seg som en stabil, tålmodig og snill mann - litt som en god og trygg hest

Hva gjelder husarbeid, så er ikke det så vanskelig, men jeg tror at dine tanker om at det er veldig vanskelig, er det som gjør det vanskelig og på grensen til umulig.

Lykke til

:)

Lenke til kommentar

Og du tror det blir bedre av å gå fra hverandre? Med en ny dame? Sitte alene i helgene etter sønnen har sovnet uten henne ved din side?

Jeg blir litt sjokkert her. Hva har du gjort for å endre på dette? Har du bedt henne ut på middag? Foreslått barnevakt? Selv om dere vil være med han i helgene, så er det mulig å dra ut etter han har sovnet. Da mister dere ikke tid med han, samtidig som dere får litt tid alene. Kanskje har hennes følelser begynt å dabbe av fordi hun er mer mor enn kvinne i forholdet? Ta tak i ting, begge to!

Om jeg hadde blitt singel kunne jeg jo funnet på ting de helgene jeg ikke hadde hatt sønnen min. Og kost meg hjemme og sett på akkurat det jeg ville, og gjort det jeg ville etter at han hadde lagt seg, så lenge jeg holdt meg hjemme. Jeg bare føler at vi glir mer og mer fra hverandre

Lenke til kommentar

Du er deres sønn, da får du rydde, støvsuge, gjøre klart til besøk og deretter lage middag du kan be de på. Ellers får du ta med barnet bort på besøk til de, det er vel ikke hennes ansvar å sørge for at du passer rollen din som sønn også? Jeg kan ikke tro du får noen positive svar etter det du har skrevet her nå..

Problemet er jo at hun alltid avtaler ting med foreldrene sine innen jeg får avtalt noe med mine. Hun kommer meg alltid i forkjøpet

Lenke til kommentar

Om jeg hadde blitt singel kunne jeg jo funnet på ting de helgene jeg ikke hadde hatt sønnen min. Og kost meg hjemme og sett på akkurat det jeg ville, og gjort det jeg ville etter at han hadde lagt seg, så lenge jeg holdt meg hjemme. Jeg bare føler at vi glir mer og mer fra hverandre

Hva tror du evt blir annerledes med en annen jente? Eller forestiller du deg å være alene resten av livet? Jeg føler litt sånn barnetrass i det du skriver her, det med å se på hva du vil og gjøre hva du vil. Hva er det du blir tvunget til i helgene nå når du har samboeren din der? Tv-programmer? Eller å gjøre husarbeid før dere setter dere foran tvn?

Problemet er jo at hun alltid avtaler ting med foreldrene sine innen jeg får avtalt noe med mine. Hun kommer meg alltid i forkjøpet

Da må du bli enda raskere da :) Avtal uker i forveien, gi beskjed om at "den helgen der så vil jeg og sønnen dra til mine foreldre. Vil du være med eller ikke?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ta heller oppvasken fordi det er fint å lage rene tallekrner og kopper og glass osv ... ikke tenk så mye på hvem og hvorfor - bare vask opp!

Ikke tenke: å, nå må jeg vaske opp .. ellers blir hun skuffet, og jeg vil jo ikke skuffe henne, men så vil jeg jo heller ikke vaske opp ....

"Bli ett med oppvasken"

;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Og ja, du høres ut som en kjip kjerring, og det er akkurat alt det gnålet du kommer med, som samboeren min holder på med og. Gaming er ikke menigsløst. Det som er meningsløst er husarbeid, jeg kan ikke tenke meg en mer meningsløs aktivitet enn å ta oppvasken f.eks

Det er jo tydeligt at det ikke nytter å prate seriøst til deg. Du har tatt navnet "Mann30", men eg tror du tok med en null for mye der for du oppfører deg som en drittunge som setter seg på bakbeina når du får andre svar enn de DU vil høre.

Nå skal eg ikke si at eg håper denne flotte dama går fra deg for det hadde vært småligt av meg, men om du ikke skjerper deg betraktelig så er det nettopp det som kommer til å skje, veldig veldig snart.

"Gaming er ikke meningsløst" "Husarbeid er meningsløst" Herregud for en type du viser deg å være. Eg er oppriktig lei meg på din dame sine vegne. Stakkars jente.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du skriver at man skal inngå kompromisser, men det er alltid den som synes det er greit at det er rotete som må inngå disse kompromissene, og føye seg etter den som vil ha det ryddig. Dette mener jeg er feil. Hvis en person i et forhold ikke takler rot, mens den andre ikke bryr seg noe særlig om det, så¨får den som vil ha det ryddig, ordne opp selv.

Wow.

Jeg hadde faktisk forventet at du hadde tatt til deg litt av det vi har skrevet her. Istedet fortsetter du å lage unnskyldninger og dytte ansvaret vekk fra deg selv.

Du forventer at HUN skal rydde etter deg da, siden hun ikke syns det er stas med oppvask på benken i en uke og å støvsuge en gang i året? Det er faktisk mer normalt å ha normal hygiene, enn å la ting forfalle og muggen gro i vasken.

Det med at hennes foreldre får se sønnen mer enn dine foreldre. TA ANSVAR. Ikke legg deg ned og surv og si "hun avtaler alltid først". Ja, da ringer du moren/faren din i dag, og så spør du "hei, hva skal du om tre uker, vil du komme på besøk og spise middag hos oss?".

Hvis du har et problem så dessverre, så må du som regel fikse det selv. Det er svært sjelden folk hopper inn, tar tak i hånda di og fikser problemene dine for deg.

Gaming ER meningsløst når du sammenligner det med et virkelig forhold og hverdagslige problemer. Du har ingenting igjen når du logger ut fra spillet (hilsen tidligere avhengig av WoW). Når du skriver at du bruker mer og mer tid på gamingen og vil heller sitte og spille enn å legge deg med dama di, så blinker det store varsellamper for min del. Det høres ut som du er på vei til å gå tilbake til den personen du var tidligere.

Når du nevner at "hvis vi ikke var sammen kunne jeg funnet på ting i helgene fordi sønnen min ikke hadde vært der".

Ærlig talt! Ser du på sønnen din og samboeren din som et anker som drar deg ned og forhindrer deg fra å gjøre morsomme ting du vil i livet? Hva er alle disse underholdende tingene du har tenkt til å gjøre på fredag og lørdag kveld som du ALDRI kan gjøre nå? Tenk litt over det. Finn heller løsninger på problemet sånn det er nå. Det er så veldig mange som gjerne skulle være i din situasjon med en samboer som gidder å holde ut i vanskelige perioder og etter mange år sammen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei Mann30.

Jeg anbefaler deg å oppsøke en psykolog igjen. Grunnen til det er at du har et problem, du er avhengig av internettsurfing og spilling. Fortsetter du slik som du gjør nå vil du bare bli mer asosial, og du vil bli mer deprimert. Det at du isolerer deg vil gjøre deg mer asosial, med det vil du bli mer deprimert. Din avhengighet av å sitte forran skjermen hele dagen gjør deg ikke bare asosial, men sløv. Du er allerede utrolig tiltaksløs, jeg skjønner ikke hvordan dama de holder ut engang. Du kaster bort livet ditt. Endrer du ikke livsstilen vil du leve et miserabelt et liv hvor du vil føle deg deprimert og alene. Hadde du ikke vært så lat ville du vært stand til å planlegge frem i tiden, du ville kommet dama de i forkjøpet, du ville ha sett foreldrene dine oftere. Nå sitter du bare der, mens tiden flyr forbi.

Det er på tide at du handler nå, og skaffer deg et ordentlig liv. Fordi ting kan ikke fortsette slik det gjør nå, spilling og surfing er kanskje gøy og et tidsfordriv, men det fungerer bare midlertidig. Du kaster bort livet ditt nå. Rydde, henge med venner, gå ut med dama, å gjøre noe med livet vil gi deg så mye mer glede en det tv-spill vil gi. Hadde du tatt fri fra pc'n og spillene dine i et par måneder ville du forstått at livet er så mye mer, du hadde nok blitt mer sosial igjen, og du ville fått livsgnisten tilbake. Problemet nå er at du er lat og du får ikke gjort ting på grunn av din avhengighet.

Jeg tror det er best at du kontakter en psykolog igjen. Det er innlysende at din avhengighet ødelegger livet ditt. Det er ikke dama eller familien din sin skyld, at du er i den situasjonen du er i nå. Du trenger hjelp.

Den Amerikanske Psykiatriforeningen (The American Psychiatric Association – APA) stiller foreløpig opp følgende kriterier for IAD eller internettavhengighet. Hvis en person har 3 eller flere av de følgende symptomer, kan de klassifiseres som internettavhengige:

Økt toleranse: Man trenger mer og mer tid for å oppnå tilfredsstillelse, eller den samme tiden man tilbringer på nett har mindre effekt eller oppleves mindre tilfredsstillende.

Tilbaketrekking: 2 eller flere av de følgende symptomene utvikles ved perioder uten tilgang til nett. Og disse ”abstinenssymptomene” er av en slik karakter at de påvirker personens sosiale eller personlige funksjoner: Psykomotorisk agitasjon (eksempelvis skjelvinger), angst, depresjon, humørsyke, tvangstanker, fantasier eller drømmer om internett, frivillige eller ufrivillige maskingskrivingsbevegelser.

Unngåelsesatferd: Internett brukes for å unngå eller lette symptomer som dukker opp når man ikke er på nett. Det er rett og slett internettbruk for å unngå abstinenssymptomer. Eller det kan være en flukt for å unngå å kjenne på ubehagelige følelser eller tanker som også ar til stede før internettavhengigheten tok til.

Økt bruk: Man er på internett oftere eller lengre enn man hadde tenkt.

Økt relatert bruk: Man bruker mer tid på aktiviteter som er relaterte til internett, som for eksempel å prøve ut nye nettlesere, oppsøke selgere, lese bøker om internett, planlegging eller organisering av datanedlastinger og administrering av ulike applikasjoner.

Forstyrrelser i daglige gjøremål: Viktige aktiviteter relatert til jobb og det sosiale livet reduseres.

Risiko: Internettbruk øker risikoen for at man går glipp av jobb- og utdanningsmuligheter, finansiell stabilitet eller andre sosiale og mellommenneskelige forhold. Personen ofrer andre aspekter fordi vedkommende ikke er i stand til å redusere sin internettbruk.

Endret av Heradon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mann30 er fortapt. Slutt å gi han flere tips ettersom han uansett ikke klarer å ta det inn over seg så får tråden drukne sammen med forholde hans. Skal de krangle pga dette så er det faktisk bedre at ungen slipper å oppleve en hverdag med høylydt skvip pga en pingle av en mann. Denne mannen skal altså være et forbilde for sin unge, og nå ser den stakkars lille karen at faren sin, sitt forbilde, får kjeft pga han er lat og helst vil spille 24/7. Hva vil da skje med oppveksten til denne gutten? Han kommer jo til å ta etter sin far og bli enda verre.

Han mener det er mer mening bak det å spille enn å ta oppvasken....Jepp, fortapt.

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier noe der, men jeg føler at hun ikke setter pris på at jeg gjør ting i huset når jeg først gjør det. Hun blir sur når jeg ikke gjør ting hun har bedt om, og om jeg gjør det, tar hun det som en selvfølge.

Her i helgen skulle jeg skifte dekk på bilen hennes, og det var knapt et takk å få, selvom jeg var så sliten etter dette, pga at jeg måtte få løs boltene som var festet med en sånn maskin, fra sist gang hun gjorde det, der hun kjøpte bilen. Sto i nesten tre timer og holdt på med dette, og da forventer man at personen blir glad etterpå.

Det tar nok litt tid. Skal mer til enn en god gjerning i ny og ne for å endre et helt inntrykk. Men igjen, kommunikasjon! Si at du motiveres av gode tilbakemeldinger. Om hun vet at takknemlighet gjør at du yter mer, så skal du nok se at hun blir mer takknemlig. Du har ikke prøvd å finne ut om det er andre ting som plager henne også, enn bare husarbeid og det? For sistnevnte kan fint fikses. Selv om det er kjedelig, så må det gjøres.

Og det er som regel bare vaner. Har man først vent seg til å ordne, så går det raskere og raskere for hver gang (mer effektivt), men man føler heller ikke at det tar like lang tid.

Jeg har selv vært hjemme en periode når jeg var i et forhold. Og det var naturlig at jeg tok litt ekstra ansvar å ordnet når hun var på jobb. Akkurat som hun gjorde det når jeg var i jobb og hun var hjemme. Enkelte dager var man klart ikke like flink, men man må vise litt innsats. Det tærer på forholdet om man ikke gjør det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...