Gå til innhold

Bitfenix Prodigy (vannkjølt) Build...


Anbefalte innlegg

Lei av og ha stor og ikke lydløs PC stående, og nå i sommerstider er det jo masse penger inn på konto :) Så tenkte og bytte ut hele systemet, og selge det gamle.

 

Men nå beveger jeg meg veldig inn på noe jeg ikke kan! Så jeg håper noen vennelige sjeler kan hjelpe meg i mål her!

 

Så lista blir vel lang.. Men hva trenger jeg egentlig ?

 

Blir nok en litt, as we go along her, men bear with me!

 

Siste edit: 5/6

 

 

 

IMG_8450.JPG

 

Hk : Asus ROG Maximus VI Impact

Psu : Ax 760 (hvis den passer)

Cpu : i7-4770K

Gpu : Evga GTX 780

Ram : Dominator 2x8gig

Ssd : Samsung 840 pro raid :p ?

 

 

Vanntank : EK-DDC X-RES 140 CSQ

Pumpe : Swiftech MCP35X

Rad 1 : Black Ice GT Stealth 120

Rad 2 : Black Ice GT Stealth 240

GPU : EK CPU-vannblokk

Cpu : EK-FC Titan - Nickel

 

 

Vifter Blacksilent Pro PL-1

Endret av Lynx_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er vel greit nok, men hvis det skal være en gaming rig så burde du gå for 2011 sokkelen (LGA2011). Prosessoren er bra og den kan jo lett overklokkes siden du skal ha vannkjøling. Med tanke på RAM så trenger du bare low-profile hvis du har en kjøler som ikke passer over RAM pga størrelse, har vært borti dette og det ble litt hjemmemekk :p ikke helt bra det. Med vannkjøling så er ikke dette noe problem. De fleste SSD'er er meget raske og jeg ville heller valgt ut ifra hvem som har fått best i test på stabilitet. De raskeste er veldig ofte stabile, men det er jo unntak. Det rette stedet med folk som har erfaring med flere forskjellige SSD'er er jo her :) Jeg har to gamle SSD'er som kjører på SATA300 som ikke har skjedd noe med på 2-3 år, det er sikkert noen som har erfaringer med SSD'er med SATA600 som har vært stabile i flere år.

 

Med tanke på kabinettet så er vel det ett mini-ITX kabinett etter hva jeg kan se. Det fungerer absolutt ikke. For det første så er hovedkortet ATX (for stort) og vil adri få vannkjøling inn der :p Med det oppsettet du vil ha så trenger du ett stort kabinett, jeg ville valgt ett maxi tower med tanke på luftgjennomstrømning etc. Skjermkortet vil heller ikke få plass. En siste ting å huske på er at vannkjølingssystemer også har vifter og lager støy, tenk deg nøye gjennom før du velger ett sett. Jeg ville ha tatt det systemet som flest folk anbefaler her.

 

Ikke den beste infoen fra meg kanskje, men det er viktig at du skriver hva du skal bruke PC'en til (jeg gjetter gaming pga GTX780)

Lenke til kommentar

Ikke hør på "blablabling" Han har ikke peiling...

1: Anbefaler Asrock Z77 ITX ;)

2: Modulær er faktisk ikke et problem, men kablene blir nok ganske lange

3: CPU og GPU er bra :)

4: Alt minne passer når du kjører på med custom :)

5: 2x 250/256 GB disker i Raid 0 er best ;)

6: Vannkjøling:

Ress: Dersom du ikke skal ha noe i 5.25" så anbefaler jeg en slik: http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Alphacool-Repack-Single-Slot-Bayres-525andquot;-Clear_3904.html

Pumpe: 655 er et utmerket valg, ville "slengt" på en blokk

Vil anbefale deg en EK blokk, siden de er mindre ;)

Anbefaler deg også å skaffe noen 45/90 graders fittings

Tubing: Masterkleer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Også et tips: Ikke kjør kompresjonsfittings hvis det er trangt der du skal skru. Det er det jo i din build, så kjøp deg heller noen skikkelige slangeklemmer og vanlige nipler :)

Ærlig talt, så tar ikke komp. nipler så mye større plass, og er mye tryggere ;)

Selv ville jeg brukt litt Bitspower "crystal link" :)

Lenke til kommentar

@MariusJS; Neivel da har jeg ikke peiling da :p Hahaha, jeg har nok litt peiling se, men er selvfølgelig mange ting jeg ikke har erfaring med og mange ting jeg har erfaring med. Jeg bemerket at hovedkortet han så på var ATX som ikke passet i kabinettet han hadde valgt, sikkert feil ifølge deg. Jeg anbefalte å ta en SSD som er best på stabilitet og ikke hurtighet, du kom ikke med noen forslag her annet enn to stk i RAID 0 (som sier seg selv...). Jeg bare kommenterte utifra hva jeg mener/ tenker/ har erfaring med, det betyr ikke at jeg ikke har peiling. Men nok om det :)

 

 

Hovedkortet du foreslo er knall da, men lite oppgraderingsmuligheter når det kommer til RAM og hvis man har lyst på et ekstra skjermkort senere. Dette er ganske viktig å tenke på spør du meg, men blir selvfølgelig vanskelig å få til med ITX. Det går selvfølgelig med vannkjøling men det blir for trangt for min smak. Jeg har ikke brukt noe særlig vannkjøling så jeg kan ikke anbefale noe, det var derfor jeg ba ham se an hvilke sett/ oppsett som blir anbefalt her.

 

Takk for at du synes jeg ikke har peiling Marius deilig å høre :p

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Det er ikke fordi de tar stor plass. Har nettopp skrudd sammen custom oppsett i to ulike LD PC-V7, og det var et helvete å få på plass slangene i mitt eget der jeg hadde valgt kompresjon. Dog ganske tykke slanger, men likevel.

Du vet at det er meningen at man skal bruke en tang, og at dimensjonene på slangene skal være matchet med dimensjonen på tubingen
Lenke til kommentar

@MariusJS; Neivel da har jeg ikke peiling da :p Hahaha, jeg har nok litt peiling se, men er selvfølgelig mange ting jeg ikke har erfaring med og mange ting jeg har erfaring med. Jeg bemerket at hovedkortet han så på var ATX som ikke passet i kabinettet han hadde valgt, sikkert feil ifølge deg. Jeg anbefalte å ta en SSD som er best på stabilitet og ikke hurtighet, du kom ikke med noen forslag her annet enn to stk i RAID 0 (som sier seg selv...). Jeg bare kommenterte utifra hva jeg mener/ tenker/ har erfaring med, det betyr ikke at jeg ikke har peiling. Men nok om det :)

 

 

Hovedkortet du foreslo er knall da, men lite oppgraderingsmuligheter når det kommer til RAM og hvis man har lyst på et ekstra skjermkort senere. Dette er ganske viktig å tenke på spør du meg. Det går selvfølgelig med vannkjøling men det blir for trangt for min smak. Jeg har ikke brukt noe særlig vannkjøling så jeg kan ikke anbefale noe, det var derfor jeg ba ham se an hvilke sett/ oppsett som blir anbefalt her.

 

Takk for at du synes jeg ikke har peiling Marius deilig å høre :p

Hele poenget med M-ITX er morro, og putte mest mulig på minst mulig plass ;) Ikke at det skal ha oppgraderingsmuligheter!

Beklager dersom du ble fornærmet, men jeg tror som sagt du har missforstått hele poenget med M-ITX

Lenke til kommentar

Du vet at det er meningen at man skal bruke en tang, og at dimensjonene på slangene skal være matchet med dimensjonen på tubingen

 

Du kan jo selv prøve å bruke tang på svarte EK PSC og se hvor fine de blir etterpå? Eller komme til med en tang for å skru over ringen når kompresjonsringen tar skeivt på gjengene halvparten av gangene? Med mindre 3/4 OD ikke passer til 3/4 OD nipler så vet jeg nok om dimensjoner ja...

Lenke til kommentar

Du kan jo selv prøve å bruke tang på svarte EK PSC og se hvor fine de blir etterpå? Eller komme til med en tang for å skru over ringen når kompresjonsringen tar skeivt på gjengene halvparten av gangene? Med mindre 3/4 OD ikke passer til 3/4 OD nipler så vet jeg nok om dimensjoner ja...

En tang på TUBINGEN!
Lenke til kommentar

Hele poenget med M-ITX er morro, og putte mest mulig på minst mulig plass ;) Ikke at det skal ha oppgraderingsmuligheter!

Beklager dersom du ble fornærmet, men jeg tror som sagt du har missforstått hele poenget med M-ITX

 

Når du sier det sånn så er jeg helt enig med at det jeg skrev ble at jeg ikke har peiling. Takk for at du reformulerte det/ utdypet :) Håper dere får fiksa et bra vannkjølingsoppsett til Lynx, er vrient med ITX. Jeg synes dog at litt av meningen med mange ITX oppsett er å ha en stuePC til film, musikk etc, ikke bare presse mest mulig inn med minst mulig plass. Men når jeg tenker meg om så er jo dette hele poenget her selvfølgelig, haha :p

Endret av blablabling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sier det sånn så er jeg helt enig med at det jeg skrev ble at jeg ikke har peiling. Takk for at du reformulerte det :) Håper dere får fiksa et bra vannkjølingsoppsett, er vrient med ITX. Jeg synes dog at litt av meningen med mange ITX oppsett er å ha en stuePC til film, musikk etc, ikke bare presse mest mulig inn med minst mulig plass. Men når jeg tenker meg om så er jo dette hele poenget her selvfølgelig, haha :p

Flott at du forstår :p

M-ITX er jo faktisk helt herlig til Stue-PC, som du sa ;)

Vent til haswell kommer. Rett rundt hjørnet.

Det finnes mange builds med Prodigy og vannkjøling, så det er bare å sjekke opp disse for inspirasjon.

Dersom jeg har forstått rett, så er Haswell mest iGPU forbedring :(
Lenke til kommentar

Ok, beklager da har jeg missforstått, selv bruker jeg kun 1/2" OD, noe som jeg ser på som optimalt ;)

 

Vil også tro MasterKleer er lettere enn PrimoFlex med kompresjon. Har hatt MasterKleer 1/2 OD i en build selv, og det var lettere da. Større kabinett riktignok. PrimoFlex-slangene er ganske stive, og ikke like glatte som MasterKleer. Men finere ;)

 

Det jeg fant tungvint med kompresjon var rett og slett å skru på kompresjonsringen der det var trangt. I tillegg virker EK CSQ-vinklene å være litt skjøre i leddet, så man kan liksom ikke trøkke til noe særlig heller. Så neste gang blir det vanlige nipler og klemmer, feks de fra Koolance!

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Vil også tro MasterKleer er lettere enn PrimoFlex med kompresjon. Har hatt MasterKleer 1/2 OD i en build selv, og det var lettere da. Større kabinett riktignok. PrimoFlex-slangene er ganske stive, og ikke like glatte som MasterKleer. Men finere ;)

 

Det jeg fant tungvint med kompresjon var rett og slett å skru på kompresjonsringen der det var trangt. I tillegg virker EK CSQ-vinklene å være litt skjøre i leddet, så man kan liksom ikke trøkke til noe særlig heller. Så neste gang blir det vanlige nipler og klemmer, feks de fra Koolance!

Har ikke prøvd CSQ viklene, da jeg syntes de ærlig ser "stygge" ut, men de "gamle" EK vinklene er ganske "kraftige"

Jeg valgte Masterkleer, fordi det var den som kom best ut i clouding testene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...