Gå til innhold

Jeg har endel utlegg for min kunde (enkeltmannsforetak)

Aiven

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kunne legge ut porto, som en del av en kundeservicetjeneste jeg leverer til et firma med mitt enkeltmannsforetak.

• Kan jeg legge ut portoen på postkontoret fra private midler, føre opp summen på min faktura som min kunde betaler til min firmakonto hver måned og - når pengene kommer inn - overføre summen fra min firmakonto til min private konto, eller kommer dette i konflikt med norske regler?
  • Kan jeg låne småbeløp privat av firmakontoen og betale de tilbake dagen etterpå, eller er dette i konflikt med noen regler?

Jeg tenker selvsagt på evt. MVA regler og annet som spiller inn.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har enkeltpersonforetak så er det du beskriver ikke i konflikt med noe regelverk, du benytter rett og slett en mellomregningskonto.

Når det er sagt, så vil jeg sterkt fraråde smålåning frem og tilbake, det blir fort et rotete regnskap. Jeg er mer tilhenger av litt større, runde summer.

Få deg et bankkort på firmakontoen og betal portoen med det - blir mye mer ryddig.

Men for all del - du lever av bedriften, og hvis kunden ønsker porto betalt, så kan du fint gjøre det slik du beskriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man holder orden på bilagene og fører eventuelle utlegg gjort fra privatkonto korrekt er det uproblematisk. Man trenger heller ikke noen mellomregningskonto, bare bruk rett konto for at utlegg er gjort fra privat konto.

Jeg har hatt delvis bokettersyn på mitt enkeltmannsforetak, og utlegg fra privatkonto var uproblematisk. Nå blir det dog ikke mer enn ca 10 bilag i året - en 2 000 kr totalt .

Når det gjelder uttak fra firmakonto til privat så er det best å ha noenlunde faste overføringer til privatkonto. Personlig overfører jeg fra firma til privat ca 1 gang i måneden - flytte att og fram bør man ikke. Med enkeltmannsforetak så låner man heller ikke penger fra den ene bankkontoen til den andre - tar du penger fra firma til privat er det et privat kontantuttak (konto 2060 - privatkonto - egentlig lønnskontoen i et enkelstmannsforetak) - flytter du penger fra privat til firma er det innskudd kontanter (konto 2055). Den siste kan du også bruke når du legger ut for noe privat som skal regnskapsføres.

Reglene er bare at du skal føre regnskap i henhold til lover og forskrifter - for enkeltmannsforetak er det faktisk ikke noe krav om egen firmakonto - men problemet om man ikke bruker egen bankkonto er at det blir nesten umulig å avstemme regnskapet. Derfor er det faktisk ikke så dumt å ha eget kort på firma.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...