Gå til innhold

Hvilken studie tar du/har du tatt og hva jobber du med nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har fullført 3 år på videregående uten å ha peiling på hva jeg skal gjøre videre. Har søkt litt av hvert på div. høgskoler og universiteter uten å vite om det egentlig er noe jeg vil og har bruk for.

Jeg har aldri hatt noen drøm om å bli noe spesielt og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med livet.

Så hva studerte du og hvilken jobb har du nå?

Eventuelt; hva studerer du og hva mener du å jobbe med etter studiene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studert:

Allmennlærerutdanning med fordypning i engelsk, samfunnsfag og naturfag

Bachelor i engelsk

Tar en master i engelsk

Jeg har nettopp fått en fulltidsstilling der jeg skal gi teknisk assistanse, teste software og gjøre i stand produkter til kunder. Fått jobben på bakgrunn av at jeg har jobbet i fire år ved siden av studier som kundebehandler. Drømte om å bli lærer, har drømmen fortsatt, men gleder meg allikevel til ny jobb. Jeg har funnet ut at det finnes mange muligheter der ute. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Så hva studerte du og hvilken jobb har du nå?

Eventuelt; hva studerer du og hva mener du å jobbe med etter studiene?

Studerte:

- Bachelor i biologi ved NTNU med mål om å ta master. Etter 2 år avsluttet jeg studiet.

- Bachelor i sykepleie. Fullførte og jobber som sykepleier per dags dato.

Jeg selv var i samme situasjon som deg da jeg var ferdig på VGS og begynte på biologi mest av alt fordi jeg synes David Attenborough er en kul fyr. Etter noe tid innså jeg at mangelen på gode jobbtilbud og faren for å bli "fakultetsråtte" etter endt utdannelse var overhengende høy. Det hjalp heller ikke at vi sprang rundt og lekte høns på etologilabben ... Jeg kom da til at jeg ville ha en utdannelse med praksis og en sikker jobb.

Det er lite trolig at jeg fortsetter som sykepleier ut yrkeskarrieren, det er jeg ganske sikker på at jeg ikke gidder. Det blir garantert annen utdanning etter hvert.

Mitt beste råd til deg i din situasjon er at du ikke skal begynne på et studie bare fordi det forventes av deg. Det er ikke ulovlig å heller jobbe noen år, reise litt og oppleve verden. Det er nå du er ung.

Ser jeg tilbake på 20 årene mine (som dessverre snart er over) så innser jeg at jeg har brukt alt for mye tid og krefter på å "ta en utdanning". Angrer noe på at jeg ikke heller jobbet litt og reiste en del.

Lenke til kommentar

Jeg studerer økonomi og administrasjon og skal ta master for å bli siviløkonom. Veldig utfordrende studie med masse kjekk teori om du liker litt tall. Jeg hadde en pause etter VGS da. Jeg var skolelei og ikke motivert så jeg tok et år på FHS og så jobbet et par år. Det gjorde at jeg nå har sikret med deltidsjobb ved siden av studiene(gull verdt!) og får myyyye bedre karakterer enn jeg hadde fått om jeg hadde fortsatt rett etter VGS. Men jeg har visst siden u.skolen at jeg ville bli økonom da.

Mine tips: vær ikke alt for redd for å ta 1-3 "friår" med jobb, reising, folkehøgskole eller lignende. Du vil angre mindre på det enn å plutselig hoppe av en utdanning midt i. Ellers kan det være en god idé å ta noen personlighetstester for å finne ut hva du passer til. Jeg personlig mener også at å oppsøke en personlig karriereveiler/-rådgiver og betale en 500-1000 kroner for noen gode personlige råd til deg basert på dine tanker og evner er en veldig liten pris å betale mot å miste 1 år med feil studievalg.

Lenke til kommentar

2009/2010: Studiespesialisering VG1 - 2,6 i snitt (umotivert, men fullførte og sto i alle fag)

2010/2011: Friår - Skulle ta opp fag som privatist, men det ble ikke noe av.

2011/2012: Studiespesialisering VG2 - 4,7 i snitt, 3,9 totalt med VG1 (motivert)

2012/2013: Studiespesialisering VG3 - Mest sansynelig 4,2 i snitt

Jun-Aug 2013: Tress (ingeniør forkurs)

2013/2014: Ingeniør, bygg

Har aldri hatt annet enn sommerjobb. Jordbærselger når jeg var 15,16 og 17.

Håper naturligvis å få jobb som byggingeniør om 3-5 år.

Jeg vurderer også å søke deltidsjobb når jeg studerer.

Lenke til kommentar

Artig at folk kommer med innelgg i denne tråden! Godt å se at det ikke bare er jeg som har vært umotivert og er usikker. Ser også at jeg egentlig ikke har noe spesielt hastverk med tanke på at jeg er 19år.

Det jeg har gått av skole til nå:

VG1 - Teknologi og indsutriell produksjon

VG2 - Industriteknologi (Etter dette var jeg klar for å bli lærling, men var umulig å få lærlingplass)

VG3 - Påbygging til generell studiekompetanse

Etter det søkte jeg Digital medieproduskjon på Høgskolen i Hedmark og fikk plass. Utover sommeren fant jeg ut at det ikke var noe for meg så jeg takket nei og har nå hatt ett friår hvor jeg har jobbet litt som avløser på ett småbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...