Gå til innhold

Vent med å kjøp ny Maskin.. kan falle fort i verdi

chil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok.... Hva skal man med en pc som jobber 1000 ganger fortere???

Har vi som jobber med data virklig på en pc som er 1000 ganger fortere??

Jeg synes det er meningsløst....

Aner ikke med deg men når jeg driver med store bilder i ps kunne jeg treng en pc som er 1000ganger raskere. så hva ****** mener du med at man ikke trenger raskere pcer?

Lenke til kommentar

Håper det blir lenge til slike hastigheter.Noen grunner til det er at overklokking blir totalt unødvendig og alt blir mindre så bygging blir vel også borte etter hvert da alt en trenger er intergrert i

hovedkortet som sitter i en flat skjerm (bare noen tanker jeg har)

micro atx ser ut til å ha blitt den nye trenden de nærmeste årene i hvert fall.

Lenke til kommentar

"bjalle": Noen vil vel alltid prøve å overklokke systemet sitt uansett hvor mye krefter som bor i det fra utgangspunktet. Det finnes folk som har en oppriktig interresse for å skru, fikle, presse og bygge om. Den kommer man til å ivareta uansett tror jeg. Har man et toppsystem idag, så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å drive å overklokke for å kunne kjøre de programmene og spillene vi har? Kan vi overkolle en 3GHz cpu med f.eks. 15%, så kan vi vel overklokke en 3THz cpu med 15% også?

man gjør det fordi man kan, og syns det er morro. Ikke fordi vi må.

Og når det gjelder hvorvidt vi trenger så mye datakraft, så er det klart at vi gjør det. Tenk på alle de nye områdene denne kan gjøre nytte! Eksempel kan være medisinsk forsking, utforske verdensrommet osv. U name it... :yes:

Lenke til kommentar
"bjalle": Noen vil vel alltid prøve å overklokke systemet sitt uansett hvor mye krefter som bor i det fra utgangspunktet. Det finnes folk som har en oppriktig interresse for å skru, fikle, presse og bygge om. Den kommer man til å ivareta uansett tror jeg. Har man et toppsystem idag, så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å drive å overklokke for å kunne kjøre de programmene og spillene vi har? Kan vi overkolle en 3GHz cpu med f.eks. 15%, så kan vi vel overklokke en 3THz cpu med 15% også?

man gjør det fordi man kan, og syns det er morro. Ikke fordi vi må.

Og når det gjelder hvorvidt vi trenger så mye datakraft, så er det klart at vi gjør det. Tenk på alle de nye områdene denne kan gjøre nytte! Eksempel kan være medisinsk forsking, utforske verdensrommet osv. U name it... :yes:

HELT ENIG !!!!

Lenke til kommentar

Sålenge det er et stort marked for salg av løse deler, vil det nok alltids være muligheter for oss skruere. Bare det at om 5 år kanskje jeg kan leke med deler som trenger mindre plass enn en 30kilos alu kasse...

Skal nå alltids greie å omlegge mine hobbyer etter fremskrittet. :D

Vi kan sammenligne oss med kokker,, vi vil alltid prøve noe nytt, alltid eksperimentere og alltid smake oss fram til det bedre,,

mens andre kjøper ferdig Toro pose og gir katta i hva det inneholder, bare det er brukbart. 8)

Lenke til kommentar

Alle dere som ikks skjønner hva vi skal med raskere PC KAN ikke ha fulgt med i data-historie timene!

For 10 år siden hadde vi en PC (kjøpt i 1985 da menmen) med en Prosessor på 4,75 mhz! Idag finnes prosessorer som garantert er 1000 ganger raskeremer effektiv enn den.. tipper iallefall at Athlon 64 FX klarer en ytelse som er 1000 ganger så stor..

og grensene inne spill-utvikling er som tidligere sagt til og med forbi holodekket på Star-trekk.. og hvis du tror din PC klarer å hamle opp med spillene som kommer om 5 år så tro om igjen.. da må du garantert kjøre med mindre enn max. innstillinger.. og om 10 år tror jeg ikke dataen din kan hamle opp med de nyeste spillene eller OS'ene IDETHELETATT!

Og overklokking vil alltid eksistere.. hvis man kan få holodekket til å gi en 10% bedre gjengivelse av virkeligheten enn det allerede gjør.. så overklokker man det :wink:

tullinger alle sammen som synes at vi kan klare oss med PC'ene vi har..

Lenke til kommentar
Alle dere som ikks skjønner hva vi skal med raskere PC KAN ikke ha fulgt med i data-historie timene!

For 10 år siden hadde vi en PC (kjøpt i 1985 da menmen) med en Prosessor på 4,75 mhz! Idag finnes prosessorer som garantert er 1000 ganger raskeremer effektiv enn den.. tipper iallefall at Athlon 64 FX klarer en ytelse som er 1000 ganger så stor..

Vil bare si at 8086'en som du sansynligvis snakker om hadde en IPC (Instructions Per Cycle) på i snitt ca 0,1. Til sammenligning har en Opteron/Athlon64 ca 3 i snitt. Dvs. at En Opteron 2GHz utfører ca 6 milliarder instruksjoner per sekund og 8086'en ca 500 tusen instruksjoner per sekund. Altså en forskjell på 12.000. (Veldige ca-tall)

Forøvrig kan jeg ikke skjønne at ytelse skal øke i det uendelige.

• Video i fullscreen med god kvalitet går bra, musikk går bra, office ol. går bra osv. Man får altså færre og færre bruksområder som det er behov for mer ytelse. Klart det alltid vil være noen få områder, men så lenge behovet for ytelse synker så vil også utviklingstakten avta. Jeg ser for meg at ytelse-utviklingen vil følge en flatere og flatere kurve. Utvilkingen vil heller dreie over på ytteligere miniatyrisering, bærbarhet, pris og brukervennlighet.
Lenke til kommentar

Jeg studerer elektronikk ved NTNU. Ifjor ble vi undervist i "spintronik" som blir omtalt i den nevnte artikkelen. En ting er at professoren som uttaler seg i artikkelen, ikke er den som har mest greie på dette bed NTNU. Men det som jeg vil opplyse om er at spintronik, hvis det fungerer i praksis, først vil bli kommeriselt tilgjenglig innen 20-30år. Og pr i dag er den størte kretsen man har klart å lage i spintronik vært en 2 ports AND-gate.

Lenke til kommentar
Jeg studerer elektronikk ved NTNU. Ifjor ble vi undervist i "spintronik" som blir omtalt i den nevnte artikkelen. En ting er at professoren som uttaler seg i artikkelen, ikke er den som har mest greie på dette bed NTNU. Men det som jeg vil opplyse om er at spintronik, hvis det fungerer i praksis, først vil bli kommeriselt tilgjenglig innen 20-30år. Og pr i dag er den størte kretsen man har klart å lage i spintronik vært en 2 ports AND-gate.

er ikke det noe sånt som at "lås 1 og lås 2 må være låst for at døra skal være 100% låst" elns? :D

Lenke til kommentar

anno 2040 ...

Sitter på gamlehjemmet, trekker frem mobilen som inneholder en pentium 25 - 1000ghz, setter på meg lcd-brillene og logger inn på hardware.no med trådløst 500gb lan.

Kan desverre ikke skrive i forumet da jeg ble svaksynt i 2035 og kan ikke se en dritt.

Gjett om jeg sitter her og gleder meg til denne teknologien kommer :D

Lenke til kommentar
En ting er at noen forskere har funnet noe som er 1000 ganger raskere. Noe helt annet er at de klarer å få det masseprodusert til en ganske billig penge. Da kommer det meste annet i en PC være en potensiell flaskehals for å få utnyttet effekten, som minne, harddisk selv om dette vil bli raskere i mellomtiden.

For det første så tror jeg ikke denne teknologien gjelder bare for cpu'en.

Resten av systemet vil nok bli forbedret samme veien.

Og ikke minst "Revolusjonerende brikketeknologi fra Sun" som vil redde noen flaskehalser.

Og harddisken som vi kjenner i dag vil nok bli byttet ut med bedre og kjappere måter å lagre på. Tror at harddisken vil bli byttet vekk med noe lignende ram. Siden ram vil bli billigere og billigere. Jeg har 1 gig med ram på pc'en min nå. For 3-4 år siden hadde jeg en 1 gig harddisk og trodde det var stort.[/url]

Greit nok er f.eks tusen ganger 33Mhz (486 pc'en min) sinnsykt mye kraft for noen år siden. Er nok 3000Mhz (3Ghz) ganger 1000 en mye større hopp da. Bare koslig med 3Thz i full sving.

Og hva vi skal med så mye kraft??? DOOOHhh for et teit spørsmål.

Dagens supercomputer sliter i flere dager med tunge oppgaver som i fremtiden kan gjøres på 10-20 min. Da kan vi teste ut mer spennede ting ut på mye kortere tid.

Har du drevet litt med bilder og 3d ol. Vil du nok ikke takke nei til mer prossesor kraft. Hvor mange pc'er tror du de brukte for å lage shrek??

Mener å huske det var en maskinpark på over 1000 pc'er av den nyeste sort på den tiden de lagde filmen. Det er sikker like gale tall i dag også.

Bare det tenk deg en fremtid der du har med deg en plast duk (som skjerm) eller noen stillige lette briller og bare plugger den i mobilen/dippedungsen. Så spiller du CS 4 sammen med en haug med mennesker uten noe stress med å dra med deg et monster av en maskin og en 1 tonn skjerm.

Men på en annen side. Er det noen som har sett på Terminator??? Kan det være at det er svenskene som foresaker verdens undergang.

Hva med en super smart robot som alltid vet best, gjør alt bedre og raskere.

Med super raske nettverk vil virus ol spre seg med lyses hastighet.

Hollywood og Musikere vil få et helvete.

Så mye som de sliter med drivere ol i dag. Hvordan vil det være med så avanserte systemer.

Lenke til kommentar

Vil bare si at 8086'en som du sansynligvis snakker om hadde en IPC (Instructions Per Cycle) på i snitt ca 0,1. Til sammenligning har en Opteron/Athlon64 ca 3 i snitt. Dvs. at En Opteron 2GHz utfører ca 6 milliarder instruksjoner per sekund og 8086'en ca 500 tusen instruksjoner per sekund. Altså en forskjell på 12.000. (Veldige ca-tall)

Forøvrig kan jeg ikke skjønne at ytelse skal øke i det uendelige.

i " gamle dager må være kult og spille av en lyd fil å så hakker det, å så overklokker man så spilles fila av helt fint.. da fikk man på en større måte større nytte av OC en man gjør i dag.

Lenke til kommentar
Skulle bare ønske Internet blir raskere også men det blir det vel hvis servere blir 1k raskere.Jeg synes ihvertfall ADSL er treigt.

igrunn synes jeg alle pcer er treige også skulle ønske jeg blei født om 40 år haha

Hehehe Bare vær glad du ikke ble født for 40 år siden du. Da hadde du sittet her og ikke helt forstått hva den dyre og kanskje litt bråkete saken kan brukes til. Slik som min far som prøvde å starte pc'en ved å trykke på cd'romen. Mobbet han litt der og da, men han tok hevn da jeg dreit meg ut på veldlikeholdet på bilen da. Glemte å fylle på mer vann på batteriet for eks. Den var tom i flere av beholderene. LOL og ikke snakk om å kjøre med for lite olje på bilden. Trodde motoren hadde tatt dagen. Tikket som et udyr. Bare litt off topic. bare litt.

Koser meg med 6 Mbit linje jeg. Får ikke mer ut av adsl boksen min. Det er ikke så mange år siden en mp3 tok 15-20 min å laste ned. Nå laster jeg disketer i sekundet. :D

Lenke til kommentar

Kanskje man ikke _trenger_ 1000 ganger raskere pcer til spill... men datamaskiner brukes da til veldig mye mer enn spill!

Med 1000 ganger raskere datamaskiner blir det kanskje mulig å faktisk få et femdagers værvarsel som stemmer...

Sånn som nå er værvarselet begrensa av datakraft, de har flere tusen ligninger og flere tusen ukjente som skal løses innen rimelig tid (dvs er liten vits å starte en utregning for å finne ut været i morgen hvis maskina er så treig at du ikke får resultatet før i overimorgen, mener jeg har hørt at de værmeldingsmodellene de bruker nå tar 6 timer å kjøre eller noe sånt (og ja, da bruker de superdatamaskiner som får maskinene deres til å se ut som de små leketøyene de egentlig er.))

Og dagens klimamodeller er ekstremt usikre, og en av grunnene til det er mangelen på datakraft.

Kanskje værmeldinga betyr null og niks for deg fordi du sitter inne og spiller dataspill likevel, men skader jo aldri å vite om neste flom før du sitter med beina i 20 cm vann?

For ikke å snakke om alle de andre forskningsområdene som trenger datakraft... Finnes jo faktisk folk her i verden som bruker datamaskiner til noe nyttig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det finnes bruksområder for 1000 ganger kraftigere PC'er, men jeg tviler sterkt på at enhver nordmann trenger et kraftig værmeldingssystem på skrivebordet...

Mao. Vi trenger ikke så mye mer hver av oss, men superatatmaskiner og slikt trenger nok mer. En metode å få mer kraft på er å bruke distribuert regning f.eks slik Seti@Home, Folding@Home, og noen klimamodeller gjør. Får vi mer slik samkjøring (både gi og ta datakraft) trenger vi kanskje ikke kraftigere PC'er enn det vi har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...