Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Katalysatorkrise! EU, USA eller Californiatypen?


Anbefalte innlegg

Hei...

Sliter med å klare CO, og trenger ny katalysator.

Men, så starter problemene!

 

Katalysator fra Bosal, som er et repsektabelt merke, koster 13500kr (!)

Alternativet er BM (jallamerke) som koster 3700kr

eller Magnaflow til 4900kr (hos svendsen eksos)

 

Jeg er da rett på nett og finner fram katalysatorer fra USA. Her er prisen på 120US før frakt for både Walker og Bosal. Detter er OEM leverandører så kvaliteten skal være bra. Magnaflow ligger også på 120USD før frakt.

 

Altså er det latterlig mye billigere å kjøpe fra USA. Problemet er bare at jeg ikke er sikker på om disse kommer igjennom kravene her i Norge. Både Bosal, Magnaflow og Walker til 120USD er såkalte 49-state produkter. Det betyr at de ikke klarer california kravene.

 

California catalysatorene (magnaflow) koster omentrent 280USD før frakt, altså godt over det dobbelte.

 

Jeg leita litt mer, og fant da EU spec Magnaflow (den som svendsen eksos selger) til 280Euro, men etter frakt og en eller annen mystisk "Tax", ble den og ganske dyr.

 

Totalt levert hjem på døren til meg kom prisene på dette:

49-state: 1400kr

California: 2700

Magnaflow EU: 4200 (3600 om man trekker fra den mystiske Tax'en)

 

Så jeg lurer da svært på om jeg klarer meg med en 49-state, eller om jeg må bite i et surt eple og kjøpe den 3 ganger så dyre EU Magnaflowen? Er det noen som har erfaringer med US katalysatorer her?

 

Bilen alt skal monteres på er en 93/94mod Mazda 626 2,5 V6.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være smart å kjøre på en hel flaske med Tripak? Får den på Jula.

Jeg kjenner jeg blir latterlig skeptisk til slikt :) men er kansje verdt et forsøk. Har du noen personlige erfaringer med den?

Koster vell bare 250kr for kontrollen, og det er jo ikke mer enn et par utepils.

Lenke til kommentar

Jaudå, forstår veldig godt skepsisen. Ville ikke tipset deg om denne om jeg ikke hadde prøvd den selv. Jeg har brukt denne siden ca 2005. Har kjørt 90-100KKM på en Citroen Xsara 1,6 bensiner med dette stoffet.

I kortere perioder gikk jeg tom, og da opplevde jeg at forbruket gikk opp til det den var da vi overtok bilen, samt at det var ørlite mindre futt i bilen.

Forbruket med dette stoffet var i snitt 6,2l/100KM, uten (etter minst 1 tank uten) lå den mer rundt 7l.

I forhold til en konkret lang bakke fikk vi 90-95 uten stoffet, med så bikket den 100, nærmere 105. Selvfølgelig ikke helt vitenskapelig, men jeg har virkelig prøvd å få tilnærmet like forhold. Målte så godt som alle fyllinger foretatt på den bilen, og kjøremønsteret er så likt som det er mulig å få det i vanlig trafikk, så forbruksendringen er jeg 100% sikker på at er rell. Xsara-en vår så ut til å trives iallfall. Lysbrune plugger, og syken som disse motorene har med at bankesensoren kveler mye av motorkraften om en kjører med 95oktan, var mye mindre tilstede når vi brukte stoffet. Og stoffet er jo såpass rimelig at med ordinær dosering så var det rimeligere å kjøre med dette stoffet enn 98 oktan (som en snart ikke finner lenger?).

En nabo med en gammel 2-hjulstraktor fra amerika fra 50-tallet: Seriøst grinete å få start på, den var bare slik. Måtte bruke 1 tennplugg for å starte, en annen for å bruke den. Riktig lite sjarmtroll. Snorstart, og du måtte virkelig kunne trikset for å få skiten til å starte uten å slite senefester i armen. Med dette stoffet (dobbel dose) så startet maskinen på andre eller tredje draget på "kjørepluggen". Fyren var i lykkehimmel: Han har slitt med dette siden han kjøpte maskinen ny.

Annen nabo slet med en Ford Orion (bilen fra helvete) med en 1,6 bensin. Lurer på om det ikke var noe kompliserte greier med (elektronisk styrt) forgasser, og katalysator. Han fikk ikke bilen PKK-godkjent, og Fordverkstedet ga vel egentlig dødsdommen på den: Sliten forgasser, og disse gasserne fant man ikke overalt. En flaske med stoffet på en slunken tank, og en god kjøretur, og den kom seg under verdiene, og godkjent. Husker ikke verdiene nå, men de sank betydelig. Han fortsatte å kjøre med stoffet så lenge bilen levde (et halvår eller så, rusten tok knekken på den), og opplevde at iallfall motoren virket sånn noenlunde (den var noe dr... før vi prøvde stoffet).

P.t. bruker jeg det på MC-en (en liten Honda NX250 som jeg bruker i jobben), og uten at jeg har giddet å prøve ut forskjell med og uten der, så bruker sykkelen fornøyelig lite, til tross for stram vaier der det er fysisk mulig: 3,2-3,3l/100KM, mens de fleste jeg vet om som har en slik sykkel kjører de på minst 3,5, gjerne opp i 4,0.

Så at det virker? Jada, det gjør det. Om det har negative effekter? Ikke som jeg har oppdaget.

 

Men når den ikke er på Jula lenger... Hmm. Da vet jeg ikke.

 

Jepp, der er den :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tilsett E85 eller skikkelig labsprit type 96%, ikke mye. Etter EU så tømmer du bensintanken eller om du har rundt om 1/4 tank eller så fyller den helt opp, og etterfyll ofte så du får så tynn blanding med bensin/sprit som mulig.

 

Husk at sprit leder strøm, det gjør ikke bensin, så ikke ha mye i, er vel snakk om et par liter på full tank eller så?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...