corinaturbo Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hei! Jeg forbereder meg til muntlig eksamen i norsk, og lager en oversikt over hva jeg burde snakke om innen de ulike kompetansemålene, men har blitt usikker på hva om burde være med på disse to. drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag. I utgangspunktet tenkte jeg at det moderne prosjektet var greit. Som blant annet ndla.no sier er det moderne prosjektet en vanlig måte å betegne den vitenskapelige, samfunnsmessige og kulturelle utviklingen i de vestlige land de siste tre-fire hundre årene. Jeg begynner med opplysningstidens ideer med frihet, fornuft og fremskritt og går igjennom det moderne gjennombrudd i Norge - men hva så? Oppgaven sier jo at jeg skal drøfte det slik det uttrykkes, og da må jeg også ta med de ulike litterære reaksjonene på moderniteten, altså realismen, naturalismen og modernismen? I så fall er det på vei til å bli ufattelig mye å snakke om på mine 10 minutter. gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag Her lurer jeg på hvordan jeg skal definere "den modernistiske tradisjonen". Er det kun modernismen? Skal jeg i så fall se på modernismen som et samlebegrep for ulike strømninger med det felles at de er kritikk av det moderne prosjektet og moderniteten, f.eks symbolisme, dadaisme, surrealisme og impresjonisme - eller som et periodebegrep med tidlig modernisme, høymodernisme og postmodernisme? Eller skal ikke postmodernismen tas med fordi den i prinsippet er et oppgjør med modernismen selv, og ikke det moderne prosjektet? Dette ble mange spørsmål, men jeg håper at noen kan rydde opp i tankene mine for meg. Tre års pensum på tre dager ble litt i meste laget merker jeg. PS. tilleggsspørsmål. Har noen tips på hvordan man enklest mulig kan gå igjennom "særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter"? Jeg finner ingen naturlig rekkefølge å gå igjennom de ulike målmerkene på slik at jeg husker dem. På forhånd takk for hjelpen:) Kompetansemålene ligger her http://www.udir.no/kl06/NOR1-04/Kompetansemaal/?arst=1858830314&kmsn=2002656462 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå