Gå til innhold

ASUS A7N8X Deluxe / AMD 2800+ Barton .. HJELP!

Chopper

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS A7N8X Deluxe hovedkort og AMD Athlon 2800+ XP "Barton" Prosessor.

Problem1: Når jeg startet maskinen første gang og så i BIOS, sto FSB på 100 Mhz, det var dette BIOS anbefalte - altså virket det som om den ikke automatisk gikk på rett frekvens. Det resulterte i en CPU-frekvens på 1250 Mhz - :cry:

Problem2: Ved neste oppstart justerte jeg FSB til 166 Mhz (prosessoren er jo på 333 mhz). Jeg rørte ikke multiplier, den står på 12,5. Da fikk jeg CPU-frekvens på 2,08 Ghz... det er jo raskere enn 1250 Mhz. MEN... Når jeg kjører programmer så SLÅR MASKINEN SEG AV etter en stund. Den "fryser" i 1 sek og så - SWOOP- slår den seg av. :evil:

Det skjer etter jeg har startet programmene og de har gått en liten stund.

Hjelp meg! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et ASUS A7N8X Deluxe hovedkort og AMD Athlon 2800+ XP "Barton" Prosessor.

Problem1: Når jeg startet maskinen første gang og så i BIOS, sto FSB på 100 Mhz, det var dette BIOS anbefalte - altså virket det som om den ikke automatisk gikk på rett frekvens. Det resulterte i en CPU-frekvens på 1250 Mhz -  :cry:

Problem2: Ved neste oppstart justerte jeg FSB til 166 Mhz (prosessoren er jo på 333 mhz). Jeg rørte ikke multiplier, den står på 12,5. Da fikk jeg CPU-frekvens på 2,08 Ghz... det er jo raskere enn 1250 Mhz. MEN... Når jeg kjører programmer så SLÅR MASKINEN SEG AV etter en stund. Den "fryser" i 1 sek og så - SWOOP- slår den seg av.  :evil:  

Det skjer etter jeg har startet programmene og de har gått en liten stund.

Hjelp meg!  :roll:

Hvilke minnemoduler bruker du?

Prøv å trykke "load optimized defaults" i bios. Da skal bios automatisk finne de rette instillingene for prosessoren din. Funker ikke, bør du prøve å oppdatere bios til nyeste versjon. Temperaturen til prosessoren bør ikke være over 60 grader på full load. Kjør minnefrekvensen synkront med CPU'ens FSB.

Øystein

Lenke til kommentar

Hvilke minnemoduler bruker du?

Prøv å trykke "load optimized defaults" i bios. Da skal bios automatisk finne de rette instillingene for prosessoren din. Funker ikke, bør du prøve å oppdatere bios til nyeste versjon. Temperaturen til prosessoren bør ikke være over 60 grader på full load. Kjør minnefrekvensen synkront med CPU'ens FSB.

Øystein

Kjører med:

2 st 512DDRT400 (TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin

400MHz CAS2.5

Altså.. 166 mhz på både FSB og minnet?

Lenke til kommentar

Har prøvd med sidedekselet oppe på kabinettet. Det funker det.. maskinen shutter ikke ned ihvertfall. Jeg prøvde å sette på døra igjen etter en stund, med det resultatet at maskinen shutta ned igjen etter en stund. En annen rar sak etter en slik shutdown er at når jeg starter maskinen på nytt og leser BIOS, sier den at CPU temp er 75C. I windows åpner jeg ASUS Probe, og ser at den ikke har registrert CPU temp over 50C på noe tidspunkt....

Hvem har rett.. og hvis BIOS temp stemmer... hvordan i huleste kan jeg senke tempen? Det kan da ikke være meningen at jeg skal ha dekselet oppe når jeg ikke kjører annet en standard instillinger på komponentene!?

Gjentar systemet:

ASUS A7N8X Deluxe, AMD 2800+ "Barton", Thermaltake Volcano 11 CPU-vifte, ATI 9800 Pro skjermkort.... kabinettvifta står på max! :shrug:

Lenke til kommentar

Har prøvd med sidedekselet oppe på kabinettet. Det funker det.. maskinen shutter ikke ned ihvertfall. Jeg prøvde å sette på døra igjen etter en stund, med det resultatet at maskinen shutta ned igjen etter en stund. En annen rar sak etter en slik shutdown er at når jeg starter maskinen på nytt og leser BIOS, sier den at CPU temp er 75C. I windows åpner jeg ASUS Probe, og ser at den ikke har registrert CPU temp over 50C på noe tidspunkt....

Hvem har rett.. og hvis BIOS temp stemmer... hvordan i huleste kan jeg senke tempen? Det kan da ikke være meningen at jeg skal ha dekselet oppe når jeg ikke kjører annet en standard instillinger på komponentene!?

Gjentar systemet:

ASUS A7N8X Deluxe, AMD 2800+ "Barton", Thermaltake Volcano 11 CPU-vifte, ATI 9800 Pro skjermkort.... kabinettvifta står på max! :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...