Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK Lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvorfor skal kun de som SER på NRK, og betaler for kanalen, betale for felles infrastruktur _alle_ har nytte av? Eg sier ikke at nåværende løsning er mest rett, men ved å gjøre NRK om til en ren kommersiell kanal så vil det fortsatt være urettferdig for noen.

På hvilken måte har jeg, som hverken har TV eller radio, nytte av infrastrukturen? Hvilken infrastrukter er det snakk om?

Lenke til kommentar

Mye av infrastrukturen som brukes til TV-sendinger(for flere leverandører enn NRK), radiosendinger(igjen, til flere enn NRK), mye av teknologien som ble brukt i starten på sendingene og en del av teknologien som blir brukt i dag og kringkasting av kriseinformasjon. I tillegg har man det direkte påvirker program for TV og radio, og der er NRK en av de færre som driver med flerkulturelt egenprodusert innhold som gir en verdi rent samfunnsmessig.

NRK har brukt mye av kringkastingsavgiften på å bygge ut infrastruktur og utvikle teknologi som også andre har hatt nytte av. For Norges sin del har dette vært veldig viktig for resultatet vi har fått. Alternativet ville vært enda mer kommersialisert, enda dyrere tilbud og kanskje til og med dårligere teknologisk sett(eller bedre, hvem vet).

Eg må nok korrigere meg selv til _neste alle_ i stede for _alle_. Men eg våger å stå ved den påstanden der.

Lenke til kommentar

B) Kan bringe også de store, populære kultur- og idrettsarrangementene til folket uten at markedsøkonomiens klamme hånd suger til seg årsabonnement på en ny super sportspakke

Nå gadd jo ikke NRK å konkurrere særlig lenge om rettighetene til et eller annet kommende vinter-OL (husker ikke hvilket år det var), når en av de store sportskanalene (husker ikke hvilken) var med i budrunden.

Hadde det ikke vært for at TV 2 kastet seg inn i budkrigen og vant, hadde vi ikke kunnet se de OL-sendingene med mindre vi betalte svindyrt for den sportskanalen.

Færre og færre fotballkamper og andre større idrettsarrangementer vises på NRK. Sportskanalene og de kommersielle kanalene drar til seg det meste.

Lenke til kommentar

Du kan laste ned spill til smarttelefonen din. De som utgir spillene lar deg velge mellom to versjoner. En gratisversjon og en du må betale for. Gratisversjonen har reklame i spillene sine, versjonen som koster penger har ikke reklame samt gir deg noe ekstra i spillet.

La de som ikke betaler lisensen få reklame på skjermen, f.eks. der hvor underteksten skal være eller på sidene. De som betaler har selvsagt ikke reklame og får tilgang til flere av NRKs kanaler.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei! Jeg har nå fått regning på lisensen. Jeg vet hvordan jeg skal gå frem for å fjerne den, jeg har ingen kabeltv eller tuner i hus, så det er ikke det jeg lurer på. (Tilbyr bare at de kan plombere og bekrefter at jeg ikke har mottaker)

I regningen står det: "NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement."

Dette stemmer ikke, jeg har ikke hatt abonnement på noe innen fjernsyn hele mitt liv. Har kjøpt alt av dvd-spillere og tv i min mors navn for å slippe trøbbel. Har abonnement på Netflix og Viaplay, men dette er da ikke innen tv. Har også hatt disse abonnementene lenge, uten at det har kommet lisens.

Brevet så jeg selvfølgelig nå etter kundetelefonen er stengt (typisk..), så jeg lurer altså på om andre har vært borti dette, og hvem som fabrikerer opplysninger, om det er NRK eller tv-leverandør. Kan jeg kreve å få vite hvem som har meldt inn at jeg har abonnement? Hvordan kan sånne opplysninger plutselig dukke opp når jeg aldri har stått som abonnent på noen tv-kanaler? Jeg hadde et engangs-månedsabonnement på tvnorge nett-tv en måned i vinter, det kan da ikke være det?

Står at avgiften gjelder for 01.06.14 - 30.06.14.

Lenke til kommentar

Dette hørtes fishy ut - da de fleste(alle?) innholdsleverandører (get, viasat osv) nekter å gi kundelistene til NRK.

Kan det tolkes som at "fjernsynsdistributør" er TV-butikk og med abo menes lisensen?

Det eneste jeg har kjøpt i mitt navn som kan brukes på tv er en chromecast. Resten er kjøpt i min mors navn. Så jeg skjønner virkelig ikke dette! Hvor har de fått navnet mitt fra?

Her er hele teksten som stod i regningen:

"NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement. Fjernsynsdistributøren har meldeplikt til NRK i medhold av kringskastingsloven § 8-5. Ut fra opplysningen om at du abonnerer på fjernsynssendinger, antar vi at du har mottakerutstyr, jfr. forskrifter om fjernsynsmottakere § 1."

Det jeg har brukt er Netflix, Viaplay, og jeg har logget inn via min mors konto på GO Canal Digital og leid filmer der (edit: Altså nett-tv på pc), samt hatt en måned med TV2 Sumo. Jeg abonnerer jo ikke på noen kanal, har kun nett-tv. Så fatter ikke hvordan de har fått det registrert noe sted.

Jeg har sendt de mail og bedt om å få vite hvor det står at jeg er abonnent siden jeg ikke er det og det da må dreie seg om id-tyveri. (Jeg tviler på at det er det, men et eller annet firma må jo ha fått navnet mitt og feilaktig meldt meg inn, og da vil jeg vite hvem det er.)

Edit: Skrivefeil.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette hørtes fishy ut - da de fleste(alle?) innholdsleverandører (get, viasat osv) nekter å gi kundelistene til NRK.

Kan det tolkes som at "fjernsynsdistributør" er TV-butikk og med abo menes lisensen?

Det eneste jeg har kjøpt i mitt navn som kan brukes på tv er en chromecast. Resten er kjøpt i min mors navn. Så jeg skjønner virkelig ikke dette! Hvor har de fått navnet mitt fra?

"NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement. Fjernsynsdistributøren har meldeplikt til NRK i medhold av kringskastingsloven § 8-5. Ut fra opplysningen om at du abonnerer på fjernsynssendinger, antar vi at du har mottakerutstyr, jfr. forskrifter om fjernsynsmottakere § 1."

Det jeg har brukt er Netflix, Viaplay, og jeg har logget inn via min mors konto på GO Canal Digital og leid filmer der (edit: Altså nett-tv på pc), samt hatt en måned med TV2 Sumo. Jeg abonnerer jo ikke på noen kanal, har kun nett-tv. Så fatter ikke hvordan de har fått det registrert noe sted.

Jeg har sendt de mail og bedt om å få vite hvor det står at jeg er abonnent siden jeg ikke er det og det da må dreie seg om id-tyveri. (Jeg tviler på at det er det, men et eller annet firma må jo ha fått navnet mitt og feilaktig meldt meg inn, og da vil jeg vite hvem det er.)

Ikke send mail. Ring de. Da får du svar med en gang. Sender du epost går det ukesvis før du får svar. Det samme skjedde meg. Ringte de og fikk ordnet alt på 5 minutter.

Lenke til kommentar

Ikke send mail. Ring de. Da får du svar med en gang. Sender du epost går det ukesvis før du får svar. Det samme skjedde meg. Ringte de og fikk ordnet alt på 5 minutter.

Aldri ring om sånne saker, alltid lurt å få det skriftlig.

Saken er forsåvidt oppklart, NRK sa jeg hadde abonnement hos RiksTV, RiksTV sa jeg ikke hadde abonnement, men hadde kjøpt boks av de for fem år siden. Den boksen jeg vet om som ble kjøpt for fem år siden ble kjøpt av min tidligere samboer, så jeg skjønner fortsatt ikke hvordan i alle dager den kan ha havnet i mitt navn (jeg var med under kjøpet, og vet den ble registrert på han). Alt er slettet, og jeg har ikke hatt noen problemer med det. NRK Lisensavdelingen slettet lisensen allerede etter første mailen min, før jeg fikk oppklart med RiksTV. Så utrolig nok er jeg fornøyd med kundeservice hos NRK. (Trodde aldri jeg skulle si det :) )

Lenke til kommentar

Vi har tusen tråder som handler om det der allerede. Rikskringkastingen er et velferdsgode. NRK har et tilbud kommersielle kanaler aldri ville kunne nærme seg, og øker også kvaliteten på resten av tilbudet: hvis NRK ble privatisert, ville trolig resten av de norske kanalene dødd ut, og det vi satt igjen med var et dårligere NRK, konsesjonsbundet, med reklame, men ingen alternativer.

Jeg vil heller si at det er et velferdsonde. Det er svært mange av oss som ikke vil bli påtvunget dette makkverket fra myndighetene, da det heller burde vært totalt frivillig. Den trenger ikke være reklamebasert, men abonnentsbasert slik at dere som liker NRK kan støtte den økonomisk selv. Det er helt idiotisk å påstå at om man ikke vil ha NRK, så får man ikke lov å se på noen andre kanaler. Dette er noe man trodde skulle forsvinne sammen med Sovjet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyerestående samfunn har riksmedier. Folkeopplysning og kulturuttrykk friere fra salgbarhet og kommers-barbari enn det som lar seg finansiere av reklame er et adelstegn, ikke et stadie som burde være forbigått.

I et solidarisk samfunn betaler du for mange velferdstilbud du aldri vil benytte deg av og kanskje ikke liker. Lisensen er en avveining - kanskje NRK burde vært skattefinansiert, men da får det et habilitetsproblem overfor politikerne. Det er sjelden man får i pose og sekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du velger å skrive epost i stedet for å ringe kan du være temmelig sikker på at de drøyer det så du må betale for enda et halvt år.

De bruker en evighet på å behandle saken, men de stopper fakturaen til saken er ferdig behandlet. Min samboer kjøpte meg ny TV til jul, og plutselig mottok hver av oss faktura fra NRK. Klaget via epost, og fikk beskjed umiddelbart om at fakturaen var satt på vent frem til saken var ferdigbehandlet. 2-3 måneder senere var hennes faktura fjernet fra systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...