Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg høre på musikk under eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skriftlig eksamen nærmer seg nå og jeg lurer på om det egentlig er forbudt å høre på musikk med høretelefoner fra dataen, som jeg alltid har blitt fortalt. "Alle hjelpemidler er tilltatt unntatt internett og annen kommunikasjon." Jeg jobber mye bedre hvis jeg får høre på musikk og slipper å høre de x antall personene som taster på tastaturet rundt meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan du ikke. Skal dog ikke si om du får lov på din skole eller ikke, men for oss så er det ikke lov og lærer snakket om at det var generelt ikke lov på eksamner.

 

Så det varierer fra skole til skole (sensor til sensor)? Synes det er rart at det ikke står formelt skrevet noe sted og at de bare kan forby som det passer dem i såfall. Selvsagt med forbehold at musikken ikke er så høy at den forstyrrer andre. :)

 

Man kan spille inn ting til seg selv på en MP3-spiller, så det er stort sett svært strengt.

 

Ja, men alle hjelpemidler er tillatt unntatt internett og kommunikasjon?

Endret av ImSoBlonde
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er dette ikke lov, selv om det egentlig er latterlig, siden argumentet at man kan spille inn en tekst ikke lenger er gyldig, siden man kan ha den liggende forans seg.

 

Edit: Kanskje de er redde for at man skal ha komunikasjon over dette, f.eks. Walkie Talike, og at dette ville være vanskelig å kontrolere.

Endret av NU`er
Lenke til kommentar

Har sikkert noe med at du skal "være" der, og hvis det kommer beskjeder og slike ting skal ikke du sitte i ditt egent univers og ikke følge med. Er sikkert praktiske grunner for at vakter skal slippe å gå rundt å be om å skru ned lyd etc også.

Lenke til kommentar

Har noen av dere kilder på at det ikke er lov? Det er vel lov så lenge ikke annet er oppgitt - og det er det ikke, for alle hjelpemidler som ikke kommuniserer er lovlige. Da tenker jeg ikke på mobiltelefon o.l., men å f.eks bruke spotify på pcen som du uansett bruker på eksamen. Det kan jo like godt være et hjelpemiddel det, i likhet med et ark fremfor deg.

Lenke til kommentar

Per definisjon så har du lov til å høre på hva enn du vil så lenge det ikke forstyrrer andre. Du kan ha lydbok, din egen stemme, sanger etc. Så lenge informasjonen var på din datamaskin før eksamen startet så vil ingen av delene regnes som kommunikasjon under selve eksamen.

 

Jeg personlig har tatt VGS-eksamen der vi fikk lov til å høre på musikk, så lenge øreproppene var koblet inn i skolemaskinen.

 

Problemet for skolene kommer i det praktiske. En eksamensvakt er som regel over 65 år. Som de fleste i den alderen greier de ikke å se om du har en kalkulator eller mobil i hånda. Ettersom ørepropper faktisk kan brukes til kommunikasjon har valget for skolene blitt enkelt: forby hele greia.

Lenke til kommentar

Per definisjon så har du lov til å høre på hva enn du vil så lenge det ikke forstyrrer andre. Du kan ha lydbok, din egen stemme, sanger etc. Så lenge informasjonen var på din datamaskin før eksamen startet så vil ingen av delene regnes som kommunikasjon under selve eksamen.

 

Jeg personlig har tatt VGS-eksamen der vi fikk lov til å høre på musikk, så lenge øreproppene var koblet inn i skolemaskinen.

 

Problemet for skolene kommer i det praktiske. En eksamensvakt er som regel over 65 år. Som de fleste i den alderen greier de ikke å se om du har en kalkulator eller mobil i hånda. Ettersom ørepropper faktisk kan brukes til kommunikasjon har valget for skolene blitt enkelt: forby hele greia.

 

Men.. Har de lov å forby det når Udir sier det er lov? Reglene for eksamen er vel like for alle?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Skriftlig eksamen nærmer seg nå og jeg lurer på om det egentlig er forbudt å høre på musikk med høretelefoner fra dataen, som jeg alltid har blitt fortalt. "Alle hjelpemidler er tilltatt unntatt internett og annen kommunikasjon." Jeg jobber mye bedre hvis jeg får høre på musikk og slipper å høre de x antall personene som taster på tastaturet rundt meg.

 

Du må spørre læreren din. Ville påstå at forskjellige skoler, har forskjellige regler. Ville egentlig ikke råde deg å høre på musikk, under eksamen... Men det er jo såklart ditt valg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Akershus er det forbudt. Kan godt finne eksamensreglementet om du ikke tror meg. Jeg har det på PC'en et sted. Det er fordi det kan være et forstyrrende elemenet for de som ikke hører på musikk. Det er ikke fordi man må være "til stede". Øreropper er nemlig lov :)

Lenke til kommentar

Diskutant: blir vel en prioriteringssak for skolene. Personale som jobber som eksamensvakter er ikke helt oppdatert etter dagens standard, men det er ikke mulig å endre det på en blunk. Skal skolen bruke de ressursene de har så blir det enten å tillate all bruk av ørepropper som potensielt innebærer muligheten for juks ellers blir det totalforbud som innebærer at du mister noen rettigheter. Å frata juksemuligheten vektlegges høyere av så å si samtlige skoler, så derfor sitter man der uten musikk på eksamen.

 

Vi fikk høre på musikk på den aller siste eksamenen på VGS, men jeg hadde tatt det opp med rektor før den tid også. Begrunnelsen var først at vaktene ikke kunne se forskjell på en mp3-spiller og mobil. Jeg kontret med å si at det kunne neppe være mitt problem at jeg skal miste mine rettigheter fordi skolen ansetter inkompetente folk, men da ble det fort dårlig stemning og jeg fikk ikke prate mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskutant: blir vel en prioriteringssak for skolene. Personale som jobber som eksamensvakter er ikke helt oppdatert etter dagens standard, men det er ikke mulig å endre det på en blunk. Skal skolen bruke de ressursene de har så blir det enten å tillate all bruk av ørepropper som potensielt innebærer muligheten for juks ellers blir det totalforbud som innebærer at du mister noen rettigheter. Å frata juksemuligheten vektlegges høyere av så å si samtlige skoler, så derfor sitter man der uten musikk på eksamen.

 

Vi fikk høre på musikk på den aller siste eksamenen på VGS, men jeg hadde tatt det opp med rektor før den tid også. Begrunnelsen var først at vaktene ikke kunne se forskjell på en mp3-spiller og mobil. Jeg kontret med å si at det kunne neppe være mitt problem at jeg skal miste mine rettigheter fordi skolen ansetter inkompetente folk, men da ble det fort dårlig stemning og jeg fikk ikke prate mer.

 

Hvordan kan det jukses med bruk av spotify på pcen? Enig med argumentet ditt, da, er ikke din feil at de ikke ser forskjell.

Lenke til kommentar

Vaktene har ikke kompetanse for å undersøke hvorvidt du bruker Spotify eller om du har koblet deg opp på en radiokanal som din kompis har satt opp utenfor skolen med sin FM-sender.

 

Alle som har hørt på radio fra mobilen vet at ledningen fra proppene kan brukes som en antenne.

 

> Kjøp et skjult kamera.

> Ta bilder av eksamenssettet når du får det.

> Gå på dass, legg fra deg MicroSD-kortet med bildene

> Din medhjelper plukker det opp og løser oppgavene

> Putt inn øreproppene og hør på radiokanalen der din kompis gir deg "løsningsforslag".

 

Ergo burde man ikke få lov til å bruke enheter som har radio. Ettersom det i praksis er umulig/ meget upraktisk / tidskrevende for en gjeng vakter å sjekke dette så er alle portable enheter mer eller mindre forbudt.

 

Løsningen som bl.a. min skole praktiserte var å ha egen eksamensbruker på skoledatamaskinene, slik at skolen har kontroll over hvilken programvare du bruker. Så lenge proppene kommer fra datamaskinen så er det "godkjent".

Lenke til kommentar

Vaktene har ikke kompetanse for å undersøke hvorvidt du bruker Spotify eller om du har koblet deg opp på en radiokanal som din kompis har satt opp utenfor skolen med sin FM-sender.

 

Alle som har hørt på radio fra mobilen vet at ledningen fra proppene kan brukes som en antenne.

 

> Kjøp et skjult kamera.

> Ta bilder av eksamenssettet når du får det.

> Gå på dass, legg fra deg MicroSD-kortet med bildene

> Din medhjelper plukker det opp og løser oppgavene

> Putt inn øreproppene og hør på radiokanalen der din kompis gir deg "løsningsforslag".

 

Ergo burde man ikke få lov til å bruke enheter som har radio. Ettersom det i praksis er umulig/ meget upraktisk / tidskrevende for en gjeng vakter å sjekke dette så er alle portable enheter mer eller mindre forbudt.

 

Løsningen som bl.a. min skole praktiserte var å ha egen eksamensbruker på skoledatamaskinene, slik at skolen har kontroll over hvilken programvare du bruker. Så lenge proppene kommer fra datamaskinen så er det "godkjent".

Det var fra pc jeg mente. Nå var det ikke snakk om det var lov å bruke musikk fra telefonen, men musikk generelt. Og det i seg selv er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...