Gå til innhold

Gigabyte lanserer kraftig mini-PC for selvbyggere

Anbefalte innlegg

Vel, for han som definerte hva han la i masse disker, altså seks, så var det en like gyldig egen mening som ikke trengte å motsies.

Ok? Jeg synes det ofte både gjøres og er passende å motsi andres meninger. Jeg synes ikke det er særlig viktig med ett lite hovedkort om man skal ha ett NAS med masse disker.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening, skal man ha et NAS med "masse" disker, og et godt raid-oppsett, så ønsker man seg et par PCIe slotter for gode kontrollere.

Uansett, skal man ha et NAS, så er det best med minimum en m-ITX basert maskin, da har du evt 6 S-ATA onboard, og en PCIe x16 til et hissig kontrollerkort om man vil.

Må jo bygge en harddiskramme uansett, og da er det enkelt å lage plass for et hovedkort på 17x17cm, samt en strømforsyning.

Denne boksen er best egnet til mediasenter eller en enkel surfePC (eller tyngre kontorjobbing om du tar den hissigste modellen)

Ingenting i veien for å hive på 2 skjermer og jobbe produktivt på denne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det blir så smått, blir ofte varme og dermed støy (hurtiggående små vifter) et problem... får håpe de har fått til en god løsning her, ellers blir den uaktuell til både HTPC-bruk og kontorbruk for min del. Håper hardware.no får inn en slik til testbenken :-)

Endret av jonny
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For det første er ikke 6 disker "masse disker", det er ett lusent raid.

Vel, sjekker du NAS på komplett.no ser du fort at det ikke er så mange av dem som har fler enn 6 disker. Sånn sett er 6 bay's å regne som "masse". Sammenligner du derimot med storage hub'ene til Google er det som ingenting å regne.

Alt er relativt.

Jepp, det er ett utappet marked, en liten X86 med dual NIC og da er du plutselig ute å kjører med en grunnmodell for PFSense, og disse begynner å bli vanskelig å finne her til lands, fant en noen lugumber modell på Amazon.com

Sant, merkelig at ingen ser det der.

De har dog noen SuperMicro mini-ITX Atom på nextron.no, men da blir det jo fort rimelig dyrt å sette opp en router.

Lenke til kommentar

Hvis den er lik Intel sin egen NUC boks så er det mer eller mindre akkurat som en laptop-lader/strømforsyning. Måtte kjøpes utenom.

Lydmessig er Intel sin, som ser veldig lik ut, og ser ut til å ha samme vifte på, så og si lydløs når jeg har hodet rett ved under idle, når den blir varm kan den sammenlignes med en Xbox/PS3 eller en gjennomsnittlig laptop

Endret av Claes
Lenke til kommentar

Ok? Jeg synes det ofte både gjøres og er passende å motsi andres meninger. Jeg synes ikke det er særlig viktig med ett lite hovedkort om man skal ha ett NAS med masse disker.

AtW

Jo, men når han definerte et scenario der han ønsket et slikt oppsett med hva han anså for å være "masse" disker <= 6, blir det ikke rett å først omdefinere hva masse disker betyr og så ut fra det definere at faktoren ikke passer. Det var hans ønsker og hans premisser.

Lenke til kommentar

Jo, men når han definerte et scenario der han ønsket et slikt oppsett med hva han anså for å være "masse" disker <= 6, blir det ikke rett å først omdefinere hva masse disker betyr og så ut fra det definere at faktoren ikke passer. Det var hans ønsker og hans premisser.

Jeg delte opp svaret i to, der jeg først sa at jeg ikke mente 6 disker var masse. Deretter poengterte jeg at ett slikt kort har mindre nytte i en slikt scenario, det er ikke utifra hva jeg mener er masse og ikke. En NAS-boks er også en sak som i seg selv sjelden er relativt sett veldig nytt å veldig liten, da den som oftest ikke er plassert sentralt.

Jeg skjønner godt at det er en nisje som ikke er særlig godt dekt.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis den er lik Intel sin egen NUC boks så er det mer eller mindre akkurat som en laptop-lader/strømforsyning. Måtte kjøpes utenom.

Lydmessig er Intel sin, som ser veldig lik ut, og ser ut til å ha samme vifte på, så og si lydløs når jeg har hodet rett ved under idle, når den blir varm kan den sammenlignes med en Xbox/PS3 eller en gjennomsnittlig laptop

Det var vel bare strømforsynings ledningen vi måtte kjøpe utenom på Intel NUC. :) Latterlig opplegg, men slik ville de ha det.

Jeg sliter litt med å se de store forskjellene på denne fra Gigabyte og Intel sin i3 pluss de annonserte i5/i7 modellene. Det er vel i teorien bare chassiset og kanskje viften er forskjellig?

Og jeg er helt enig med Claes at denne er meget stillegående. Gleder meg til Haswell kommer på banen og vi får nye NUC`s til å velge mellom.

Lenke til kommentar

Når det blir så smått, blir ofte varme og dermed støy (hurtiggående små vifter) et problem... får håpe de har fått til en god løsning her, ellers blir den uaktuell til både HTPC-bruk og kontorbruk for min del. Håper hardware.no får inn en slik til testbenken :-)

Støtter en HW.no test :)

men sikkert lett og modde litt kjøling på denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Like mye som en Xbox 360? Det er jo veldig høyt :/

Lenke til kommentar

Denne fikk meg omtrent til å sikle!Tenk dere en Intel Core i7-4770K eller R i denne og 16 GB minne, og en SSD på 256 GB eller mer.Blir jo en skikkelig liten pc, med ekstremt mye kraft! :D

Så var det dette med strømforsyning og varme da ;) Som du ser så tilbyr de U-modellene som er laget for ultrabærbare og som utvikler forholdsvis lite varme og trekker lite strøm :)

(så litt for sent at du rettet på deg selv)

Endret av J0lle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...