Gå til innhold

Psu som kan takle 4 hdd og ssd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan få mye billigere psu enn det der som er stabil over tid uten å ryke. Det er meningsløst å kjøpe noe så dyrt når kravene er så små.

Det blir som om trådstarter spør etter en sykkel der det viktigste er at det ene hjulet er plassert forran det andre. Deretter kommer det tips om gullbelagt sykkel med 21 gir.

Fullstendig unødvendig!

Her tar du feil. Det er ingen grunn til å spare på strømforsyningen! Her må trådstarter tenke på fremtiden. Kanskje han kommer til å kjøpe en PC om 3 år? Isåfall trenger han en god strømforsyning som har kvalitet nok til at den faktisk virker da.

Når du kjøper strømforsyning kan du legge på 30 - 40 % i prisen for en kvalitets-PSU. Da slipper du å betale 100 % neste gang, og sparer fort 60 - 70 % av strømforsyningens pris!

En 650 W strømforsyning til over tusenlappen er litt overkill ja, med mindre trådstarter for ganske store behov i fremtiden. Husk også at gode PSU-er kan levere mer effekt enn det står på pakken.

Det koster mindre å kjøpe en strømforsyning som koster mer. :)

Antec High Current Gamer HCG-620M 620W som jeg linker til ovenfor (og på nytt her). Modulær, god kvalitet og fornuftig pris - fra 639 kr.

Skulle akkurat til å nevne denne. :p

Den er veldig godt priset, faktisk bedre enn CX600. Det er en ganske grei strømforsyning til en veldig fin pris.

Eventuelt har man Be-Quiet, som ikke er like bra som Antec, men er bedre på støynivå.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klikket på dustin sin link for å se bilde av den. Der så jeg ledninger fastmontert på psu-en. Derfor ble jeg litt i villede. cdon har et uten noen ledninger fastmontert.

P4 kabel/EPS (12v cpu) og 24pin ( atx hovedkontakt) er selvfølgelig fastmontert på denne som på alle modulære psu. Dette da man alltid MÅ bruke disse to i en pc.

Det er de andre kablene man plugger inn etter behov ,strømkabler til : harddisker, optiske stasjoner som trenger molex og sata power plugger, grafikk kort som trenget ulike og antall pci-ex 6p/8p power til grafikk kort osv.

Lenke til kommentar

Mulig det men det har ingen hensikt og mening, da de må benyttes av alle.

Dessuten er det bare bra at 24p main power atx og 4p/8p cpu power kablene ikke har hurtigkontakter men er loddet direkte inne i psu. Det reduserer /dårlig kontakt/tretthet/varmegang/feil kilde/.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ja og nei.

En kvalitets psu vil som regel ha bedre effektivitet , dette fører til at det går tapt mindre strøm og at du da betaler mindre i form av kroner i drift over tid.

Den totale varmeeffekten har en direkte sammenheng med hvor mye watt hele systemet bruker , ser du at du bruker 350W så vil sannsynligvis varmeeffekten også være 350W fordelt på de forskjellige komponentene. Trekker psu'en 450W for å kunne betjene et behov på 350W så antar jeg at selveste psuen da vil selv stå for ca 100W varmeutvikling , de resterende komponentene i pcen vil da utgjøre den andre 350W'en.

Så når det gjelder totalen så vil utvilsomt Psu'en ha litt å si i forhold til hvor effektiv den er, men den endrer ikke behovet til hver enkelt komponent ( En cpu vil fortsatt ha behov for 90W feks).

Den kan selvsagt også påvirke hvor varm hele systemet blir om den ikke har egnet kjøleløsning som får ut den varme luften fra psu'en og resten av systemet, spesielt om du har et kabinettet som kun har noen få vifter og psu for å kvitte seg med den varme luften.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...