TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har behov for en psu som har nok tilkoblinger og ledninger slik at jeg kan montere på 4 hdd og ssd. Behovet er en strømforsyning mellom 600 og 700 w. Lenke til kommentar
Johnsen-it Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Kjøp en deler / forgrener? Jeg forstår ikke problemet. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Finn en PSU som det står merket "6xSATA" eller høyere. Tror det er vanskelig å finne en PSU >= 600W som ikke har dette :-) Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hva er resten av hardwaren i maskina? Harddisker trekker ikke så mye strøm Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) For 4 hdd/ssd så trenger du maksimalt 300-400W PSU. Alle nye psu'er har minimum 4 slike kontakter. Endret 27. mai 2013 av Abigor Lenke til kommentar
jonny Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Når det gjelder strømforbruk - jeg har 8 harddisker tilkoblet en strømforsyning på 450W i en server med AMD Phenom II 4-kjerner @ 2.7 GHz, 16 GB DDR3, GeForce GT 520 og to stk. PCIe-1x SATA-kontroller-kort. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Kjører en helt ordinær pc. amd x3 720, xfx 7850, 8 gig kingston x, chieftec 650w. Ga-990fxa-ud3 rev1.0 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Du kjøper deg noen slike - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314054 eller slike http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364028 Strømforsyninga di er god nok for oppsettet ditt - kjører noe lignende med en Corsair HX450. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Tydeligvis har jeg glemt noe info. Psu-en min begynner å fusk, pc-en starter ikke bestandig når jeg trykker på startknappen. Når jeg slår av og på igjen på bryteren på psu-en så virker det igjen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Du bør nok kjøpe en ny Psu ja, kan være lurt å kjøpe en som er svært effektiv (Gull) denne feks fra Seasonic bør være nok : Seasonic x-650 Gold Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Høres ut som et ekstremt dårlig tips. Det kan være lurt å kjøpe noe som ikke koster over 1000kr og har alt for mye effekt. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Den feilen beskrevet over kan like godt være feilende kondensatorer på hovedkort. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Høres ut som et ekstremt dårlig tips. Det kan være lurt å kjøpe noe som ikke koster over 1000kr og har alt for mye effekt. Om du sikter til meg og den strømforsyningen jeg selv anbefalte til litt over 1000kr så bør du forklare hvorfor : *Brukeren skal unngå å kjøpe en strømforsyning som har svært høy effektivitet under belastning, faktisk så har gold spesifisert : 88% Effektivitet på 20% belastning ( Dvs 130 Watt ) 92% Effektivitet på 50% belastning ( Dvs 325 Watt ) 88% Effektivitet på 100% belastning (Dvs 650 Watt ) Poenget mitt er at denne strømforsyningen er jo både effektiv på lav belastning og høy belastning (noe som er greit for lommeboka ) og har trolig høy kvalitets kondensatorer og andre komponenter , da mener jeg personlig at 1000 kr er en overkommelig pris isteden for at man kjøper en som ryker etter en stund eller gir ustabilitet til systemet. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Man kan få mye billigere psu enn det der som er stabil over tid uten å ryke. Det er meningsløst å kjøpe noe så dyrt når kravene er så små. Det blir som om trådstarter spør etter en sykkel der det viktigste er at det ene hjulet er plassert forran det andre. Deretter kommer det tips om gullbelagt sykkel med 21 gir. Fullstendig unødvendig! 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Så du mener at en "Billig" strømforsyning til et par hundre kroner er av såpass bra kvalitet at brukeren ikke vil oppleve noen problemer overhodet? Jeg mener at at en av de viktigste komponentene i en PC er nettop strømforsyningen og her er det viktig å kjøpe både kvalitet og Watt etter behov. Den strømforsyningen som jeg anbefalte vil trolig både ha et lavt støynivå og svært lang levetid i forhold til en annen strømforsyning som er belastet mer opp mot det den greier å levere. Med oppsettet til trådstarter så vil jeg anta at han makser en plass mellom 300 til 400Watt maks under "Spikes" . I tillegg vil jo også en gold sertifisering gjøre at han bruker mindre strøm for å kunne gi gitte effekt. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Er det ÉN del man ikke sparer penger på når det kommer til hardware er det strømforsyningen, ferdig med det. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Så du mener at en "Billig" strømforsyning til et par hundre kroner er av såpass bra kvalitet at brukeren ikke vil oppleve noen problemer overhodet? Jeg mener at at en av de viktigste komponentene i en PC er nettop strømforsyningen og her er det viktig å kjøpe både kvalitet og Watt etter behov. Den strømforsyningen som jeg anbefalte vil trolig både ha et lavt støynivå og svært lang levetid i forhold til en annen strømforsyning som er belastet mer opp mot det den greier å levere. Med oppsettet til trådstarter så vil jeg anta at han makser en plass mellom 300 til 400Watt maks under "Spikes" . I tillegg vil jo også en gold sertifisering gjøre at han bruker mindre strøm for å kunne gi gitte effekt. Trådstarters behov for Watt er langt under forslaget ditt. Jeg har et gammelt kabinett og PSU kjøpt på den tiden Windows Vista var det nyeste. Det kostet tilsammen under 500kr. Begge deler funker utmerket enda. Selv brukte jeg i lang tid en annen PSU, 600 Watt som var i høyere prisklasse. Denne PSU'en tok livet av utallige hovedkort iløpet av årene. Har ikke tall på hvor mange hovedkort jeg har sendt tilbake og fått nytt. Helt til jeg fant ut at PSU'en var den som forårsaket skaden. Det er viktigere å finne en PSU med kvalitet fremfor en PSU som koster mye. Det er også mye bedre å skaffe en PSU som er kraftig nok til ditt behov, fremfor en PSU som kan betjene en gamer-pc. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Er det ÉN del man ikke sparer penger på når det kommer til hardware er det strømforsyningen, ferdig med det. Enig, men man får meget bra strømforsyninger (kvalitet) til en rimeligere penge. f.eks Antec High Current Gamer HCG-620M 620W. Dette er egentlig en Seasonic M12-II 620W - så den er modulær. Den er ikke gull eller platinium - men ellers er det intet å klage på. I realiteten samme hovedplattform som de gamle Corsair HX520 og 620 ble laget på, dog oppdatert. Om trådstarter hadde tenkt å oppgradere/bygge ny PC for en 10 - 15 000 kr, så hadde jeg klart anbefalt en Seasonic X-serie, men i dette tilfellet vil jeg anbefale rimelig kvalitet. Bruker selv en del ikke modulære Seasonic av rimeligere type i noen av mine maskiner. Endret 29. mai 2013 av Bolson Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Delvis enig med Bolson her , hovedårsaken jeg personlig heller legger noen hundrelapper mer i strømforsyningen er nettopp for å få en høyere effektivitet ved lavere belastning. Levetiden skal øke en god del (selv om jeg mener at Kondensatorene har en begrenset levetid selv når de ikke er i bruk) , strømforsyningen bråker ikke som en jetmotor og ikke minst er det fult mulig å ta med seg Psu'en videre om man oppgraderer innen rimelig tid. Når det gjelder selve kvaliteten på 650- X til 1000 kr føler jeg personlig at den faktisk er av den "billigere" typen. Uansett morsomt å "hjelpe" andre brukere som stadig vekk angrer på at de kjøpte en "kina psu" til 300kr og trodde de kunne kjøre stabilt med alt fra 7970 til Crossfire / Sli oppsett og lurer på hvorfor maskinen ikke fungerer eller lukter svidd. 1 Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg ønsker meg en modulær psu. Forslag på dette mottas med takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå